• Ingefära

Tullinge trädgårdsstad?

Är spekulant på ett hus i Tullinge trädgårdsstad. Är det nån som bor där eller vet nåt om området? Vill veta allt!

• Svar på tråden Tullinge trädgårdsstad?
  • Rannie

Japp, vi bor där, vad vill du veta?

• Mary Poppins

Hej!
    Vi hoppade faktiskt igår av vårat reserverade hus i Tullinge Trädgårdsstad :( Jag tror att det skulle vara trevligt där men tidplanen drog iväg och de höll inte vad de lovade sen blev det också dyrare än vad det såg ut som i början. Så vi insåg att vi kunde få ett nästan nytt hus i Tullinge för samma kostnad. Nu vet jag ju förstås inte om ni har tittat på de nya som Skanska ska bygga eller på ett befintligt. Lycka till i alla fall och jag kommer nog alltid undra om vi gjorde rätt när vi istället ger oss in i att bygga ett eget....

• Ingefära

Allt! Verkar vara svårt att få dagisplats, va? Finns det andra alternativ?
    Hur är annars området att bo i? Grannsämja/stämning, affärer, kommunikationer, brottslighet, tillgång till service, skolor etc?

• Ingefära

Mary Poppins: Jo, det är förmodligen ert hus vi har bokat oss för. Det var några som hoppat av pga att tidplanen sprack. Hur menar du att det blev dyrare? Vad var det som tillkom?

• Mary Poppins

Är det E2??? I såna fall så blev ni väl glada att vi hoppade av :) Nej först när vi skrev på så verkade det som om värmen ingick i avgiften men den tillkommer ju sen med ca 1500 i månaden och då kändes det inte lika kul längre. Sen lovade de vägghängda toaletter (en småsak men i alla fall) och sen ändrade de och sa att det blir vanliga. Sen drog tidplanen iväg och det passade ju inte oss så bra då sonen ska börja på dagis i augusti och vi inte känner att vi vill ha två inskolningar på 4 månader. Annars tror jag att det hade blivit jättebra där. Just nu tittar vi faktiskt på en tomt i Tullinge istället så vi kommer antagligen att bo jättenära ändå, vi kanske kan komma förbi och se hur det blev :) Men mäklarna är trevliga, krångligare har Skanska varit men det blir säkert bra nu när de har löst sina problem med kommunen och sånt.

• Ingefära

Ja, faktiskt just E2!! Vilket sammanträffande!! Det är det första hus vi kollat på men det känns toppen. Problemet är just dagissituationen... vet inte om det går att lösa... När tror ni att huset skulle bli klart? Till oss har de sagt sept-jan.

• Rannie

Ja du har helt rätt i att det är svårt att få dagisplats i närheten. Vi har inte ställt oss i kö än eftersom vår lille knodd bara är 2 månader. Vi har bott i Trädgårdsstaden i 2,5 år nu och vi trivs jättebra. Hela området är fullt med barnfamiljer och grannsämjan där vi bor är kanon, det ordnas både fester och annat kul. Om ni gillar att spela innebandy så är det ett gäng som spelar varje måndag.

Mataffär finns nere i Tullinge C, en Vivo och en Konsum. Där finns också två pizzerior, frisör, florist, bank, bibliotek m.m. I närheten av området finns bara en pressbyrå och en mycket omtyckt grillkiosk.

Skolor finns ganska många, samtidigt som de byggde området så byggdes även Trädgårdsstadsskolan, vet inte om det är upp till årskurs nio eller sex.

Bussförbindelserna är bra, det går en buss precis utanför området som går ner till Tullinge C och som passar till pendeltåget. Den bussen går en gång i halvtimmen på morgonen och kvällen och en gång i timmen mitt på dagen. Det finns även bussar åt andra hållet, mot Huddinge sjukhus och Flemingsberg.

Hur hög brottsligheten är har jag ingen aning om men jag är aldrig rädd när jag åker hem sent på kvällen eller är ute och går när det är mörkt. Har inte hört om något som har hänt här i området.

Jag tror att området kommer bli jättemysigt om ett par år när träd och buskar har fått växa upp. Det man ska veta om trädgårdsstaden är att det finns vissa "regler" man måste följa när det gäller sin trädgård och sitt hus. Man får tex. inte asfaltera sin uppfart osv. Allt för att behålla känslan av en trädgårdstad.

Fråga gärna mer! /Rannie

• sisley

Jag bor i Botkyrka kommun och gör min praktik i Tullinge trädgårdsstadskola. Jag måste säga att jag är mkt imponerad av hur det ser ut där och bättre lär det väl bli när allt är färdigt. Det är så mysigt och både skolan och förskolan är kanon. Har praktiserat på båda. Det verkar dessutom finnas mkt resurser inom barnomsorgen vilket är ett stort plus. Skolan är helt fantastisk med bra och engagerad personal.

• Ingefära

Mysigt det låter Rannie. Vi har också en 2-månaders + en 4-åring. Och ser verkligen fram emot det du beskriver med grannsämjan och alla aktiviteter. Visste inte att trädgårdsstaden hade funnits i 2,5 år. Bor ni i näheten av Katrinebergsvägen eller? I radhus eller parhus eller annat?

• Rannie

Vi bor i ett av parhusen som JM har byggt, det ligger utmed Södra parkhemsvägen. JM var klar med sin del av området långt före både Skanska och HSB. Är det en bostadsrätt ni ska köpa eller är det äganderätt? Tycker det ska bli jättekul att de ska börja bygga nu igen.

Svar på tråden Tullinge trädgårdsstad?