• Anonym (hopplös)

Hur länge ska man vänta????

P g a rådande omständigheter vill jag inte bli igenkänd här. Har varit mobbad/trakasserad på min f d arbetsplats som jag sagt up mig från under min föräldraledighet. Mår såklart väldigt dåligt p g a det och får samtalsstöd som tur är.
    Ljuset i det hela är att jag fått ett nytt jobb som jag börjar på i januari. Jag har fått jobbet och vi har i tel bestämt tillträdelsetum, förhandlat klart om lönen och allt är fix och färdigt. Grejen är att de inte skickat anställningsavtalet än trots att det nu gått flera veckor. Är det nån som vet hur lång tid man brukar vänta innan man skriver på? Jag talade med dem för dryga två veckor sen men då var inte papprena klara än utan de ska skickas hem till mig. Jag har förstått att det skriftliga är en formalitet och att muntliga avtalet gäller och är bindande.
    Finns det nån därute som vet nånting om sånt här?

• Svar på tråden Hur länge ska man vänta????
  • Visma

Du bör ju skriva under innan du börjar det nya jobbet iallafall... Vänta den här veckan ut o om det inte kommit så ring på måndag o hör efter... Lycka till!

• Birgitta2

Jag har ofta börjat ett jobb utan avtal och samma dag jag kommit dit har vi skrivit papperena. Men det är några år sen det gick till så här. Numera bör du antingen få papperen hemskickade, eller gå dit och skriva på. Stöt på dem igen, ring och fråga och säg att det vore bra om allt var klart så du kunde koppla av inför helgerna.

Är det en lönebidragsanställning, dvs AMS betalar en del av lönen i början, så kan det ta 2-4 veckor innan allt är klart.

• Anonym (hopplös)

Ja...det är en stor arbetsgivare i en av storstäderna och jag tror väl egentligen inte att nåt är på tok men efter min förra arbetsplats så har jag nog nerverna utanpå kroppen och tror väl att "alla" människor är ute efter att jävlas.
    Vad händer om man börjar jobba utan att ha skrivit på nåt avtal? är man då oförsäkrad på sitt arbete?

• Anonym (hopplös)

OK...ja de skulle skicka hem papprena till mig enl ö k, och det är en "vanlig" tillsvidareanställning.

• Visma

Strulet kan ju komma om du t.ex blir sjuk o inte har nåt avtal.... men å andra sidan så kan du ju säga upp dig hur som helst om du inte trivs o inte har nåt avtal... men då likadant åt andra hållet..

• Birgitta2

DU är oförsäkrad innan du skrivit på anställningsavtal. Och du "finns" egentligen inte om något skulle kladda. Är det en stor arbetsgivare som är seriös så ha lite is i magen en vecka till. Har du inte fått höra något fram till dess så ring och stöt på. De kan ha mycket att göra, dina papper kan ha slunkit bakom skrivbordet. Så var inte rädd för att ringa och höra efter.

• Anonym (hopplös)

Tack för hjälpen!

Svar på tråden Hur länge ska man vänta????