• Ekan75

Myom=inga barn?

Hej,
    Jag är ny på sidan. Är 31 år och jag och min man har försökt skaff barn i över 2,5 år. Jag är överviktig och har ett myom som buktar in i livmodern. Ska ta bort detta nu efter olika diskussioner om myomet inverkar eller ej. Ni med myomerfarenhet-berätta om er situation. Händer inget efter operationen kommer vi att kontakta Falun då vi förstått att de är bra på IVF. Hoppas på många kommentarer. Jag befinner mig just nu i en förtvivlad fas i livet.

• Svar på tråden Myom=inga barn?
  • suzolina

ekan : har ej själv erfarenhet av det men har en vännina på jobbet som fick höra att hon al drig skulel bli med barn , minns ej om det var 4 eller 6 myom hon hade ...och idag har hon 2 söner...
    en annan vännina är gravid just nu och hon har oxå myom , det gör ont och hon får ta det lungt hela graviditeten det är allt jag vet ...

• Emils

min mor hade en myom när hon var gravid med mig. Den växte bort av sig själv (tror jag)

• Ekan75

Tack för svar! Man undrar hur det ligger till med dessa myom egentligen. Jag hade aldrig hört talas om detta tidigare men det är vanligt vad jag förstår. Någon som gjort en operation där man tagit bort myomen och sedan blivit gravid?

• virr

Jag hade livmodern full av myom, det såg ut som om jag var i sjätte månaden. Sen opererades jag och de rensade bort massor av läbbiga myom. efter operationen började nya myom växa, men de höll sig rätt små som tur var.

Läkarna sa att jag nog skulle skynda mig om jag ville ha några barn (var över 30 vid operationen), och att det kanske inte alls skulle gå. Jag blev helt förtvivlad och trodde det var helt kört, men jag har sedan dess fått två barn!

Jag blev gravid lätt och snabbt och båda graviditerna förflöt utan problem (även om de höll koll på om myomen skulle växa och ställa till det på nåt sätt, så att det till ex skulle behövas kejsarsnitt eller så att barnens tillväxt sklule störas) och nu har jag alltså två finfina barn.

• asdf987

Jag har ett myom och jag kunde få barn. Dock gjordes kontroller under hela min grav så den inte skulle växa. Tror det här med myom beror på var dom sitter och om dom eventullt kan börja växa som det kan störa en ev grav och sen även under grav. Finns alltså inget myom=ingen grav utan mer beror på, hmm! jag har föfrsökt få svar varför man har dessa men har inte fått något bra svar, mycket beroende på att man inte vet. Tror det är rätt vanligt att man har detta.

Mitt råd är: ta det lugnt och fråga läkaren ordentligt vad detta myomet innebär.

• Kusin Knase

Jag har ett myom, 2,5 cm stort, på höger sida i livmodern. Det är något som bara har konstaterats på alla vul, inget har gjorts åt det, och nu är jag gravid efter 5 ivf, i sjuttonde veckan. Än så länge har det gått bra...

• Sannive

Har en vän som opererats för myom, ett mycket stort sådant, och hon har fått veta att det nog skall gå bra att skaffa barn.

• Monsa

Jag ska ha ett myom som sitter i livmoderväggen, upptäcktes när jag var gravid i v.14. Dom har inte gjort något åt det utan bara kollat nu för någon vecka sedan att det inte ligger i vägen för att få ut bebisen vaginalt. Det har inte stört mig något med myomet i alla fall och nu ska bebisen titta ut om två veckor.

• Ekan75

Vad skönt att höra att loppet inte verkar helt kört! Jag tycker i alla fall att det ska bli skönt att ta bort eländet. Jag tror att det inverkar på att jag inte blir gravid. Orkar inte vänta längre på barn. Alla vänner är inne på barn två nu. Makens yngre bror väntar barn med sin fru nu, det var så svårt för mig att ta.Jag håller på att bryta ihop. Tänk om man visste allt detta när man var yngre. Min gynekolog säger att det är p-piller som stimulerar myomet. Jag kommer aldrig att rekommendera någon kvinna att ta p-piller. Usch. Inte trodde jag att 30-års kris skulle vara på grund av barnlöshet. Alla säger att man fortfarande är ung men jag känner panik för varje månad som går. Tur att jag har en Thailandsresa att se fram emot. 6 januari flyger vi. Jag längtar....

• Kusin Knase

Ekan: Lycka till nu! Visst är det svårt att glädjas åt att yngre släktingar ska ha barn.

Ha det så skönt i Thailand!

Svar på tråden Myom=inga barn?