• magoo

Avlyssna mobil

Finns det möjlighet att avlyssna mobilsamtal eller på något sätt komma åt sms från någons mobil?
    Jag misstänker att någon gör det på min teleon då den informationen som personen har om mig bara kan ha kommit från just min mobil.
    Någon som vet något om detta?

• Svar på tråden Avlyssna mobil
  • hella23

tror inte det är möjligt att en privatperson skulle kunna lyckas med att avlyssna din mobil.

• Laire

Du har inte lämnat telefonen obevakad så personen kunde snoka?

Annars så kanske personen du snackat och sms:at med inte är så pålitlig.

Visst finns chansen att man är en sådan höjdare inom telebolagen att man kan plocka fram viss information, men har man sådana befogenheter snokar man inte och berättar om det.

Allmänna opinionen är ingenting annat än det folk tror att andra tror
  • miie

Det går.... det finns program som man kan få in i mobilen som skickar vidare alla sms som du skickar till dennes telefon. Däremot avlyssning vet jag inte.

Tyvärr vet jag inte om eller hur du kan få bort det. Det stod om det i någon tidning för ett tag sen (typ några månader sen).

• magoo

miie:

Ja, det är något sådant jag misstänker. Minns att jag fick ett sms för ett tag sedan med inställningar jag inte beställt. Undrar om det var nåt sånt då?

• miie

Kan ju vara det men jag är mycket dålig på området så jag kan tyvärr inte mer. Minns bara att jag läste om det antingen i expressen eller i aftonbladet. Du kanske kan söka efter artikeln för att få veta mer...

• R Franklin

Både Expressen och Aftonbladet är ju tillförlitliga källor i ämnet dessutom, suck.

Ja det är fullt möjligt att göra en trojan som läser av någons SMS. Kräver ju dock att personen på något sätt lyckas installera eller lura offret att själv installera programmet. Avlyssna röstsamtal, tekniskt möjligt men praktiskt omöjligt för privatpersoner då det kräver advancerad radioutrustning som klarar frekvenshoppen. Dessutom behövs programvara för att dekryptera trafiken då den är krypterad.

Svar på tråden Avlyssna mobil