• Microlys

Spara dopvattnet hur?

Igår döptes vår dotter. Prästen frågade om vi ville ha dopvattnet med oss hem. Det tyckte vi var en kul grej så visst sa vi ja. Vi fick vattnet i en försluten kanna som tillhär kyrkan, så den vill de ha tillbaka när vi skaffat en annan behållare. Nu är min fråga: Var skaffar man en sådan? Vad heter den, inte ens det vet jag... Kan man köpa på internet? Pris? Tack på förhand för era svar!

• Svar på tråden Spara dopvattnet hur?
  • Lola Jämtland

Aldrig hört talas om detta kärl....o vatten dunstar ju.....

//Ät gul snö! Det kan vara öl.
  • Bigfoot

De som tar med sig dopvattnet hem brukar inte ha det upphällt i en behållare utan kanske vattna ett speciellt träd/blomma med det eller hälla det över en familjegrav.

/Biggis - mamma och monster
  • Microlys

Det skulle enligt kyrkvaktmästaren finnas ett kärl som vattnet inte skulle avdunsta ifrån. Men om jag skulle tro på det så skulle det få vara ett "fönster" i det så att man kan se att vattnet verkligen stannar kvar.

• anwi

Har inte hört om att man vill spara vattnet. Vi tog eget vatten till dopet men detta var annorlunda.
    Mitt tips är att du gör som när man gör egen smaksatt olivolja.

Köp en lackstång (finns i massor med färger)
    smält den & doppa ner den korkförsedda flaskhalsen i lacket. Vips har du en väl försluten flaska.

Skriv en minneslapp som du trär upp på ett snöre. Sätt fast snöret med lack direkt på flaskan.
    Lycka till !

• snuttetrasan

Hoppsan, hade aldrig kommit på tanken!!! (O inte spara vi första badvattnet heller! Nä fy mej, de va kanske inte riktigt jämförbart!!) Men inte sitter dopets värde i vattnet så att ni mister något när det avdunstar. Naturligtvis får alla ändå göra som de vill, mena inget illa! Kram!

• norgesessan

jag har aldrig hört om det innan, men jag har kvar en liten flaska vatten jag fick på et flygplan i usa, det var i 1999, det är fortfarande däri, så så länge det är lufttät går det nog bra...

• Microlys

snuttetrasan och alla ni andra: Nej det är kanske inte så viktigt att spara dopvattnet, men nu var det så att på dopet frågade prästen oss om vi ville det, och det lät som en kul grej tyckte vi då... han sa dock inte HUR vi skulle förvara vattnet så just nu finns det i en av kyrkans kaffekannor... hur kul är det? Jag tror minsann att jag häller ut det snart... och inte har jag fått svar på mailet jag skrev till prällen heller om hur han hade tänkt att jag skulle spara vattnet... just nu är det väl förorenat med kaffe också så... hmrpf!!!

• Mikkel räv

Aldrig hört talas om något liknande... Låter lite "magiskt" tycker jag... Det var väl ert fina barn som blev välsignat genom dopet och inte vattnet?

• Väntar på Lilla Grodan

Halloj!!
    Vi sparade dopvatten efter dotterns dop...fick tipset av en vän och tyckte det kunde va trevligt!!
    Har det i en liten glasburk med glaslock och gummikant..hmm..svårt att förklara..hittade den på "silvan" för några få kronor...dekorerade den i samma stil som dopet gick i...

Men tyvärr så dunstar kanske vattnet så småningom..men men...jag hoppas att det inte ska göra det..annars så har hennes dopvatten varit där i en gång i tiden Flört

Svar på tråden Spara dopvattnet hur?