• Nilam22

avvänja amningsnapp

Någon som har tips på hur man avvänjer från och amma med amningsnapp?
    Anledningen till att jag vill det, är att det verkar som hon inte blir riktigt mätt och att jag kan sitta och amma i flera timmar. Provar då och då och ge henne bröstet utan nappen, men hon blir ursinnig.

• Svar på tråden avvänja amningsnapp
  • Camillie84

Du kan testa att börja amma med naen som vanligt men ta bort den efter ett tag.. Funkade för mig i alla fall

• Camillie84

kan inte stava tydligen

• Nilam22

Har provat när hon själv släppt och det har inte fungerat. Kanske ska jag försöka tidigare.

Fler som har tips?

• Nilam22

Jag fick amningsnappen på sjukhuset, efter att försökt amma ett tag så ville de att jag skulle testa med amningsnappen. När jag provade med den kunde hon få tag om bröstet och hon började och amma direkt. Vet inte varför hon inte kunde få tag, om det är för att hon har liten mun eller vad det nu var. Nackdelen med nappen är att den är så lång, så när ja nu försöker utan kommer inte min bröstvårta lika långt in som amningsnappen.

• Förhoppningar

Kontakta din lokala amningsmott. De gjorde jag när jag ville sluta m a-nappen. Jag fick komma dit och amma där. Och på plats fick jag råd och syöd i hur jag skulle göra. Det är visst så att vissa barn accepterar att sluta m a-napp, andra inte.
    själv har vi kvar a-nappen. Bröstvårtan är för platt helt enkelt.

• Nilam22

Har pratat med dem när jag var inne för mjölkstockning. Jag försökte amma där, men hon var helt enkelt inte hungrig.... Så jag fick bara tips att prova och amma med nappen en stund, sen ta bort den.

Får kanske ta och ringa dem igen..

Jag har en känsla att hon inte får i sig tillräckligt när jag ammar. Vet att jag har en hel del mjölk, men känns som hon inte blir mätt, utan bara trött av att amma så länge.

• mianf

min lilla kille hade också svårt att få grepp om bröstet så jag använde amningsnappen för oss funkar det att jag tar pekfinger och långfinger som ett v (uppifrån)och trycker ihop bröstet lite då får han ett bra och rejält tag, de ska ju inte bara ta bröstvårtan utan en bra bit av vårtgården också.

• Cinnalinna

Jag var bara ihärdig och provade att ibland ta bort nappen under amningen - ibland gick det ibland inte. Oftast klarade han bara att amma utan i 20 sekunder men det var en början.
    Sen kunde han ibland med och ibland utan, var han mycket trött var jag tvungen att använda nappen, han orkade liksom inte hänga kvar då.

Helt hade han slutat med den när han var 2 månader.
    Det tog sin tid men det gick till slut.

• Nilam22

Cinnalinna: Det låter som jag bara ska fortsätta och försöka, kanske har jag tur någon dag och det fungerar.

mianf: provade ditt tips, men fick inte henne till att suga ändå. Men ska fortsätta och prova alla olika tips som jag har fått, någon gång kanske hon tar tag.

Ringde amningsmottagningen imorse, fick en tid imorgon. Får se om de kan hjälpa mig, eller de rent av kan se om hon kan amma utan.

• Nackabo

jag har fått tipset att man börjar klippa i nappen så att den gradvis blir mindre och mindre och till slut bara omringar tutten så att säga, sedan kan man ta bort den. Jag ska prova det för min kille vägrar bröstet när jag försöker med tekniken ovan - att bara ta bort den mitt i amningen.

Lukas föddes 15 oktober
  • linojo

Jag gjorde så att jag använde amningsnappen först och när de åt lite lugnare tog jag bort den..visst den åkte av och på mpnga gånger men efter ett par veckor gick det bra utan och tekniken blev bättre så jag inte fick sår.
    Lycka till

• Meredith

Jag känner igen mig i det du berättar, det var samma sak för mig från början, hon fick inte tag när mjölken rann till utan jag fick en amningsnapp på bb. Men så förra veckan kände jag att jag hade fått nog, hon fyllde 2 månader den 2:a december och jag tyckte det var så bökigt med nappen och hon låg vid bröstet mest hela tiden! Så jag struntade bara i den en dag och höll fingrarna som ett V ovanför bröstvårtan och hon tog tutten direkt. Kan vara för att hon var riktigt hungrig, men sen dess har det gått över förväntan. Nu vill hon inte suga med nappen längre.
    Men precis som du så prövade jag ta bort nappen efter ett tag, men det funkade inte alls. Hur gammal är hon! Desto äldre hon blir desto starkare blir hon! Så stressa inte, ta det lungt
    . Det händer kanske av sig själv!
    Lycka till! *styrkekramar*  

*LEIA AMANDA MIKALEA 061002*
  • ominte2

jag testade lite utan varje gång i några veckor...kunde på så sätt minska ner..sen tog jag bort den helt. Mycket bättre utan tycker jag.

• jmmm

det var pga sår på vårtan jag började använda den. tösen min tog bröstet jätte bra. men nu vill jjag sluta m den, men inte hon
    unkar ibland, konstigt nog när brösten är fulla men så fort de blir mjuka så släpper hon någon som har ett tips???

Svar på tråden avvänja amningsnapp