• Tossan79

Sötningsmedel?

Hörde att sötningsmedel finns på listan över livsmedel man ska undvika. Nu undrar jag vad exakt som menas, det finns ju massor! Sorbitol, maltitol, xylitol ( som finns typ i alla tuggummin här i Finland!) och vad de nu allt heter..... Nån som vet?

Hur är det med thé förresten? Är det 3-kopparsregeln som gäller?

• Svar på tråden Sötningsmedel?
  • SanTan

Bra fråga! Jag undrar också!

Innebär det att man inte ska dricka light-läst över huvud taget!! Det har ju jag gjort!

• LillaHumlan

Jag har hört att i alla fall fiskar kan bli sterila av sötningsmedel, och att man i vart fall ska försöka undvika det när fostret utvecklar sina kön (dvs flickans ägg, som ju alla bildas under graviditeten) för att vara på den säkra sidan. Har inte hittat några vetenskapliga belägg för detta men dricker med gott samvete sockrad läsk under graviditeten! ;o) Förmodligen får man inte i sig några större mängder sötningsmedel om man syftar på tuggummin i alla fall? Hur som helst så gillar jag inte konstgjort "socker"!

• Blueklint

Man ska inte äta nått med aspartam i, det är det enda jag har hört. Aspartam finns i en del läsk och cider tror jag.

• HelenaG

Hej,

Har letat både på nätet och kollat livsmedelsverkets lista för gravida och det finns inte påtalat någonstans att aspartam eller andra konstgjorda sötningsmedel skulle vara farliga..

• Tossan79

HelenaG, här i Finland hör det till de icke-rekommenderade livsmedlen! Så nåt belägg finns det säkert för det.

• F l i s a n

Jag som jämt har sötningsmedel i thè! Dricker 3-4 koppar om dagen... Även läsk, typ pepsi max, har jag klunkat i mig! Hoppas verkligen att jag inte har förstört mina chanser att så småningom bli mormor/farmor!! Men barnmorskan har inte sagt ett pip till mig angående detta.. Bör man vara orolig nu?

• Fru B

Jag bestämde mig för att undvika sötningsmedel den dag jag testade +. Jag vill inte gå upp för mycket eller få en jättebebis, så jag försöker se till att jag inte får i mig för mycket socker, men det är lite svårt ibland. Har läst att möss i USA har fått cancer och nervskador av MYCKET höga doser med aspartam och liknande, så jag tar det säkra före det osäkra, men man skulle kanske kunna lita på livsmedelsverket, de säger ju att det är ok?

• Kattiz

Det stämmer i Finland vill de att vi ska hålla oss borta fr Aspartam. Observera att aspartam oxå förekommer i yoghurt...har inte ätit nåt med falska sötningsmedel denna gång. Och det valet pga att sötningsmedel leker väldigt mkt med blodsockret.

• Febz

Här är en sida med lite info för den som är intresserad:
    hem.passagen.se/mission.possible.sweden/

Som jag har förstått det så är inte sötningsmedel direkt farligt om man håller sig till "normala" mängder. Man bör dock hålla sig ifrån ett alltför stort intag. Däremot ska man inte ge lightprodukter till spädbarn (EU-direktiv finns ang detta) då små barn saknar vissa emzym som bryter mer tex aspartam vilket därför kan leda till bla hjärnskador.

• BillePe

Sucetter då? E de farligt, jag tar de jämt i stället för socker,.

• Monster

Visst lönar det sig säkert att vara försiktig, men knappast skadas barnet av lite sötningsmedel då och då. Jag föredrar min läsk som light-version. Hellre lite aspartam än den mängden socker som finns i cola. Förutom vikten så skkadar socker tänderna. Tänderna är ändå tillräckligt hårt utsatta under en graviditet.

Monstermor

• Tossan79

Har kollat lite själv nu, och aspartam ( E 951) verkar i måttliga mängder vara accepterbart, däremot INTE sackarin ( E954) och syklamat ( E952).

• camso

Tack så mycket mums för att du länkade artiklarna. Vi har haft många diskussion om aspartamets vara eller icke vara under graviditeten. Jag är nämligen lite beroenda va cola light, men de värdena som var farligt kommar man ju aldrig upp i.. nu kan jag sluta fundera och njuta av min light!!

• Jossan

låt se så här var det med aspartam iaf för icke gravida för att komma upp i den farliga mängden blir dagsförbrukningen 4 l light läsk..rätt mycket / dag,, kanske ska man dricka mindre som gravid

kram J

Svar på tråden Sötningsmedel?