Hur bra är det med gamla brädgolv egentligen?
Vi har precis köpt hus. Byggt 1935. På bottenvåningen är det gammal fin ekparkett i vardagsrum och plastmatta i träimitation i kök, hall och det som ska bli matsal. Under plastmattan ligger gamla brädgolv i fint skick. Kanske behöver slipas något, men annars fina.
På övervåningen samma sak i alla sovrummen - fina brädgolv under fula plastmattor.
Att vi sak ta bort plastmattorna står kart, men hur praktiskt är det egentligen med brädgolv. Min mamma fick dåndimpen när jag sa att vi planerade ta fram golvet i köket. Hon pratade om all mat som kommer hamna i springorna och hur äckligt det blir... Det lockar ju inte. Även om jag tycker att det viktigaste är hur det ser ut, så vill jag ju självklart att det ska vara hygieniskt och relativt lättstädat också.
De tar bara emot lite att lägga in parkett över sådan golv, men det kanske är värt att ha det i kök och matsal, lägga klinker i hallen och sedan ta fram brädgolven i sovrummen på övervåningen, där man inte äter. I alla fall inte så ofta. Men då sa min kompis att brädgolv r så ömtåliga och rekommenderade mig att behålla den vackra träimitationsmattan i sonens rum tills han blir äldre (2 år nu).
Erfarenheter tack!!