• Adamama

Hur bra är det med gamla brädgolv egentligen?

Vi har precis köpt hus. Byggt 1935. På bottenvåningen är det gammal fin ekparkett i vardagsrum och plastmatta i träimitation i kök, hall och det som ska bli matsal. Under plastmattan ligger gamla brädgolv i fint skick. Kanske behöver slipas något, men annars fina.

På övervåningen samma sak i alla sovrummen - fina brädgolv under fula plastmattor.

Att vi sak ta bort plastmattorna står kart, men hur praktiskt är det egentligen med brädgolv. Min mamma fick dåndimpen när jag sa att vi planerade ta fram golvet i köket. Hon pratade om all mat som kommer hamna i springorna och hur äckligt det blir... Det lockar ju inte. Även om jag tycker att det viktigaste är hur det ser ut, så vill jag ju självklart att det ska vara hygieniskt och relativt lättstädat också.

De tar bara emot lite att lägga in parkett över sådan golv, men det kanske är värt att ha det i kök och matsal, lägga klinker i hallen och sedan ta fram brädgolven i sovrummen på övervåningen, där man inte äter. I alla fall inte så ofta. Men då sa min kompis att brädgolv r så ömtåliga och rekommenderade mig att behålla den vackra träimitationsmattan i sonens rum tills han blir äldre (2 år nu).

Erfarenheter tack!!

• Svar på tråden Hur bra är det med gamla brädgolv egentligen?
  • prinsessa05

Vi har trägolv på de flesta ställen i huset, visst blir det "skit" i springorna men inget man stör sig av, man kan ju foga i skarvarna om man vill undvika "skiten" , nej ta du fram trägolven & lacka ordentligt så ha ni en bra yta sedan..

• Adamama

Men kan man foga skarvarna? Jag har hört att det spricker och blir fult.

Hur har ni lackat? Matt lack eller? Ska man ha i lite vitt för att de inte ska gulna?

• Adamama

Ingen som har svar på mina senaste frågor? Det börjar bli läge att bestämma hur vi ska göra med golven och vi kan verkligen inte bestämma oss. Hjälp!

• isisisis

Jag tycker ni ska ta fram de gamla golven.Finns inget så vackert som ett gammalt golv i trä.
    Det blir förstås springor,men det finns ju dammsugare.

• Angel80

Tycker också att ni skall ta fram de gamla golven, och blir det så skitigt att det blir äckligt i springorna så kanske man skall ifråga sätta sitt leverne och hygien. Nä skämt åsido, ni dammsuger väl och skvabbar golven med jämna mellanrum och ni har väl inte någon skolmatsal i vardagsrummet.

Gamla trägolv är hur vackert som helst.

Jag anar ugglor i potatisåkern och har många bollar i elden.
  • Adamama

OK. Håller med om att det är fint. Har någon av er själva sådana golv? Bekymret verkar ju vara hur man ska sköta dem.

Lutbehandling verkar ju vara rent livsfarligt och att bara olja kräver att man upprepar med jämna mellanrum och hur roligt är det i skarpt läge att behöva bära ut alla möbler några gånger per år för att olja in allt och låta stå i något dygn. (Om det nu stämmer att det är så man gör).

Såpade golv tycker jag är klart finast, men det är också duktigt underhåll på det. Vi vill ju ha något rätt lättskött. Vi vill ju hinna umgås också sedan vi köpt hus...

• Adamama

Och lacka hörde jag var riskabelt, för om/när man tappar något på golvet kan lacken spricka och sedan tränger det in vatten när man skurar och det blir fula mörka fläckar.

• Angel80

adama - ingen aning vad man gjort med våra golv, har inte gjort något åt dem sen vi flyttade in, ett år sedan. iofs på tiden att de slipas och behandlas, jag hade velat lacka våra vita, eller bara slipa iordning dem och sen behandla dem på något sätt, inte för att jag vet hur, så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

Jag anar ugglor i potatisåkern och har många bollar i elden.
  • musli

Vi håller på att ta fram alla gamla trägolv i vårat hus, byggt 1920. Funderade på att såp-skura dem men som du säger, det är mycket jobb innan det blir ett bra skydd och med en 19-månaders tös i huset så känner inte jag att jag har orken till det så vi kommer helt enkelt att måla våra golv med golvfärg, eventuellt svart eller mörkbrun.
    Ta fram golven ni, det är så skön känsla att gå på trägolv jämfört med parkett eller klinkers eller laminat!

//heavy metal-mamma...
  • Gisse the one and only

Det beror ju på hur mycket mat man har på golvet. jag menar, inte samlas det en massa där, ni städar väl? Hur mycket får ni ihop på en vecka, mat alltså från golvet?

Stryk mig medhårs....annars
  • karrokj

Hej, vi har lackade gamla trägolv i hela huset... Har fogat i springorna och det blev sååå fint. Det är nån slags silikon som inte spricker när träet rör sig. Vi har svart fog men vet att det finns andra färger. Vi la fog i kök, hall och vardags rum och i sovrummet hoppade vi över det. Tror att vi betalade ca 120 kr/kvm utan fog och ca 180 kr med fog och då slipade dom och gjorde allt. Självklart ska ni ha de gamla golven kvar!!!

Caroline med Maja och Elin
  • pr32

Vi la in ett nytt trägolv i köket för 2 år sen, men jag är väldigt missnöjd med det.
    Massor av skador och skavanker + att springorna är väldigt ojämna.

Svar på tråden Hur bra är det med gamla brädgolv egentligen?