• Tre Söner

Hur fakturerar man som privatperson ett företag?

Jag har sålt gymutrustning till en kommunalskola för dryga 2000:-. Kruxet är betalningen. Från skolan vill man ha ett gironummer att betala till men jag har ju inget företag. Kan man skaffa ett sånt ändå? Kan man inte fakturera på annat sätt? (Är helt novis på detta) Jag antar att de behöver en faktura för att de vill betala genom internet och för bokföringens skull eller?!
    Någon som har ngt förslag?!?

• Svar på tråden Hur fakturerar man som privatperson ett företag?
  • Claudia gbg

de bör ju kunna överföra pengar till privatkonto. Det de behöver är väl nåt sorts kvitto? varifikation på att du sålt utrustningen och för hur mycket.

• turpeter

Du kan sälja som privatperson, fråga om inte du kan få en check utställd på dig istället? Det borde funka för deras redovisning.

Har du tänk hålla på med försäljning föreslår jag att du startar en enskildfirma och öppnar ett bakgiro, så gjorde jag.

• Tre Söner

Okej, jag tyckte spontant att man borde kunna föra över pengar på mitt konto bara man skriver ett ordentligt kvitto som via alla affärer.Men det verkade så besvärligt för deras del enl dem själva.
    Jag har inte för avsikt att hålla på med försäljning, det var bara så lägligt att de behövde ett gym och jag en klädhängare mindre

Då kommer en följdfråga, måste jag betala skatt på de 2200 som det rör sig om?

• Dofilus

Tre söner: Nej du ska inte betala någon skatt på det. Det räknas inte som inkomst.

Svar på tråden Hur fakturerar man som privatperson ett företag?