• Bella Bus

Gravid, kissnödig och ont i njurarna....

Jag vaknar varenda natt och är kissnödig och har ont i njurarna, det värker över den delen av ryggen och när jag tar djupa andetag värker det till ännu mer. När jag varit på toa lättar det lite men släpper inte helt. Jag känner bara av det här på nätterna, aldrig på dagarna... Nån som känt/känner nåt liknande? Bör jag höra av mig till barnmorskan o fråga?

Har för mig att jag hade nåt liknande under en period i tonåren men det är ju ett tag sen

• Svar på tråden Gravid, kissnödig och ont i njurarna....
  • Bella Bus

Kanske skulle tillägga att jag är gravid i v. 17

• Vikbolandet79

Urinvägsinfektion? Hör av dig till barnmorskan!

• Trolla75

Jag känner igen det du beskriver, jag får likadan känsla om jag har druckit förlite och legat förlänge. Går jag då och dricker massor av vatten så brukar det släppa...

(¯`°?.¸ ღ ♥ Mamma till Wilma och ny bebis i magen med bf 17/2 `07 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Bella Bus

Å tack för svaren! Jag har provat att dricka men det kommer tillbaka då... Men det verkar ju helt klart vara kopplat till att jag ligger länge!
    Jag ska ringa barnmorskan för säkerhets skull. Njursten fick min syster under sin graviditet och hon sa att det var den värsta smärta hon känt, värre än förlossningen *fniss* Så ont har iaf inte jag!

• Bella Bus

Har pratat med barnmorskan och ska upp o lämna urinprov nu direkt, hoppas verkligen inte att det är urinvägsinfektion...

• Trolla75

Men då går det ju att bota i allafall!

(¯`°?.¸ ღ ♥ Mamma till Wilma och ny bebis i magen med bf 17/2 `07 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Bella Bus

Jo förvisso, men jag har läst så mycket skräp om urinvägsinfektioner och graviditeter så det hoppas jag ändå inte att det är... Får se om några dagar...

• Skorpan081

Jättebra att du kollar upp det! Tyvärr kan urinvägsinfektion ibland starta förlossningen och det vill man inte i v.17. Hoppas allt går bra!

• Kristin24

Bra att du åkte iväg med det, man ska inte ha ont i njurarna...hoppas du får svar snart.

• Bella Bus

Ja jag har oxå läst att det kan starta förlossningen och som sagt i v. 17 är det ingen bra idé. Hoppas på svar denna vecka!
    Tack för era inlägg!

• årstider

TS: Får du svar om några dagar först? En enkel teststicka som doppas i ett urinprov ger svar på en minut. Visserligen bara på OM du har UI och inte vilken bakterie det handlar om, det ser de först i odlingen. Jag fick UI i vecka 16 och då hade jag inte ens några symptom. Jag gick till vårdcentralen för hosta men de ville ha urinprov ändå ... När teststickan visade att jag hade nitrit i urin (ett säkert tecken på UI) så tjatade läkaren på mig att jag omedelbart skulle börja med en penicillinkur och INTE vänta tills odlingsresultatet kom! Mitt tips till dig: på apoteket finns det ett paket med tre stycken UI-teststickor att köpa för ca en hundralapp. Köp den. Visar den positiv så ska du begära att få recept på penicillin omedelbart. Det finns bra penicillin som hjälper men absolut inte är skadlig för bebisen. Kommer dock tyvärr inte ihåg vad det hette som jag fick. Vill inte göra dig orolig. Det är inte alls "vanligt" att UI framkallar sammandragningar. Men man bör ju göra det man kan för att undvika det. Och ond i njurarna indikera det ännu mer. Lycka till!

PS: Men kanske har de använt teststickorna och den visade inget? Och de gör en odling för säkerhets skull? Då ber jag om ursäkt för mitt långa inlägg...

• Bella Bus

"PS: Men kanske har de använt teststickorna och den visade inget? Och de gör en odling för säkerhets skull? Då ber jag om ursäkt för mitt långa inlägg... "

Precis

Men tack ändå!!

• årstider

ibland är min tillit till den svenska sjukvården lite väl låg...

hoppas att allt visar sig vara ok. kanske hjälper det ngn annan att veta att det finns teststickor på apoteket...

• Springsteen

Ville bara berätta att negativ nitrit kan fortfarande vara en urinvägsinfektion då alla bakterier inte utsöndrar nitrit!!!!! så bra att de skickar en odling

• miranda05

När jag väntade mitt första barn fick jag precis lika dan värk. Fick åka in akut till förlossningen en gång pga smärtan. De dom hitta med ul var att min dotter var så stor och jag så liten så njurarna fick inte plats som dom skulle... De känns som en kvin i ryggen som kommer lite då och då.. Dom kunde inte göra nå åt de alls. Alvedon var de enda dom kunde rekomendera. Suck! De var i vecka 26 till ca 35 som jag hade detta, sen försvann de.

Hoppas de hjälpte dig något!

• Fixmamma

Det kan vara hydronefros, alltså att barnet ligger och stänger av en urinledare. Detta är relativt vanligt hos gravida, särskilt på höger sida. Fast i v. 17 är det ju kanske lite tidigt, jag vet inte. Hur som helst är det en helvetisk smärta.... Detta konstateras med UL över njurarna.

• Bella Bus

Tack för alla tips! Härligt med ett väl fungerande FL

Jag har (som tur är) inte så där ont som en del av er haft, och nu har det faktiskt lättat lite. Får förhoppningsvis svar imorgon om urinvägsinfektion, annars får jag väl vänta lite och se om det släpper helt nu när det blivit bättre.

Svar på tråden Gravid, kissnödig och ont i njurarna....