• LillaSkutt

play-doh eller trolldeg vilken till gipsavtryck?

Hej!

Har fått tips på att göra hand- och fotavtryck i gips som julklappar till mor- och farföräldrarna. Avtrycken ska visst göras i en deg först och sedan häller man i gips och låter det stelna, men vilken deg är det??? Play-doh eller trolldeg?? Eller spelar det ingen roll??

Någon som vet? Har erfarenhet och tips?? Om det går att använda vilken som -vilken blir det bäst avtryck i då?? Är det något speciellt att tänka på (förutom att tvätta barnets händer och förtter efter)??

Alla råd tas tacksamt emot!

• Svar på tråden play-doh eller trolldeg vilken till gipsavtryck?
  • Marre

Jag vet inte hur det funkar med trolldeg, men på den förskola jag jobbar så har vi använt ofärgad play doh med bra resultat.

Lycka till!

• pattisza

Play-doh är bättre, blir inte småsprickor lika lätt. Olja gärna barnets fot litegrann innan du trycker ner foten i degen. Vi la en ganska tjock degbit i en papptallrik, fyllde på med gips så bara själva avtrycket blev fyllt och lät stelna. Gör gärna flera stycken på en gång. Till play doh degen behövs alun, finns på apoteket.

• Lilola

vi har alltid använt ofärgad play-doh o det funkar jättebra. jag brukar klippa ner kanterna på en "big-pack" glasslåda (halva ungefär) sen så trycker man ut playdoh o botten på den o trycker hand/fot har man inte så stora barn så får både hand o fot plats på samma. sen så på med gipset, och efter en liten stund när gipset börjar stelna brukar jag göra hål för upphängning med sugrörsbitar som jag sticker ner o sen tar bort när allt är klart.

• Lilola

Pattisza: man kan göra play-doh degen utan alun och tillsätta citronsyra istället på så vis är det inte lika farligt om dom små skulle råka "smaka" på degen när dom leker.

• LillaSkutt

Tack för alla tips. Får smita ner till apoteket och införskaffa Alun tror jag (sett ett recept där citronsyra anv ist -hur funkar det?)sedan är det väl bara att sätta igång!

• Lilola

Lillaskutt: vi använder alltid citronsyra istället för alun, funkar jättebra.

Svar på tråden play-doh eller trolldeg vilken till gipsavtryck?