• BlygTjej

Inbyggnadsugn - Clean emalj/Pyrolysrengöring?

Kollar lite på vitvaror och det finns ju, som allt annat, 1000 modeller att välja på.
    Vad menas med Clean Emalj? Enklare att rengöra eller vadå? Har kollat lite på ugnar med Pyrolysrengöring (tror det heter så), men vet som sagt inte vad som är bra. Behöver lite råd..

BF ---> 42 dagar kvar!
  • Svar på tråden Inbyggnadsugn - Clean emalj/Pyrolysrengöring?
  • France

Pyrolys är super !!!
    Man slipper skrubba men en massa rengöringsmedel, bara att torka bort askan efter pyrolysen

• SVejsan

Den uppfattningen jag har fått är:
    Cleanemalj - Typ nästan vanlig emaljbeläggning som man får gå på med rengöringsmedel med jämna mellanrum.
    Porolys - ugnen låses och hettas upp till 500 grader, alla rester och fet blir till sot och aska som bara behöver torkas bort.
    Porolys skall alltså vara bättre än Cleanemalj då du inte behöver någon arbetsinsats alls/eller väldigt liten för att få ugnen ren...

Frågor jag har (och du som ts kanke också undrar över...):
    Hur varm blir ugnsluckan när man kör porolysprogrammet?
    Om man har det i inbyggnadsugn hur varmt blir det i närliggande skåp, är det direkt olämpligt kanske, om man monterar den bredvid kyl/frys?

• BlygTjej

Finns ingen ugn med pyrolysrengöring i just det märket vi kikat på. Frågan är om man ångrar sig om man köper en med bara "Clean emalj"?

BF ---> 42 dagar kvar!
  • SVejsan

Hur mycket använder du ugnen nu? Nu har du antagligen något som är sämre än CleanEmalj...
    Vi köper billigaste möjliga ugn med varmluft med så få finesser som möjligt . Vi inser hur lite vi använder den... Men däremot så tycker vi att det skall vara induktion på hällen...

Köper ni rostfri ugn? Tänk på att Antifingerprintskydd inte finns på saker som blir varma/heta....

• SVejsan

Om du köper vita vitvaror så tänk på att nyanser kan skiljas (vitt vit , äggskalsfärgad vit, Off-white) mellan olika koncerner.

Undrar om det är samma med finishen på rostfritt/borstad aluminium...

Electrolux, Husqvarna, Aeg är i grunden samma, Miele och siemens tror jag i grunden är i samma koncern. Osv

• France

Varmluftungnarna pyser ut värmen framtill, det blir defenitivt varmare i köket under ett pyrolysprogram och sâ kan det lukta lite blä om ugnen är bra skitig.
    Vi har ugn med kall lucka sâ om luckan blir jätte varm kan jag inte svara pâ...

Svar på tråden Inbyggnadsugn - Clean emalj/Pyrolysrengöring?