• Bubblie

orättvisa!!

Är vansinnig, irriterad och sårad! Jag har en bonus på 4 år och är nu mammaledig med en 3månaders baby. Våran 4 åring får bara gå på dagis 15 timmar i veckan, vilket jag tycker är helt rätt eftersom jag är mammaledig. Det som gör mig riktigt förbannad och ledsen är jag nu inte får gå med på luciatåget på dagis eftersom varje barn bara får ta med sig två vuxna. Det känns som att man bara har skyldigheter och inte rättigheter som bonusförälder.... Tycker att dagiset borde tänka lite längre.
    Behövde bara skriva av mig lite.

Till er som brukar vilja missuppfatta och klanka ner på oss bonusföräldrar: Jag älskar båda mina barn lika mycket och tycker det e helt rätt att han bara får gå 15h/vecka men det känns väldigt kränkande att jag då inte räknas när det kommer till luciatåget....

• Svar på tråden orättvisa!!
  • Sissily

VA har aldrig hört nåt liknande!! han har lika stor rätt att va med i luciatåget som alla andra, ta upp det med dagis omedelbart, det är diskriminering, detr är ju inte hans fel att hans föräldrar skilde sej, det ska inte han straffas för. Dagis har ingen rätt att göra så alls.

• Förhoppningar

Jag känner med dig.
    Kramar om.

Det är bra orättvist.

• Sissily

Skrev visst fel, skulle stå att du har lika stor rätt att följa med. Du är ju hans familj oxå.

• Gaalen

Låter helt sjukt att de bara får ta med två vuxna. Speciellt i dagens samhälle med alla pusselfamiljer.
    På min sons dagis får man alltid ta med till och emd andra släktingar. Farmor, morfar, mostrar, farbröder, ja alla är välkomna..

• Visma

Tycker du ska prata med dagiset... Självklart ska du få vara med o titta på tåget....

• Tinka70

De hade samma regel på mina barns dagis förr pga platsbrist. Det fick helt enkelt inte plats fler föräldrar i lokalen. Nu firas Lucia utomhus och mormor och farmor och fan och hans faster är hjärtligt välkommna.

Något att föreslå på nästa föräldrarmöte kanske?

• Sebs bonusmamma

Jag tycker du ska gå dit ændå!
    Har dom skickat hem papper om att bara 2 vuxna får komma? Herregud, 1 mer eller mindre vad spelar det før roll? Och om det nu ær så att många familjer skulle vilja att fler æn 2 vuxna får komma då ær det væl dags att ændra på regeln, eller kanske vara ute som på Tinka70s dagis.

Du har ju fortfarande tid att prata med dom på dagis!

• Bubblie

Hej!

Tack för alla svar. Då e det inte bara jag som tycker att detta e konstigt. Min sambo pratde med personalen i morses men då sa det bara nej! nånstans måste vi dra gränsen. Han har nu försökt få tag i rektorn som inte svarade men han lämnade ett meddelande och bad rektorn ringa upp.
    Funderar på att skriva ett brev till föräldrarna till de barn som också har skilda föräldrar men tänkte vänta och höra vad rektorn säger först.

• AnnanAnna

Har aldrig hört på maken till dumheter... då får de väl ha luciatåg i omgångar då så alla som vill kan få se! Barnen lär ju inte tycka det är trist att gå luciatåg två gånger i allafall. Usch vad irriterad jag blev när jag läste det där, förstår verkligen hur det känns för dig!
    Hoppas de ändrar sig!
    Kram

• therre

Va?! Jag tycker också du ska ha rätt att gå på luciatåget!

• Sanna E

Vilken dålig policy och uppmuntran till alla som är bonusföräldrar!!! Tycker inte det är rätt mot barnen som har liknande familjesituationer..

• biomedbonus

fy så orättvist har du tagit upp det!?
    JAg tror faktiskt de gör undantag för blandfamiljer ! Annars får du fråga hur de kan resonera att du är förälder  när det gäller 15h och inte luciatåg??

Fy jag blir så arg!!!

kram

• biomedbonus

JAha nu ser jag att de INTE gör några undantag!! Så fruktansvärt kränkande!

• Korvfia

Kan dom inte ha TVÅ luciatåg då om inte alla får plats. Ett på morgonen och ett på kvällen eller nåt? Så kan de föräldrar som knappt kan vara i samma rum oxå komma och titta

• Tezz72

TS: Hur har det gått? Fick du vara med och titta på luciatåget?

• Megalomania

ville bara tipsa om följande trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-4-118/m9826014.html

www.familjeliv.se/Forum-3-59/m9350337.html

alltså det där med 15h/vecka stämmer inte om du inte är vårdnadshavare till din bonus.

och sen, jag förstår dina känslor precis. Fick själv samma besked förra året på bonusens första lussetåg. Även i år fick vi samma besked, endast 2 vuxna per barn, och kalla mig elak men det låter värre än vad jag menar, som tur var kunde inte bio-mamman. Tyckte det var härligt att få vara med! Jag tycker att med tanke på hur många familjer ser ut idag, det är ju inte direkt ovanligt att ha fler än en förälder, så får de tänka om. Borde finnas en perfekt lösning. Ha flera tåg etc... 

• Bubblie

Hejsan!!

Efter en hel del tjat och gnäll från oss så blev luciafirandet i gympasalen och alla fick ta med sig hur många de vill. Så det ordnade sig ju tillslut. Var tydligen fler än vi som klagat.
    Tack för alla svar.

En riktigt god jul till er alla!

Kramar

• Sicali

Med risk att bli halshuggen
    kan jag ändå förstå det mycket väl.
    Alla dagis har inte så mycket plats och
    luciatåget är ju främst för barnens skull,
    inte för föräldrarnas.
    Var och en ser ju bara sig själv och tänker
    "men jag tar ju inte mycket plats" men får
    en får ju alla och då kan det bli väldigt