• adrenalin

Hur vet man att barnet är understimulerat?

Jag å min dotter kan ha väldigt ensidiga dagar ibland. Jag försöker gå till ÖF tre gånger i veckan och så träffar man väl nån annan si sidär en gång i veckan.

Hur vet man ifall ett barn är understimulerat? Hur visar det sig?
    Är faktiskt lite rädd ibland att hon ska bli det.

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • Svar på tråden Hur vet man att barnet är understimulerat?
  • marlene23

De blir skrikiga, stökiga och gnälliga!

• adrenalin

Så blir hon bara när det är dags för att sova eller äta . Då kanske det är lugnt?

• 3busungar

Jag tror inte att det är någon fara att hon ska bli understimulerad om ni går till öf 3gånger iveckan.. plus att ni träffar annat folk ibland..
    barn behöver inte aktiveras hela tiden som många tror men självklart är det inget roligt  om de skulle bli helt understimulerade..
    men sätt dig på golvet o lek med henne i sånna fall ,läs en saga eller något anant som passar i hennes ålder..

• Mamma 85

oh vilken bra fråga. jag undrar oxå.

jag är typ alltid hemma med min dotter. aldirg ute och gör nått. dels för att jag inte har nån vän med barn, iallfall inte i min dotters ålder. plus att jag ännu inte lyckats "ragga" upp nån att leka med, alltså andra mammor och pappaor med barn. min bvc tant skrev aldrig in mej på en föräldragrupp någonsin så jag träffade aldirg nån däifrån :/

tack adrenalin för frågan, undrade just själv.

• 3busungar

mamma85 :gur gammal är din lilla?
    vad synd att du inte fick tillhöra någon föräldragrupp.
    men finns det ingen öppna förskola i din närhet då så du träffar lite folk?
    jag började gå till öf med mina barn när de var 4månader men då var det mest för min egen skull.så jag skulle komma iväg lite..

• Mamma 85

Min dotter fyllde 1 i oktober.
    Min Bvc tant glömde att skriva in mej på saker jag faktist bad om, känns så trist. har nu flyttat och bor i en annan kommun. DOm har öppnis här men bara EN dag domhar för 1-3 åringar.

svårt att hitta folk, hon är ofta gnällig och skrikig kan inte vara nöjd. sitter vid matbordet ofta just för att hon inte ska gnälla. :/

• 3busungar

oj har de öppet så sällan..det är inte det lättaste o hitta någon att umgås med när man är nyinflyttad.jag har bara bott här i huddinge i 5år o första året hade jag fullt av vänner o va med hela dagarna ,sen så försvann de flesta precis när man hade blivit gravid..
    men som tur var så fick jag lära känan de i mammagruppen så då lärde man känna dem o hittade på saker med dem..
    sen har det varit i perioder med vänner.nu umgås jag knappt med någon tyvärr.
    men genom öf så träffar jag en hel del folk..

men du kan ju testa öf nu när hon är 1år..så kanske du lär känna någon,o vipps har du någon att gå o ta en fika med eller en tur till lekparken med..

nu är det ju inte så roligt väder men annars kan en tur i någon stor lekpark kul o där brukar det vara lite folk.
    det är svårt o sysswlsätta sig på vintern.särskilt när det inte finns någon snö..annars kunde du ju ta en pulka tur med henne..

• adrenalin

mamma 85
    jag vet din situation, utan ÖF-tillfällena så skulle min vardag för det mesta faktiskt vara ganska ensam, är jätteglad att jag kan gå dit! jättekul för min dotter också, man ser hur hon lyser upp.

Vår situation verkar också lite liknande. Jag har inte så många vänner/bekanta här ännu, för jag har bara bott här i ett år och är inte direkt världens socialaste Så det blir ofta att vi bara är hemma!

• Mamma 85

Jo jag ser hur hon lyser upp när hon får "leka" med barn, hon är as glad. förösker krama alla och hämtar saker,napar,filtar och vill leka med dom andra. går mer än kryper när hon leker.

Men jag är inte heller så social av mej. verkar ju inte va en kotte som har barn nu för tiden känns det som, bara 45plusare som reedan har sin vänskaps/barn krets fixad och inte vill släppa in nytt :/

Svar på tråden Hur vet man att barnet är understimulerat?