Hur får man bort gammal stearin?
Skulle lägga på min fina julduk igår men upptäckte till min fasa att den har en stoor fläck stearin på sig. Kan man få bort detta på något sätt eller är den förstörd?
Skulle lägga på min fina julduk igår men upptäckte till min fasa att den har en stoor fläck stearin på sig. Kan man få bort detta på något sätt eller är den förstörd?
Har också en vacker duk med stearinfläck.... vill också veta!
lägg i frysen, sen är det bara att pilla bort
Men fläcken blir ju kvar ju!? Jag har en duk där jag tog bort stearinet för många år sen... men den sabla fläcken går inte bort.
precis som kim mi säger lägg i frysen en stund och pilla sedan bort
Frys eller koka om det är en duk som tål tempraturer.
Fläcken är en fettfläck, den brukar gå bort med Vanish eller lite Barnängens hårda tvål som man river lite över och gnuggar in.
Det kan gå att lägga ett annat tygstycke uppe på och stryka på, så att den suger upp stearinet när det smälter igen. Men jag vet inte om fläcken blir kvar. Dessutom kan det ju bli lite stearin kvar på strykjärnet, som man i så fall får ta bort med stålull.
Lägg på t.ex. Torky och stryk över. Papperet har bättre sugförmåga.
Jag testar att lägga in den i frysen en stund. Fettfläcken som blir kvar borde väl gå bort med lite galltvål? De har jag hemma, den brukar ta fläckar inte ens vanish funkar på.
Testa och lägg på tidningspapper (alltså morgontidningen) och stryk sedan, brukar suga upp stearinet och fettfläcken, vet att jag gjort det både på en duk och en tapet när det runnit ut stearin. Lycka till!