• annakarin

vagga eller spjälsäng?

Vi ska ha barn om en månad och undrar vad som är bäst; vagga eller spjälsäng?
    Finns det någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden vagga eller spjälsäng?
  • twinmom

Ingen erfarenhet men vi har bara haft spjälsäng och det har funkat bra.

• Gold Wing

Håller med om spjälsäng, det hade vi med......kanon

• Linda

Vaggor är ju gulliga fast jag antar att de bara fungerar en viss tid. Förr eller senare bör man nog skaffa en spjälsäg oxå så inte barnet trillar ur när h*n börjar stå.

• marja

Jag hade min gamla vagga kvar som jag gjorde iordning jättefin - med mycket jobb. Vår son sov i den i några veckor! Satsa på spjälsäng direkt!

• Baronessan

Vi kommer köra på både och. Vagga först (Har min kvar från när jag var bebbe) och sen blir det spjälsäng. Vaggan går bara att använda första månaden eller två tills bebben börjar röra på sig... Sen är det dax för annan säng. :)

• gottgrisen

Vi hade en babyro vagga i början men vår dotter avskydde verkligen den så vi bytte till en liten korg men den hade vi bara i ett par månader och sedan blev det spjälsäng..

• MemmaMu

Har en liten korg sen när jag var liten som vi ska ha.
    Mest för sakens skull bara. Sen blir det spjälsäng...

• Virgo

Vi ska först ha en korg sen blir det en spjälsäng från det jag var liten.

• Jossebell

problemet med spjälsäng direkt är att barnet kan känna sig otrygg när det blir en så stor yta. Tipset då är att bädda på tvären och lägga en hoprullad handduk för avskärmning av spjälsängen. sedan är det ju det uppenbara att en vagga kan man vagga men det är inte lika enkelt med spjälsäng

• Trotis

vi har just nu en korg och det funkar bra. Lite mindre och mer ombonad än en spjälsäng , för det märker man att de vill ha det ordentligt mjukt och trångt som i magen. Sen blir det spjälsäng men det dröjer nog lite för korgen är ganska stor. Har nog i efterhand tänkt att en vagga inte vore dumt pga av att min dotter somnar så mkt lätte när hon blir vaggad.

• tinna

Vi hade vagga i början, men när Jakob började röra på sig så lutade vaggan ganska mycket när han hade lyckats flytta sig lite i sidled. Dessutom ligger ju barnet längre ner i en vagga så det kan bli jobbigare att lyfta upp barnet om man som jag får en jättetung bebis!

• annakarin

Hej!
    Tack för alla bra svar, men var får man tag på en billig och bra korg till bebisen?

• Baronessan

tinna - man kan även ha en hög vagga. :D Kolla min bild så ser du - min vagga är så pass hög att man slipper bryta ryggen när bebben ska lyftas och läggas. Det måste inte alltid vara golvvariant på vaggan - trots att de verkar vara vanligast.

• Tristan

När jag väntade min första son "Ludvig" handlade jag in en spjälsäng som jag utrustade med bästa täcke, sängkläder o grejer. Det visade sig vara helt onödigt då han sov sig igenom sina första år hos mig. Nu när jag väntade barn två, "Tristan" så var tanken att också han skulle sova med mig, men det gör han inte. Redan nu sover han ensam o det gör han i en korg -som jag mysat till- som står bredvid min säng (den fortfarande oanvända spjälsängen står kvar nere i källaren, men ska väl packas upp en dag).
    Vad jag vill ha sagt är att vänta o se. Det är ingen panik. Du kommer veta vad som är bäst för er när barnet väl kommit!

• Mamman och Lillan

Vi hade vagga typ tre,fyra månader till vår dotter,men sen började hon snurra och veva på sej att det då blev spjälsäng.Så jag rekommenderar spjälsäng från början!

• Villebusen

Jag vill nog hålla med de som säger att spjälsängen är på tok för stor för en liten nyfödd.. satsa då hellre på vagga eller korg i ngn form tills de börjar röra på sig mera.. och sedan spjälsäng. Risken är ju som ngra säger att barnet inte trivs pgr av att den är för stor och sover med föräldrarna.

• jennan

Vi satte liften från kombivagnen i spjälsängen de första månaderna.

• Pralinen

Våran lilla kille trivdes aldrig i vaggan. Jag får för mig att han inte gillade när den gungade. Låg han stilla och den inte rörde sig så var han nöjd men så fort han rörde sig och den gungade från sida till sida så gnällde han. Han trivdes bättre tillsammans med oss i vår säng och sedan i spjälsängen. Han började sova i spjälsäng vid tre månaders ålder och sover jätte bra där. Han trivs inte lika bra i vår säng. Jag kan inte riktigt hålla med om att spjälsängen är för stor för en nyfödd men det är ju naturligtvis väldigt individuellt.

• Elisa

När vår dotter Angelica föddes så blev det vår tur att använda vaggan som gått i arv så att säga, men Angelica gillade den inget vidare så hon fick sova med oss. Numer sover hon sött i sin egen säng (spjälsäng) i rummet intill oss och det går jättebra! Så till nästa barn blir det absolut ingen vagga.

Svar på tråden vagga eller spjälsäng?