• Dino78

Varför mössa?

Läste ett inlägg om bebisar ska ha mössa fast dom föds i maj. Ett svar löd att dom ALLTID ska ha mössa, sommar som vinter. Varför? Hur länge? Första månaderna, året eller vad? Och kan jag ha en bebiskeps i sommar eller måste jag ha en hjälmmössa?

• Svar på tråden Varför mössa?
  • vadskajaghetadå

det räcker väl med en hjälm på sommarn??

från en som inte vet.

• delifi2

dom måste inte alltid ha på sig mössa, dom har på sig mössa på vintern för att d e kallt ute när man e ute å går.
    på sommaren å våren så skyddar man ju dom från solen, d räcker ju med en tunn mössa som kallas hjälm mössa, keps på sommaren går ju lika bra d på sommaren

• Labolinaa

När de föds kan en mössa vara bra eftersom nyfödda kan ha svårt att hålla värmen....

Måste berätta en småkul grej...Alma är född i maj o jag hade oxå blivit itutad att bebisar SKA HA mössa...Vi gick på stan i typ juli o jag ser alltså att den beiga kudden som Alma ligger på börjar bli blöt! Jag tvärstannar o säger till hennes pappa: Nä, nu får folk tycka att jag är en dålig mamma för nu tar jag av henne mössan!!!

Så mitt svar på din fråga blir: Nä, bebisar behöver inte mössa jämt på sommaren. Använd sunt förnuft.

• Scraptroll

Kroppens värme går ut genom huvudet o en nyfödd blir lätt kall..det är därför man bör ha en liten mössa på deras huvud under den första tiden.
    Visst under sommaren gå en liten keps också bra...då försöker man både skydda dem från solen o från o bli lite kalla...man får ju själv bedömma när man tycker en möss/keps är nödvändig o inte...men man vill ju inte att de ska få solsting lr bli sjuka av drag

• Dino78

Att man ska ha det på vintern fattade jag redan Och på sommaren för värmen...men bra att veta så man inte köper en keps och sen går folk och säger att man är en dålig mamma! Har ju redan valt ut vilken keps babyn ska ha i sommar

• Labolinaa

Dino

Som jag skrev; med sunt förnuft kommer man långt!
    Så länge bebisen inte ligger i drag så funkar nog en keps ypperligt!

• vadskajaghetadå

hahah *skrattar*

det räcker väl med en hjälm på sommaren??? sa jag och lät helt ovetande.. vad knäppt det lät...

varför kallas de hjälm? blir lika full i skratt varje gång..jag har föresten kvar min "hjäml" jag hade när jag åkte från förlossningen för 22 år sen, den ska lillkillen ha med!

• snutti

Jag menade hjälmmössa när jag skrev det i det andra inlägget, tänkte inte på att andra associerade till rejäla mössor...
    Men givetvis som Labolinaa säger måste man ha lite sunt förnuft...

• snutti

De ligger väl som en hjälm på huvudet, ser ut som hjälmarna som de har i typ Troja (filmen), fast små och söta och i tyg

Svar på tråden Varför mössa?