• Linkan71

Massage och gravid ?

Hej alla här på forumet.

Finns det någon som vet om det är skadligt för kroppen att ta massage?
    Jag är lite orolig att det skall gå fel eftersom vi har gjort en IVF (första försöket). Det tar ju minst 3 månader och kostar ju endel också så vi vill inte ta några som helst risker när det gäller .

//Linkan V9

• Svar på tråden Massage och gravid ?
  • 26april

Jag fick en underbar timme av massage men fick säga till att jag var gravid. Det har att göra med att ma inte ska ta i för hårt och använda sig av krämer som sätter igång blodcirkulationen för mycket. Meddela bara att du är gravid så går det säkert bra.
    Lycka till!

• delifi2

ring å kolla först med massören iaf dom dom masserar gravida, en del gör inte d.

finns ingen bevisat koppling mellan massage å mf, själv har ja gått på massage i 15 år å har vart gravid men inget hänt, när ja var gravid så va d ingen fara d va 11 å 13 år sen

• Golvmoppen

Jag går regelbundet på massage.
    Nu skall jag till och gifta mig i maj-05 och massören antar att vi tänkt skaffa barn efter detta. Han påpekade att om jag skulle bli gravid, så skall man inte ha massage de 3 första månaderna eller spabehandlingar.
    Anledningen är att blodcirkulationen och hormonerhalter ändras och detta kan i värsta fall leda till ett missfall.

Jag hade avvaktat tills de mest kritiska veckorna/månaderna har gått, speciellt då ni har haft problem att kunna få barn.

Lycka till!

• väntar o längtar

Många olika bud finns kring det här ämnet. Först fick man höra att man inte skulle masseras alls. Sen sa kiropraktorn att det är ingen fara så länge massören verkligen vet vad han/hon gör och undviker de "farliga" områdena - inte en susning vilka de är... Nu senast var infon att efter månad 4 var det ingen fara alls.

Med den hör förvirrade textmassan vill jag säga att det spelar nog ingen roll hur du gör så kommer du alltid att få kommentarer om att det är "fel".

Har själv gjort IVF och har tagit det säkra före det osäkra och undvikit massage (förutom ansikts och huvudmassage). Men har skämt bort kroppen med lite torrborstningar och inpackningar när jag varit på spa istället.

Svar på tråden Massage och gravid ?