• jordgubbstårta

Hjälp jag har ätit rått ägg!!

Visst får man inte äta rått ägg när man är gravid?
    Jag är i v. 35 och undrar om det är mera eller mindre farligt beroende på hur långt gånget man är? Jag har druckit en apelsin drink med rått ägg och citron i typ 2 gr och så idag när jag kom plötsligt på att det faktiskt är rått ägg i, så jag hann bara dricka hälften. Det var 1 ägg i varje drink. Nån mer som har ätit rått ägg under graviditeten?

• Svar på tråden Hjälp jag har ätit rått ägg!!
  • jennyfer

Tja, chansen att just det ägget var salmonellasmittat är... grymt liten. Tror knappast att du behöver oroa dig.

Såg förresten ett recept i en gravidtidning som innehöll råa ägg. Man skulle ha salmonellafria ägg, stod det. Precis som om det säljs ägg märkta med salmonella. =oD

• Duckan74

Efter vad jag läst i alla trådar här på fl så finns det inget vi kan göra för dig som ätit ett rått ägg, det är kört.

Nej, men på seriösen så är äggen i Sverige noga kollade så det är ingen fara att äta råa ägg tex i en carbonara.
    Var lugn nu!

• ugli

Enligt Livsmedelsverket ska svenska ägg ska vara salmonellafria och det är heller ingen risk att man får listeria eller toxoplasmos av råa ägg, så du kan vara lugn. Har själv varit mycket nojig vad gäller mat, men till och med jag äter råa ägg.

• Lishon

Ägg i sverige är ingen fara alls. Dessutom är du så långt gången nu. Ditt barn är färdigt och inga allvarliga skador kan ske.

• N a n n a

Jag gillar lösstekta ägg och det har jag ätit många ggr under grav. Mina barn är friska vad jag vet och hoppas att mitt tredje oxå skall vara det.

Ingen fara, vi har bra kvalitet på vår svenska mat!

• jordgubbstårta

Nä, det borde ju inte vara någon fara när jag läser era svar även om man helst inte ska äta råa ägg. Ibland blir jag visst helnojjig. Tack för era svar!

• Lola Jämtland
    jordgubbstårta skrev 2006-12-05 20:50:57 följande:
    Nä, det borde ju inte vara någon fara när jag läser era svar även om man helst inte ska äta råa ägg. Ibland blir jag visst helnojjig. Tack för era svar!
    Helst inte ska äta? Man kan äta så många man orkar av våra svenska ägg om man vill det....
    //Jag är inte överviktig. Jag är bara för kort för min vikt....
  • soraya

Jag måste bara eka medhåll med Lola Jämtland:

Vadå "helst inte äta"??

Det finns INGEN rekommendation att inte äta svenska råa ägg när man är gravid.

Tryck i dig så många du klarar av, om du känner för det.

Jag blir fullkomligt TOKIG på att sajter och tidningar fortsätter rapa upp den här "regeln". Har sitt ursprung i att man i USA inte rekommenderar någon, gravid eller inte, att äta kakdeg, chokladmousse och annat med råa ägg i - bara för att de inte kan få bukt med salmonellaproblemet i de amerikanska äggen.

Sverige är ett föregångsland när det gäller att ha helt salmonellafria ägg.

• listo

I Sverige är det INGEN fara att äta råa ägg, enligt Livsmedelsverket som säger så här:

"Livsmedelsverket avråder inte från att äta råa ägg, eftersom svenska ägg (och finska och norska) är helt säkra. Det finns ingen risk med salmonella.
    Däremot bör råa eller löskokta ägg undvikas i andra länder. Det är dock rekommendationer som gäller alla och inte bara gravida"

Däremot finns det gravidtidningar som har bidragit till att sprida myten om att råa ägg är jättefarliga...

• mica05

Danska ägg däremot är inte alltid salmonellafria.

Jag har t.o.m sett en affär i Danmark där de hade fria och icke-garanterat fria ägg. Olika priser var det gå givetvis.

• jordgubbstårta

Jaha, men det verkar ju som om jag har dragit en alltför snabb slutsats då jag googlade fram info om detta. Hoppas jag inte har framkallat nya nojjor pga av min egen nojja.

• AppleTubbie

Rått ägg finns ju i så mycket! Majonnäs och kaksmet (!) t ex - fick rena nojan när jag kom på att jag slickat skålen med mjuk pepparkaka. Spottade och sköljde munnen med mängder av vatten. Har inte hört innan det här inlägget att man ska akta sig för ägg, skönt om det bara är en myt. Det bakas ju en del nu inför jul... :). Ha det bra alla gravida!

Svar på tråden Hjälp jag har ätit rått ägg!!