• M G

Hur mkt ska en 8 månaders baby äta...*orolig*

...per dag?
    Jag är så rädd att min lilla pojke får i sig för lite.
    På morgonen äter han 1 portion gröt, dvs 1 dl vatten o 3/4 dl grötpulver
    Till mellanmål brukar han få lite dessertpuré el banan (jätte svårt att få honom att äta då, så det blir väldigt lite)
    Till lunch brukar jag få truga i honom en ½ burk (Semper el Nestlé, dvs de från 8 mån).
    Till nästa mellanmål äter han ung en halv banan el gröt, dvs 60 ml vatten + 45 ml grötpulver.
    Till middag äter han igen en ½ burkmat.
    Inför natten dricker han 200 ml majsvälling + ca 60 ml ersättning.

Hur ser era 8-månaders bäbisars mat"lista" ut? Är det för lite mat han får i sig?

• Svar på tråden Hur mkt ska en 8 månaders baby äta...*orolig*
  • Hallonbåten

När min son var 8 månader så hoppade vi över mellanmålen, så gör vi än. Vi märker helt enkelt att han tappar aptiten om han äter för ofta. Vanligtvis äter han (åt ung. likadant när han var 8 månader) frukost, lunch, middag och kvällsmat. Ibland fikar man nån gång mellan de målen, men då äter han inte alls lika mycket sen!
    Detta är ju såklart individuellt, men om han inte säger ifrån att han är hungrig så kanske du ska försöka dryga ut lite på tiden mellan målen, så han hinner bli ordentligt hungrig?

• löksill

Min Agnes blir 8 månader på torsdag och såhär äter hon:

Frukost ca 7.30: Gröt (gjord på ca 1,5 dl vatten) Ev fruktpuré efter om hon vill ha.

Lunch ca 12.30: Välling (gjord på 250 ml vatten)

Middag ca 17.00: ½ stor burk med mat eller en hel liten + fruktpuré

Kvällsmat ca 21.30: Välling (gjord på 250 ml vatten)

Jag tror också det kan vara så som Hallonbåten skriver här ovanför - att barnet lätt tappar aptiten om man äter för ofta. Det är ju naturligtvis olika från barn till barn. Ibland när jag fikar får Agnes ett rån att smaska lite på, men det räknas knappt som mellanmål tycker inte jag .

Ha det bra!

• Gipzy

Min 8-månaders äter så här ungefär;
    04.30 amma
    9.00 Frukost- en halv port. gröt m katrinpl.pure för magens skull
    12.30 Lunch- nästan en hel liten burk barnmat el 150 ml Nan 2
    16.30 Middag- nästan en hel liten burk barnmat ev fruktpure någon sked
    18-18.30 ca mellanmål ca ½ dl turkisk yogurt
    19.30-20.00 ca 100-150 ml Nan 2 ev amma

• Emeraldy

Jag instämmer med tidigare skribenter Låt det gå längre mellan måltiderna så han hinner bli riktigt hungrig! Min dotter vill inte äta oftare än vad hon gör idag!

Min dotter är 7½ månad och hon äter bara fyra gånger per dygn:

frukost: välling
    lunch: matpuré + fruktpuré eller banan
    middag: gröt + fruktpuré
    kvällsmat: välling

Kan ibland ge ett smörgåsrån mellan måltiderna.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • jen bossman

jag har för mig att när alexander var 8 måader så kom han in i en period då han faktiskt inte åt så jätte myckt. det kan ju kanske vara någon sån period för er också

• lövet

En bra sak att göra när man är orolig att ens bebis inte äter tillräckligt tycker jag är att räkna om till ens egen vikt. T.ex.
    Om bebisen väger 10 kg och du själv 60 kg - mulitiplicera då allt bebisen piller i sig med 6 och fundera på om du själv skulle överleva. Oftast kommer man fram till att man vore mätt och absolut skulle överleva. Desstuom är barn riktiga periodare - ibland äter dom och ibland äter dom dåligt ett tag, men det betyder inte alltid att dom inte får i sig tillräckligt. Jag tycker inte att man ska börja oroa sig förräns bebisen går ner i vikt.
    ---------------------------------------------------------
    Räkneexempel (10kg bebis):
    * 1 portion gröt, dvs 1 dl vatten o 3/4 dl grötpulver
    * mellanmål lite dessertpuré el banan
    * lunch en ½ burk (Semper el Nestlé, dvs de från 8 mån).
    * mellanmål en halv banan el gröt, dvs 60 ml vatten + 45 ml grötpulver.
    * middag en ½ burkmat.
    * Inför natten 200 ml majsvälling + ca 60 ml ersättning.

Omräknat till 60 kg mamma:
    * ca 6 dl gröt = en rejäl tallrik
    * en banan
    * 3 brukar mat = 190 g x 3 = 570 g = 0.6 kg mat
    * 3 bananer eller en tallrik gröt
    * 3 brukar mat = 190 g x 3 = 570 g = 0.6 kg mat
    * 1200 ml = 1,2 liter välling + 3,6 del ersättning

• lövet

Oops glömde kolla stavning, men ni fattar. Använde mig av omräkningen senast igår när jag tyckte att min 8 månaders dotter åt dåligt till lunch - bara 4 små köttbullar och ca ½ dl makaroner. För mig motsvarar det ungefär 24 köttbullar och 3 dl makaroner - Jag skulle nog bli rätt proppmätt

• cajsalisa
    Min lille kille äter inte mycket mer än detta du beskriver TS, och han är 10 mån, han ser ut att klara sej alldelse ypperligt och går upp i vikt som han ska så det är nog inget att oroa sej för.
    Ta vara på dagen som om varje dag var den sista!!
  • Milda

När dom är så små ska dom hellre äta många små mål än få stora (gäller väl oss vuxna oxå egentligen )
    Tror att rekomendationerna ligger på
    Ungefär 6 ggr om dagen.
    Det är ju inte så viktigt att dom äter mycket varje gång.

För oss ser det ut såhär

06.00-07.00 Amma
    08.00-09.00 Amma
    12.00 Lunch
    15.00 Mellanmål
    18.00 Middag
    19.00-20.00 Välling

• löksill

Milda:

Vi hade en tandläkare på besök i vår föräldragrupp för ett tag sedan. Då sa hon att barn och vuxna egentligen bara ska äta 5 gånger om dagen. Detta för att munnens saliv inte klarar av att hålla tänderna rena om man äter oftare än så. Det finns säkert olika åsikter om det också, men så sa hon i alla fall .

• Milda

löksill: jag det gör det säkert som med allt annat. Det jag läste var att bebisars magar är så små och därför ska dom hellre äta många små mål än få stora. Att äta lite och ofta är ju oxå ett bra sätt att hålla blodsockret på en bra nivå. Då undviker man ju även trötta, gnälliga, speedade barn.

• M G

Tack för era svar. Känns lugnare nu
    Han är ju i en period när han utvecklas massor just nu. Han kryper, står o försöker gå o pratar massor osv osv (vilket märks i alla hans livliga drömmar på nätterna ).

Att mulitplicera om till min egna vikt är ju ett smart tanke sätt. Tack för det tipset!

• MayaS

Min BVC läkare sa att vid den åldern på barnet så ska de kunna klara sig utan mat på natten. (Sonen är lika gammal som din) Och att när de äter på natten så blir de för mätta för att äta under dagen = blir en ond cirkel som gör att barnen äter lite på dagen pga ingen hunger men att de äter på natten för då hinner hungern ikapp barnet.

Så en tanke vore kanske att dra ner lite på nattmålet?

Det är skitsvårt, jag vet. Sonen blir fortfarande ammad sen natt/tidig morgon men efter att jag börjat försöka skjuta lite på ammningstiderna på natten så äter han faktiskt bättre på dagen.....

• tessanae

Min dotter äter ung såhär:

05.00 Amma
    8-9 Frukost, gröt (1 1/4 dl vatten)
    11-12 Lunch , 1 burk mat
    14 Mellis (lite olika, fruktpuré på burk , ½ burk kanske.. ibland mer)
    16-17 Middag, 1 burk mat
    18-19 välling (lite olika , mellan 1-2 dl)

Så ett nattmål blir de ibland oxå, även de välling.. men rätt lite , ca 1 dl kanske.

Jag tyckte hon åt rätt lite men det verkar som om hon äter lite mkt istället jämfört med era.. Kanske jag som proppar i henne för mkt ? Fast hon går inte upp så mkt i vikt och rör sig mkt så det verkar ju ok ändå :)

• Alcarinque

Alva åt så här vid 8 månader:

9: 250ml välling
    12: Liten burk mat, mosad frukt, vatten
    15: Gröt, vatten
    17-17.30: Smörgås och frukt
    19.30: 250ml välling

• nadja84

Jag läste någonannnan tråd här på FL om att en 8månaders bebis ska ha 2 lagade mål mat varje dag, förutom gröt/välling.. fick då lite panik och frågade på bvc och hon sa att det stämde.

Just nu vill min son inte äta mycket alls.. jag erbjuder alla mål som vanligt men ibland äter han kanske inte mer än några skedar! Han äter 1gång på natten, men ska försöka få bort det målet och se om det blir bättre på dan, för övrigt är han lite snorig nu så kanske beror på det med.

*Dylan 2006-03-25*
Svar på tråden Hur mkt ska en 8 månaders baby äta...*orolig*