• Razzla

Avmaska kattunge..

Är de någon som vet ur ett avmaskningsschema ser ut för kattungar?

Har avmaskning med de står inget om intervallerna i början.. Har för mig att dom 2 första ska vara med 2 veckors mellanrum men vill gärna ha de bekräftat och sen veta hur de ska vara sen..

Någon?

• Svar på tråden Avmaska kattunge..
  • Skärgårdsfru

Det beror alldeles på vad det är för medel du använder.

På t.ex. axilur så ger man en gång om dagen, tre dagar i rad. Sen kan man upprepa efter 3 veckor men det är inget som står i förpackningen. Alla medel ska inte upprepas efter en tid.

Doseringen borde stå i bruksanvisningen. Vad har du köpt för medel?

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Razzla

Banminth har jag.. de har jag alltid använt till mina katter jag hade förr..

Dosering / kilo står men inte hur ofta man bör ge..

• Skärgårdsfru

Okej. Men för det medlet så ger du först en dosering uträknat efter kroppsvikten. Om du SER att katten har spolmask, då upprepar du efter 14 dagar. Annars är det bra så.

• Razzla

Aha.. då behöver man inte ge upprepade i början när dom är små då?

Vilket medel är de man bör ge till en innekatt då? Hur ofta avmaskar man då?

Jag har haft inne/ute katter innan och avmaskat var 3e månad med just banminth..

• Skärgårdsfru

Nej det behöver du inte göra för det är onödigt.

De nuvarande rekommendationerna kring avmaskning är att katten ska avmaskas som kattunge. Sen ska man avmaska när man ser tydliga tecken på mask för att minska risken för att masken ska bli resistent. Och maskmedel är ju ändå väldigt starkt för den känsliga kattmagen.

• Razzla

Ok tack!

Om jag fattar de hela rätt så räcker de med den avmaskning han fått nu då och sen borde de räcka med 1 gång/år typ iaf så länge han bara är innekatt..

Tusen tusen tack för hjälpen!!

• Skärgårdsfru

Ja precis, du har förstått rätt

Några tecken på mask som du kan hålla utkik efter är:

Du ser masken.
    Kattens båda blinkhinnor syns.
    Katten spyr ofta och det verkar inte bero på hetsätning eller hårbollar.
    Katten är ofta dålig i magen och det beror inte på fodret.
    Katten äter mycket men går inte upp i vikt och kan t.o.m avmagra.
    Katten verkar medtagen och må dåligt.

• Majsan70

Vi avmaskar våra kattungar med Banminth. Första dosen vid 2 veckor, sen varannan vecka tills de flyttar hemifrån och efter det bör de avmaskas innan vaccination varje år om de är innekatter.

• Hugofelicia

Det senaste jag hörde från en vetrinär var att man inte ska avmaska mer än nödvändigt efter som det kan uppkomma en form av imunitet....
    Men en utekatt är ju en utekatt tycker jag.
    Minst en gång per år.
    Katt ungar är lättast att ge mixtur till (Flytande)
    Kan ju blandas med något gott eller sprutas i munnen.

• På Tiden

Jag har hört att man ska göra två ggr eftersom äggen som maskarna lägger tar två veckor att kläcka. Därför kan maskarna komma igen om man inte fått bort alla ägg.......

• Skärgårdsfru
    Majsan70 skrev 2006-12-05 19:38:52 följande:
    Vi avmaskar våra kattungar med Banminth. Första dosen vid 2 veckor, sen varannan vecka tills de flyttar hemifrån och efter det bör de avmaskas innan vaccination varje år om de är innekatter.

Men varför avmaska så ofta?

• Razzla

Nu har jag pratat med min kompis som har massa katt och hon tyckte jag skulle ge honom en gång till när de gått 2 veckor från första och just av den anledningen som du skrev På Tiden..

Äggen kan finnas kvar..

• Majsan70

Skärgårdsfru

För att vi skall veta 100% att kattungarna är maskfria och mår bra när de lämnar hemmet vid 13 veckor.

Alla tännker olika i detta, men vi följer de rekomendatione vi får av veterinärerna samt av andra Birmauppfödare.

Sen blir det alltid avmaskning innan vaccination eftersom det är rekomenderat.

• På Tiden

AntonÅNina:

Ok, det var det jag hade för mig...

• Skärgårdsfru
    Majsan70 skrev 2006-12-05 19:50:23 följande:
    SkärgårdsfruFör att vi skall veta 100% att kattungarna är maskfria och mår bra när de lämnar hemmet vid 13 veckor.Alla tännker olika i detta, men vi följer de rekomendatione vi får av veterinärerna samt av andra Birmauppfödare.Sen blir det alltid avmaskning innan vaccination eftersom det är rekomenderat.
    Ja det så klart alla tänker olika i detta det förstår ju jag också! Jag försöker bara förstå varför man avmaskar en liten kattunge varannan vecka om den inte har mask. Jag tycker givetvis att dom ska avmaskas men anser inte att man ska behöva avmaska dom varannan vecka. För då känns det som om man inte använder ett bra medel och man ger ett starkt medel i onödan. Dom blir inte mindre sjuka för att dom inte avmaskas varannan vecka Även vaccination tänker man ju olika i men på senare tid så rekommenderas det även där att man ska vaccinera mer måttligt. Jag avmaskar också innan vaccination eftersom jag inte vill att katterna ska gå med en infektion i kroppen samtidigt som dom får vaccinet.
  • Skärgårdsfru
    På Tiden skrev 2006-12-05 19:45:22 följande:
    Jag har hört att man ska göra två ggr eftersom äggen som maskarna lägger tar två veckor att kläcka. Därför kan maskarna komma igen om man inte fått bort alla ägg.......
    Ja det där har jag också hört så den som sade det har säkert rätt. Jag ger inte Banminth till mina katter utan Axilur. Vid Axilur så upprepar jag kuren efter 3 veckor. Och det såklart det borde gå med andra medel också. Men vid just banminth så står det att man ska upprepa om man ser mask.
  • Majsan70

Skärgårdsfru

När man håller på med kattuppfödning så görs allt på ett visst sätt av olika anledningar. Sen finns det alltid olika skolor och uppfattningar om vad som är bra eller inte.

Vi är av uppfattningen att vi inte vet om kattungar är maskfria och därför avmsakar vi för att se till att de verkligen är det.
    Små kattungar är xtra känsliga och blir de sjuka så är det ju ofta ödesdigert.
    Vi vaccinerar oxå varje år samt att vi väljer att vaccinera mot FIP som är väldigt kontroversiellt beroende på i vilken del av landet man bor.

• Skärgårdsfru
    Majsan70 skrev 2006-12-05 20:04:46 följande:
    SkärgårdsfruNär man håller på med kattuppfödning så görs allt på ett visst sätt av olika anledningar. Sen finns det alltid olika skolor och uppfattningar om vad som är bra eller inte. Vi är av uppfattningen att vi inte vet om kattungar är maskfria och därför avmsakar vi för att se till att de verkligen är det. Små kattungar är xtra känsliga och blir de sjuka så är det ju ofta ödesdigert.Vi vaccinerar oxå varje år samt att vi väljer att vaccinera mot FIP som är väldigt kontroversiellt beroende på i vilken del av landet man bor.

Men snälla, jag förstår mycket väl att man gör på ett visst sätt när man föder upp katter, det är inget du behöver påpeka. Jag har redan skrivit att jag vet att andra kan tycka olika. Jag har själv haft många kullar kattungar men för den sakens skull inte övermedicinerat dom.

Ursäkta för att jag var intresserad och nyfiken på hur andra kattägare kunde tänka i saken och att jag berättade hur jag tänkte. Jag ska inte göra om det misstaget.

• Majsan70

Skärgårdsfru

Jag svarade enbart på ditt inlägg till mig och intet mer. Inga sura toner eller annat. Jag är själv frågvis, så inte behöver du ursäkta dig.

Sen det här med övermedicinering är en annan sak. Men läser man så är det detta som är ordinerat så som vi gör med vårt avmaskningsmedel. Du skrev ju att du hade svårt att förstå varför o jag förklarade helt enkelt vår syn på det hela.

Jag dömer ingen som tycker annorlunda och vill inte heller bli dömd för at vi gör det som ses som bäst för våra kattungar.

Nä, nu skall jag rusa till jobbet..Uj va tiden går!

Svar på tråden Avmaska kattunge..