• fenomena83

Alltså jag fattar inte det här med personligt brev och cv

Jag har lusläst på AF:s hemsida (även fast den e lite b...) och på CV-guiden.se (eller vad det heter) och jag har googlat i timmar, sökt på FL mm mm mm.

MEN jag kan fortfarande inte fatta, jag har skrivit ett cv som jag tror är rätt snyggt och bra, men nu till det här med personligt brev.

Om man söker ett jobb ska man alltså skicka in ett cv PLUS personligt brev.
    I ett cv står det ju så himla mycket, man får ju med nästan allt bara i cv:t. Egenskaper, erfarenheter, mål, kunskaper, meriter mm mm.
    Vad finns då kvar att skriva i det personliga brevet?
    Det blir ju bara en massa upprepningar.

Jag läste nånstans att ett cv skulle innehålla vad man gjort och ett personligt brev skulle innehålla vad man lärt sig av det man gjort. Men det säger ju sig själv, typ, jag jobbade på ålderdomshem (tex) och där lärde jag mig att ställa andra framför mig själv och få servicevana? Jag menar det säger ju sig självt???

Eller är det i det personliga brevet som man ska skriva varför man vill ha just det här jobbet? Det står ju också i cv:t, mellan raderna så står ju det i "mål" eller "egenskaper".
    Till exempel om man söker ett jobb som snickare för att man tycker det är kul (nähä!) och man vill arbeta med kroppen och utveckla sin kreativa sida... det står ju även i cv:t att man tycker det är kul att arbeta med kroppen och utveckla sin kreativa sida.

Äsch, lite svårt att förklara, men kan nån hjälpa mig, hur man ska kunna undvika upprepningar i det personliga brevet.

Och visst sjutton är det så att arbetsgivarna egentligen skiter fullständigt i om jag gillar att kolla på film och sitta på internet på fritiden???? (tex...)

• Svar på tråden Alltså jag fattar inte det här med personligt brev och cv
  • Thaleia

I mina CV:n har jag skrivit vad jag haft för jobb tidigare och under vilken tid, vad jag har pluggat och under vilken tid. Där har jag inte skrivit någonting om mål, egenskaper.

I mitt personliga brev har berättat lite mer om mig själv, varför jag söker jobbet, osv osv.

• Elsans

Jag har aldrig lämnat med ett personligt brev till en CV. Antingen har jag skrivit ett personligt brev och en referenslista eller en CV. Jag vet dock inte alls om det är rätt. Förut fanns det en GRYM sida på postens hemsida om just dethär men nu lyckas jag inte hitta den...

• Thaleia

Förresten...nu blandade jag ihop saker!
    Det jag har skickat har varit ett personligt brev och en meritförteckning!

• sakoline

Jag gör också ett personligt brev med presentation + meritförteckning där det står uppradat anställningar o utbildning.

• Majken

Tanken med ett personligt brev är att det SKA svara upp på den annons man söker och idag är det jätteviktigt!! Jag arbetar med att coacha långtidsarbetslösa och en del i det är att hjälpa dem att skriva attraktiva ansökningshandlingar, vilket vi gör i samarbete med vissa rekryterarföretag.

Så TS, ett CV ska vara antingen en "levnadsbeskrivning" av dig som person eller en mer formell meritförteckning över vad du sysslat med tidigare såsom yrkeserfarenheter & utbildningar, övriga meriter, personligt osv...

Det personliga brevet ska svara upp på den annons som står bakom det jobb du söker, det finns nästan alltid vissa "skall-krav" samt "bör-krav" bakom en annons och dessa är alltså bra om du får fram att just DU besitter. Lusläs annonsen och se vilka "nyckelord" som döljer sig där och försöka att formulera dig så att den som läser, mellan raderna kan se att DU är den som bästa svarar upp till det de efterfrågar!

Tänk på att vara kortfattad i brevet, mycket luft mellan styckena och inte för långt - max 2/3 av en A4-sida.
    Detta är ingen sanning på något sätt utan bara tips på hur vi på min arbetsplats försöker att coacha våra deltagare utifrån de erfarenheter vi fått genom åren i samarbete med både AF och rekryterarföretag.

Lycka Till

Love my M-girls
  • Missboss

För guds skull fall inte i den här gropen med dåliga annonser där det står att de vill ha bla en stresstålig person, kreativ, kunna hantera många bollar i luften osv att du skriver att du är en sådan person med dessa egenskaper. Det säger ju egentligen inget om dig och dina kvalifikationer eftersom 98% av alla sökande kommer att skriva att de har dessa egenskaper.

Det är många som inte riktigt har kläm på det här med att personliga egenskaper skall vara i kravspecen som arbetsgivaren har. I en annons skall det stå vad det är för typ av arbete, vilken utbildning krävs osv. Inget om person osv.

Tänk att vad är det för jobb jag söker, är det som chef på ett företag så bör man ta upp hur man jobbar med personalen, din affärsidé så att säga.

• fenomena83

Missboss, tack så mkt för tipset, det ska jag komma ihåg

Men hur gör man om man inte svarar på en annons då, utan bara skickar in en ansökan ändå? Vad ska man då skriva i det personliga brevet? Då finns det ju liksom inget att svara på.... ska man skriva då typ varför dom ska anställa mig och varför jag passar för det jobbet eller....?

• Missboss

Självklart ska du svara på annonsen i ditt personliga brev. Berätta lite om erfarenheter som du fått och som skulle kunna passa i det jobb du söker. Försök framhäva dig själv på ett smidigt och tilltalade sätt. Sen så kan det ju vara så att oavsett vad man skriver så är det ju bara arbetsgivaren som vet vad de vill ha för typ av person.

• Girlfriend in a coma

Jag arbetar med ansökningar (rekrytering). Det personliga brevet bör egentligen bara innehålla de argument du har för att passa till det jobb du söker. Varför passar du, varför vill du ha jobbet osv. Fånga intresse, få personen som läser att vilja läsa cv. Jag tycker inte att det personliga brevet behöver vara särskilt långt, det är innehållet som räknas. Oftast syns det om man 1. vill ha jobbet tillräckligt gärna 2. om man vet vilken tjänst man söker dvs. vad jobbet innebär. Alltför ofta ser man att människor missuppfattat vad tjänsten går ut på och då är det ju väldigt svårt att säga varför man skulle passa för tjänsten.

Ett litet tips är att inte fokusera för mycket på vad man gjort tidigare utan att istället fokusera på tjänsten man söker och bara ta upp sådant som är relevant (vad gäller tidigare erfarenheter).

Svar på tråden Alltså jag fattar inte det här med personligt brev och cv