Alltså jag fattar inte det här med personligt brev och cv
Jag har lusläst på AF:s hemsida (även fast den e lite b...) och på CV-guiden.se (eller vad det heter) och jag har googlat i timmar, sökt på FL mm mm mm.
MEN jag kan fortfarande inte fatta, jag har skrivit ett cv som jag tror är rätt snyggt och bra, men nu till det här med personligt brev.
Om man söker ett jobb ska man alltså skicka in ett cv PLUS personligt brev.
I ett cv står det ju så himla mycket, man får ju med nästan allt bara i cv:t. Egenskaper, erfarenheter, mål, kunskaper, meriter mm mm.
Vad finns då kvar att skriva i det personliga brevet?
Det blir ju bara en massa upprepningar.
Jag läste nånstans att ett cv skulle innehålla vad man gjort och ett personligt brev skulle innehålla vad man lärt sig av det man gjort. Men det säger ju sig själv, typ, jag jobbade på ålderdomshem (tex) och där lärde jag mig att ställa andra framför mig själv och få servicevana? Jag menar det säger ju sig självt???
Eller är det i det personliga brevet som man ska skriva varför man vill ha just det här jobbet? Det står ju också i cv:t, mellan raderna så står ju det i "mål" eller "egenskaper".
Till exempel om man söker ett jobb som snickare för att man tycker det är kul (nähä!) och man vill arbeta med kroppen och utveckla sin kreativa sida... det står ju även i cv:t att man tycker det är kul att arbeta med kroppen och utveckla sin kreativa sida.
Äsch, lite svårt att förklara, men kan nån hjälpa mig, hur man ska kunna undvika upprepningar i det personliga brevet.
Och visst sjutton är det så att arbetsgivarna egentligen skiter fullständigt i om jag gillar att kolla på film och sitta på internet på fritiden???? (tex...)