• 3småttingar

Färdigblandad flaska i kyl?

Ersättning ska väl vara så färdigblandad som möjligt..

Men gör det något om man blandar en färdig flaska o har i kylskåpet? T.ex innan man går o lägger sig på natten o man vet att bebisen vaknar om ca 3timmar?

Och man kan väl göra färdigt en färdigblandad flaska innan man går hemifrån och ska till stan, om man vet att den kommer ätas inom 2timmar?

Tack på förhand:D

• Svar på tråden Färdigblandad flaska i kyl?
  • ankizen

jag gör såhär.
    på natten har jag termos med varmvatten (förkokt) och pulver på diskbänken. så ja snabbt kan blanda ihop.

sen har jag alltid med mig en flaska när jag går på stan med lilleman. blandar den väldigt varm eftersom han precis ätit innan vi går hemifrån. då hinner den andra svalna till lagom temp innan han vill ha den

tänk på att inte låta den kallna och värma och kallna och värmas igenf ör bakteriernas skull.
    men att blanda kall och sen värma går jättebra.

• emmsan123

Jo det ska man kunna, i alla fall ha den i kylen. Jag brukar alltid ha varmt vatten färdigt i flaskan och sen mäta upp pulvret i en sån doseringsburk med plats för tre portioner. Det har jag haft på natten också. Oskar har ätit ersättningen både kall, rumstempererad och varm, det har inte varit nån skillnad för honom! Annars kan man ju han en termos med också.

Stolt mamma till Oskar 060329
  • Hugos mamma Anna

Hejsan vill bara tipsa om tetra ersättningen och vällingen som många ggr har räddat mig då jag varit iväg, bara att värma i mikro, sonen har även druckit den rumstempererad. Man ska inte bara ge dom tetra då kan dom få ont i magen!! Men att ta med sig när man går iväg är super!!

• septbebbe

man kan ha färdigblandad ersättning i kylen i 6-8 timmar! jag blandar alltid färdigt innan jag lägger mig på kvällen så jag slipper pula med det när man har en skrikande bebis på armen kl. 3 på natten...

• 3småttingar

Septbebbe - Hehe precis så är det ju och det är det jag vill undvika! När man går upp där mitt i natten o bebisen skriker. När dom vaknar så vill dom ju ha mat NU med en gång! :D

Så det ska gå bra att man har färdigblandade flaskor i kylen iaf i 6 timmar då? Vart har du fått reda på det? :)

• septbebbe

på sempers ersättning står det att man KAN ha det i kylen i 6-8 timmar fast man HELST ska göra i ordning det inför varje måltid...använder själv NAN men antar att det är samma sak där

• emmsan123

Jag föredrar att ha flaskan med vatten i och pulver i en doseringsburk, för det kan man ju ha vid sängen, slipper man ens gå till köket! Och jag lovar, vid det här laget kan jag blanda flaskan i sömnen! Bokstavligen!

Stolt mamma till Oskar 060329
  • Peak

oj nu har vi nog missat ngt....vi gjorde i ordning 2 flaskor till natten och sen stog de klara i sovrummet - det var tokfel alltså? Han har iaf inte verkat må dåligt av det...vad är det som kan hända?

• Michanna

Det går jättebra att blanda en flaska eller två  till natten och ha i kylen eller i sovrumet.
    MEN . Barnen bör äta dom  rätt så snart. Högst 8 timmar bör dom stå . Det bildas ju bakterier från start och har en flaska stått för länge ju högre bakteriehalt är det.
    Och Ja Peak.. Det har hänt att barn blivit sjuka av gamal ersättning.  ( och det har tydligen hänt dödsfall också  för några år sedan men det barnet  åt typ en dygns gammal välling. )

Anna.

• Anna m Hampus och liten i magen

Jag har aldrig hört talas om att dom kan få ont i magen av tetran, vart har du hört det? Bra att veta ju.

// Anna med Hampus o Malte

• Peak

oups, det är mycket man inte vet...ska genast bättra oss!!

Svar på tråden Färdigblandad flaska i kyl?