• Anonym

farligt att snusa och ha spädbarn?

Har läst så mycket om att det är farligt att vara rökare i närheten av sitt spädbarn, och förstår varför, pga ångorna man andas ut som innehåller gifter.
    Nu undrar jag om ngn hört ifall det gäller snusning med?
    Snusar inte när jag är i närheten av babyn, och tvättar händer och sköljer munnen noga efteråt innan jag är i hans närhet.

• Svar på tråden farligt att snusa och ha spädbarn?
  • Malluskan

Det jag hört om snusning är att om man ammar så är det farligare att snusa än att röka då nikotinet i snuset når direkt ut i blodet och i bröstmjölken. Annars vet jag inte, men ammar man inte borde det ju inte vara hälsofarligt mer än för ens egen del.

• mia9

Min sambo snusar, och jag har inte hört att det skulle vara farligt.
    Sköter man det ska det väl inte vara något problem.

• Baires

Nej, man andas inte ut giftiga ångor när man snusar!

Däremot skall man vara superförsiktig så att inte bebisar och småbarn får tag på dosan och äter snus. DET kan vara livsfarligt.

• egil

Det är nog inte farligt.
    Jag har också svårt att se att snus skulle vara farligare än cigg vid amning. Nikotinet från cigarettrök går också direkt ut i blodet, snabbare än via snus faktiskt...

• MSoSueMe

egil: det är farligare med snus eftersom det är mkt starkare. barnet får i sig mer nikotin; en normalstor prilla motsvarar nikotinet i 5-6 cigg, en miniprilla 2-3 cigg

• MSoSueMe

nu menar jag alltså när det gäller AMNING; självfallet kan pappan snusa, dock ej röka

• egil

Vet inte om det kan stämma, jag är snusare och får aldrig nicokickar av en prilla. Om jag tar ett per bloss på en cigg blir jag helt yr i huvudet...

• Jen nifer

det stämmer, snus är mycket starkare, specielt då lössnus..

Plussade 18/5. !
Svar på tråden farligt att snusa och ha spädbarn?