• Honey86

Gula fläckar på plastmatta.. hur får jag bort dem?

Har haft ett barbord i köket och nu har gummiplattan som sitter under stödbenet gjort en kraftig gul fläck på plastmattan vi har som golv.. hur får jag bort fläcken??

Lite panik eftersom vi ska besikta lägenheten inför flytt snart =S

• Svar på tråden Gula fläckar på plastmatta.. hur får jag bort dem?
  • Obsessed Feelings

Det undrar jag med! Har stooora fläckar på vår plastmatta i hallen efter barnvagnens regnvåta däck... Vi ska också snart besikta lägenheten p.g.a flytt!

Hjälp oss nu ni som kan!

• Gemini 77

Samma här! Gul fläck i köket! Syns inte extremt mycket, men vi ska också besiktiga vår lägenhet snart, hjälp!!Förvånad

• Honey86

puffar å puffar å puffar åt oss =D

• A o E

Så har jag på mitt sovrumsgolv (plast) - en stor ruta mitt på. Antagligen från ett sånt där halkskydd man har under mattor.

Hade en kille här som jobbar åt värden. Frågade om det (var så när jag flyttade in) och det blir så på gamla mattor sa han. Inget att göra åt utan så småningom kommer jag få nytt golv, då blir det linoleum. Min värd lägger inte längre in plastgolv i sina hyreslägenheter.

Det borde ju räknas som normalt slitage då kan man tycka. Eller?

Tips till er som ska ha besiktning... Ring hyresgästföreningen! De vet nog!!!

• Gemini 77

Men min matta är bara 4 1/2 år!! Vad kan man tvätta med tro, det får ju inte blekas för mycket..

• Gemini 77

Sökte lite på linoleum, fick fram tips om att tvätt med allt från ammoniak, maskindiskmedel till Lipton té (!)Skrattande Så nåt ska man väl kunna hitta

• mammacatta

Tyvärr går inte den missfärgningen att göra nåt åt - mattan är ändrad på molekylnivå är jag rädd. Det som händer är en kemisk reaktion mellan två plaster som i sin tur ändrar färgen på mattan. Man kan nästan kalla det för en brandskada.
    Däck (bil, barnvagn), gummistövlar, mattor - allt med plast i kan ge denna förändring.
    Vi fick ny i förra lägenheten. Den hade en STOR ring i hallen efter bildäck.
    Blekning KAN fungera, men risken är att du förstör mattans hållbarhet och att fläcken blir större eller vitare än sin omgivning.

• Gemini 77

Men på min fläck har det inte stått något av plast, det har stått en sån där "tunna" i metall från IKEA där.. men det kanske blir samma reaktion? Fast metallen nuddar ju inte golvet, det är ju luft emellan..

• A o E

Gemini 77 - Du har inte fått en rostskada då? Har jag fått när det regnade in genomventilationsfönstret och blev fukt under verktygslådan som stod på golvet... Det har inte gått att få bort allt, men en del. Använde väl löddrande svinto. (Utan lödder = repor).
    Och sen är det ju skillnad på plastgolv och linoleum.
    Golvbranschen (www.golvbranschen.se) har informationsblad om olika sorters golv inklusive skötselråd. Där står att t.ex. gummidäck ger bestående fläckar. Läs: www.golvbranschen.se/upload/Skotselrad_plastgolv.pdf

Skulle vara intressant att veta vad Hyresgästföreningen säger om fläckar - är det normalt slitage eller blir man ersättningsskyldig? Ni som ska ha koll snart... om ni kontaktar HGF så meddela vad de säger, samt vad er värd anser. Jätteintressant för oss alla tror jag!

• olpansfamilj

JAG VET!!! Ta lite försiktigt med svinto, se till att det är jätte blött!!!

Sen våttorkar du ordentligt hela golvet och låter torka! Sen köper du johnsson(tror jag) polish vax (finns att köpa på dom flesta affärerna) Vänta springer ner och kollar vad det hette......
    Så ja, det heter Johnson pledge klar polish! Stryk på två gånger!!! Gjorde det i köket och allt försvann...... Låt det helst torka över natten....
    Beror kanske på vilken färg man också har på mattan......
    Men även jätte bra för att få den nya fräscha glansiga ytan! Golvet blir så snyggt och rent!!
    Det är det bästa hustipset jag har. Golven ser ut som nya!!! Spring direkt till affären och prova! Lovar att det blir jätte fint! Och ös på med medlet! Brukar gå två flaskor nästan för mig!!!
    Mina fläckar försvann, men har ganska mörkt golv, tveksamt om det fungerar på ljusa golv, men jag lovar golven kommer att se ut som nya!!!
    Alla berömmer jämnt mina fina golv..... och deras parkett polish är också suveränt...

• Husfrun

Pratade med en mattläggare om problemet tidigare och han rekommenderade nån sorts limtvätt som mattläggarna använder , har dock inte provat det själv men kanske värt ett försök iaf.

Svar på tråden Gula fläckar på plastmatta.. hur får jag bort dem?