• Kajsa05

Snart 2 år. När sluta sova på dagen?

Hej!
    Vår dotter blir 2 i februari. Sen hon var 1,5 ungefär slutade hon sova fler än 1 gång om dagen. Så nu sover hon bara en gång. Vi lägger henne 19.30 och hon somnar direkt. Sover hela natten och vaknar 09.30 om hon får sova så länge. Ska hon till dagis går hon upp 08.00. Hon sover inte på dagis längre. OCh här hemma är det jättesvårt att få henne av somna. Får hon INTE sova blir hon SÅÅÅ trött. Vi brukar låta henne somna i bilen på em och får då sova 30 minuter, sen väcker vi henne.
    Hur är det med era barn? Sover de middag vid den här åldern?
    Tacksam för era svar.

• Svar på tråden Snart 2 år. När sluta sova på dagen?
  • Pontusmamma

Pontus är 2 år och 7månader han sover middag varje dag. ca 1tim och 30min.

• Ninette

Min äldsta sov middag tills hon var 3 år, det händer att hon sover lite fortfarande på eftermiddagen (hon är 3 år och 4 mån nu). Fram tills i augusti sov hon 1,5-2 timmar varje dag. Sov hela natten, 19,30-7 ungefär.

Min yngsta får sova max 30 minuter på dagen numer, hon är 14 månader. Men sover hon mer så somnar hon inte på kvällen...

Så bara på mina egna barn kan jag se hur olika barn kan vara

• Therese6699

Liam sov på dagen tills han var fyra.. men han hade ett rätt stort sömnbehov och har det fortfarande, trots att han är 10 år snart...

Tess

• Hattifnattentanten

Mina stora var nog en 3-4 år när de sutade sova middag.

• Jalapeno

min äldsta är prick 2 år och har sedan ett par v sovit kanske varannan dag. Det är rätt hemskt, tyvärr.

• Mamba

Isak blir 2 om typ 1 vecka och han sover  ca 1,5 h om dagen. Men han skulle nog gärna sova mer, jag går dock in och väcker honom med mys och pussar för annars somnar han inte på kvällen!

• GULDHJÄRTA

tror det är väldigt inividuellt, min äldts slutade sova på dagen när hon var ca:2,5, sonen likaså, lilltjejen är nu 2 år och 4 månader hon måste sova på dagen hon orkar inte annars, på dagis brukar hon sova ca:40-60 minuter, hemma kan hon sova upp till 2 timmar, jag tror man märker när barnet inte behöver sova på dagen längre.

• annie29

Min kille på nu 2år,2mån, slutade sova på dagarna i slutet av sommaren!
    Han har aldrig sovit mycke på dagarna,utan tar igen det på nätterna,går och lägger sig runt 18.30 och kan sova till 9-10.
    Jag börjar alltid nästan sent på mitt jobb,så det är därför han kan sova så länge!
    Men på tordagar går han upp runt 7, och kan ibland då somna på dagis på vilan,men det är inte ofta!
    Han kan vara gnällig på eftermiddagarna ibland,men jag har försökt få han att sova på dagarna ibland,men han totalvägrar

(ganska skönt faktiskt att få kvällen för sig sjäv/eller med gubben )

• nasselina

Min dotter som fyller 2 i februari vaknar 06.00 och sover mellan 11.00-12.20 ca sen somnar hon för kvällen vid 19.30-20.00. Beroende på hur länge hon sovit på dagis blir hur snabbt hon somnar på kvällen.
    Jg tror det är väldigt olika och att man måste vara lite flexibel!

• Salamandra

Min dotter är 2 år och idag är andra gången hon inte sover på dagen. Hon klarar det med andra ord men annars sover hon 1-2 h/dag

Vilja 041007 Lycka 061106
  • TjorveniSkåne

Två år i nästa vecka och skulle inte klara sig utan middagsluren...

Svar på tråden Snart 2 år. När sluta sova på dagen?