• Tisseltott

Kan man bli "naturligt" gravid med trillingar, fyrlingar osv?

Undrar så himla mycket

• Svar på tråden Kan man bli "naturligt" gravid med trillingar, fyrlingar osv?
  • Cassiss

Kan kan man väl, men det är inte så vanligt

• Fille Fjonkan

Klart man kan, men det är som sagt ovanligt. Jag läste en gång om ett par som väntade fyrlingar. Det började som 2-äggstvillingar, men så delade sig båda äggcellerna till enäggstvillingar. 2 pojkar och 2 flickor på ett bräde. Ganska låga odds kan man tänka...

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 33
  • menu

ja, finns ju trillingar å fler födda innan provrörsbarnen blivit till..
    i dagsläget är nog en del tvilling, trilling födslar resultatet av hormoner, ivf osv även då sådanna som inte finns i statestiken å dr föräldrarna alltså inte talar om att de blivit grav så. (det är ju ingen som kan tvinga ur dem, om man inte själv talar om!, är själv IVF mamma så jag vet)

• ming

Ja, självklart!
    Men kan ju ha släppt fler än ett ägg, och sen kan ju ett eller fler ägg delas till två foster, dvs enäggstvillingar.
    Man chansen/risken är minimal.

Kossan af Svammel
  • ming

Förresten var det inte så länge sen jag läste om enäggstrillingar. Ett enda ägg hade alltså delat sig till tre foster. Chansen var nästan lika med noll.

Kossan af Svammel
  • Smindy

Det finns en dokumentär från Sverige om ett par som fick fyrlingar utan hjälp!
    Den heter "Fyra på en gång"
    Jätteintressant!!

• Angeli11

Ja!

Det mest kända fallet är ju de Canadensiska 1-äggs-FEMLINGARNA.

• Vännen

ming: jag känner ett par som i går fick reda på att dom har enäggstrillingar! häftigt!!

Svar på tråden Kan man bli "naturligt" gravid med trillingar, fyrlingar osv?