• Anonym

Fler som har en sjuhelvetes mensvärk? - Starta en debatt!

Undrar bara om det finns fler med samma problem som mig, kanske att du har några tips jag inte har provat?
    Jag har sådan fruktansvärd mensvärk och är långt förbi stadiet med örtteer, motion, tycka-synd-om-sig-själv-choklad m.m. Jag får alltså kramper, smärtor som gör att jag tvingas ligga till sängs cirka 1-2 DYGN i månaden.
    Jag tål inte p-piller och har nu börjat med minipiller så få se om det hjälper. Men de smärtstillande jag tvingas knapra och som inte har hjälpt är följande:
    Pronaxen, Alvedon Forte och nu senast Dexofen som hjälpte men som jag fick magsmärtor av - kul!
    Jag har upplevt att jag aldrig blivit tagen på allvar hos läkare och framförallt hos sjukvårdsupplysningen dit vi ringt ett antal gånger för att få hjälp på akutmottagningen med kramplösande medel.
    Hur gör ni?
    Ska kvinnor tvingas acceptera detta, typ tiga och hålla käft?
    Kan vi inte dra igång en debatt där vi kräver att bli tagna på allvar och slippa ha så jäkla ont?

• Svar på tråden Fler som har en sjuhelvetes mensvärk? - Starta en debatt!
  • Liria

Jag har sån mensvärk att jag är liggandes i 1-2 dagar och kräks om jag inte får i mig medicinen. Jag tar treo comp eller naproxen mot värken, det tar ju inte bort all värk men då kan jag ligga i soffan utan att "dö" iallafall.

Det kan ju vara så att man har endometrios. Jag har inte fått det utrett, men jag var precis på väg att beställa en ny tid innan jag blev gravid.

Det känns faktiskt som att något är fel i kroppen när det gör så ont. Det är konstigt annars att det ska göra SÅ ont att ha mens när det är något som är ständigt återkommande genom hela livet. Jag tror inte att det är "så det är tänkt".

• Konvaljen

Håller med ovanstående inlägg. Jag känner igen mig i det som TS skriver och jag tror heller inte att det är så det är tänkt.
    Men jag tycker det är hemskt att man inte ska bli tagen på allvar, jag har mött mycket att "tyst och tig" då jag varit i kontakt med sjukvården.
    Och det går inte, det gör ju så vansinnigt ont!

• Liria

Om man ska vara tyst och tiga då ska det banne mig vara två dagars ledigt från jobbet varje månad också, utan gnat från något håll!

• plum

Har lidit av samma sak, kanske inte lika jävligt men visst har man legat till sängs ett antal ggr under årens lopp och inte kunnat röra sig.

Har nu hormonspiral och ingen värk, känns lite när jag har ägglossning men ingen mensvärk.

Min moster hade fruktansvärd mensvärk, och hon fick ett råd att stå på knä och göra skurrörelse, vet inte om man har lust att stå så när man knappt kan röra sig, men det kan vara värt ett försök.

För att göra historien om min moster lite roligare så kan jag tillägga att när detta hände så gjorde försäkringskassan hembesök för att kolla om man verkligen va sjuk, och eftersom min kära moster låg på golvet på alla fyra och gjorde denna rörelse så tänkte hon att varför inte skura när man ändå ligger här, och självklart kom försäkringskassan och hälsade på. Och där låg hon och skurade golvet.

Så kan det gå. Som tur är så gör dom inga hembesök längre så det är fritt fram att knäskura när man har mensvärk.

• mommo

Har du fått barn ?
    Då kan du sätta in hormonspiral.Det hjälpte mej jättemycket!
    Jag har oxå haft en helvetisk menssmärta men det har avtagit något med åldern.
    Men som sagt var hormonspiralen var som en befrielse,ingen mens alls på flera år.

• Pineapple

Jag har också väldigt ont vid mens, mest dagen innan och första dagen. Har försökt med det mesta men det som egentligen hjälper bäst är fulldos Citodon men då blir jag så lurig i luvan att jag inte kan jobba... (Kör bil i jobbet så det funkar inte). Nu har jag fått pröva ett nytt smärtstillande, Bextra i fulldos. De kostar en del (ca 20kr per tablett) men man tar bara en om dagen. Det funkar så jättebra!!!

Om man ska medicinera mot värk gäller det också att man tar i början´så fort man känner att man börjar få ont., Har smärtan etablerat sig ordentligt kan det vara svårt att bryta den.

• Anonym

verkar ju iaf som att det finns fler än jag...
    Och Lirira, jag håller helt med dig!

• nims

Här kommer en till som vet precis hur det är att ha mycket svåra menssmärtor. Jag fick för ca 1 år sedan diagnosen endometrios.
    Jag har länge innan det kännt på mig att allt inte stod rätt till. När jag har haft så himla ont så har det verkligen kännts som att något varit fel, precis som du skriver Liria!!

Jag blir också så f*rbannad att man inte blir tagen på allvar när man söker läkare. Man får till svar att "det är vanligt att ha lite mensvärk", "har du prövat att ta en Alvedon" typ...GRRR!!! Det tog mig ca 12 ÅR innan jag äntligen fick träffa en kanonbra läkare som tog mig på allvar.

• Juniphé

Samma här... när "sammandragningarna" (jo jag kallar smärtorna för det) så måste jag alltid (nästan) lägga mig ner på stället. Det händer ofta att min man kommer hem från jobbet och jag ligger på hallgolvet i fosterställning dreglandes och gråtandes.

Naproxen hjälper inte det minsta för mig... jo, möjligen i kombination med 2 Ibumetin 400mg (men så kan man ju inte kombinera hela tiden, då får man ju leverskador). Och den hjälp som jag får av det innebär att jag slipper dom värsta kramperna och får dras med den molande värken i mage och rygg.

Jag fick faktiskt diklofenac (?) för ryggskott i förra månaden och när mensen kom så var smärtorna inte i närheten så jobbiga som vanligt och jag blödde inte lika mycket som förut. Annars brukar jag behöva ha både binda och tampong samtidigt för att inte blöda igenom byxorna när jag jobbar/är på skolan/ går på stan osv.

Jag håller hoppet uppe för att smärtorna ska minska/försvinna efter graviditet. Fast, då måste jag ju bli med barn först

• Majblomma12

Alla som har så här smärtsamma menstruationer bör kräva att få bli ordentligt undersökta. Jag har haft menssmärtor av helvetisk karaktär hela livet och fick för ett år sen veta att jag har endometrios och att ena äggledaren kloggat samman pga denna endo. Om ni har endo och inte får behandling eller väntar för länge kanske ni inte kan få barn på egen hand. I den situationen är jag! Så kräv en undersökning!!!

Svar på tråden Fler som har en sjuhelvetes mensvärk? - Starta en debatt!