• feb2006

tips på snabb vardagsmat :-)

Tycker det är lite svårt att hinna med att fixa mat på dagarna. Är otroligt trött på färdig frysmat och soppor. Någon som har några bra enkla tips??? Min fantasi börjar tryta... Speciellt eftersom det är bra om sonen 10 mån också kan äta den och helst går att frysa in rester också

Här kommer några!

¤ COUS-COUS-RÖRA. Typ blanda det som finns i kylen (idag fanns det lite paprika, rödlök, fetaost och oliver)Ladda vattenkokaren till cous-cousen när du hackar grönsaker så har du en middag på typ 5 min.

¤ TACO-POTATISGRATÄNG Tar iof 30 min innan det är färdigt, men det sköter sig ganska bra i ugnen. Stek köttfärs med tacokryddor, blanda i majs. Blanda med en påse färdig potatisgratäng (findus tror jag det är) och in i ugnen. Toppas med lite riven ost.

¤ KELDA SOPPOR och lägg i lite goda grejer.

¤ PASTA MED PESTO en klassiker

... där tog fantasin slut...

• Svar på tråden tips på snabb vardagsmat :-)
  • Lisa 74

Är ett fan av fullkorn och brukar ha färdigkokt fullkornsris i kylen, snabbt tillbehör att värma på.

Kokta potatisar är också toppen, bara att dela på mitten pensla m lite olja, kanske, peppar o salt och in iugnen.

Fisk i ugn går ju supersnabbt och kan ju varieras m olika såser. Grädde, buljong och kryddor. Eller tomatsås.

Köttfärslimpa-sköter ju oxå sigsjälv i ugn (dela i skivor och frys in-snabbt att ta fram och tina)

Korv stroganoff

• SaraoAlbin

Vill också ha lite tips!!!

Man kan köra laxfiléer i micron. Krydda efter smak (salt +citronpeppar är gott). Full effekt i ca 6-7 min. Koka pasta och blanda i pesto. Klart! Det går även bra att steka laxen i ugnen eller i stekpannan.

Fler bra recept som går snabbt och som även mindre barn kan äta?

• ica003

tips på en god kall sås som passar både till fisk och korv

2 dl gräddfil, créme fraiche eller yoghurt
    1-3 msk senap (beroende på om den är stark eller inte, man får smaka av)
    ½ dl dill

Smaskigt.

• lokacitron

Tärna skinka och stek den.
    Koka makaroner och häll i skinkan och ha i en burk valfri cremefraishe och blanda eller 2 om ni är flera som ska äta.

• SaraoAlbin

Puffar för bra vardagsmat!

• Tuffelisa

Snabb pasta:
    Pasta (ex. penne)
    Kelda Italiensk tomatsås med créme fraiche
    rökt skinka (brukar köpa smörgåsskinka som jag tärnar)
    tärnad paprika
    färsk basilika
    färdig riven ost

Koka pastan
    Blanda ihop alla ingredienser förutom osten i en liten kastrull, värm upp till kokning. Blanda i pastan eller servera separat! Strö över osten!

• feb2006

Bra! Fler tips någon?

Ibland gör jag "fuskpizza" på Libabröd. Jättegott och går väldigt snabbt!

• gravid72

Fiskbullar med ris är en favorit hos oss (men riset tar ju lite tid) - man kan ha potatis också!

Lax i ugnen med lite citron på går fort - serveras med couscous med lite soltorkade tomater i

Varm korv med bröd

Svar på tråden tips på snabb vardagsmat :-)