Föräldrar- vad har ni på skötbordet??
Ja vad för blöjor, salvor...kläder??..tvättlappar?
Ja vad för blöjor, salvor...kläder??..tvättlappar?
Jag har en hel del men detta är vad jag använder:
* skötbädd
*handdukar till skötbädden
*små handdukar
*skumtvättlappar
*Pampers active fit blöjor
*inotyolsalva
*extra bodys
hoppas det hjälpte!
Skötunderlägg ovanpå det en frotte'handduk
tvättlappar i papper
Inotyol salva
Natusan Zinksalva
nagelsax o fil
Aco barntvål
Aco barnolja
renäsans koksaltdroppar o tops att göra rent näsan med.
örontermometer
blöjor Libero samt Pampers baby dry (till nattbjöjor)
kläder bodys,mjukbyxor, strumpor,pyamas resten av kläderna har vi i en byrå.
Det är vad jag kan komma på...vi har ett Vegga skötbord som sitter på väggen över badkaret.
det ser nog ungefär likadant ut på de flesta skötborden...
vi köpte ett skötbord med överhylla på Ikea "diktad" och är jättenöjda! men på själva skötbordet och hyllan ovanför får vi plats med;
- skötbädd
- tvättlappar - vi köper willys eller icas och tycker dom är ok. vi provade också eldorados men de luddade och var inte bra
- jag lägger också en handduk på skötbädden
- små handdukar som jag torkar honom torr med
- vi har köpt ett sett med 3 "burkar" på Ikea i blått som man kan hänga/ställa på skötbordet. En är rätt stor och passar perfekt till använda blöjor och en har vi vatten i
- vi har också köpt ikeas tvättlappar och dom ligger också på skötbordet.
- zinkpasta om rumpan är lite röd ibland
- blöjor tycker vi att libero och pampers är lika bra men libero är lite billigare. Har provat willys blöjor som är billigare och dom är ok tycker vi på dagen när vi byter ofta. dom känns lite tunnare och luddar lite ibland men helt ok.
- vi har lådor under skötbordet där vi har alla hans kläder.
Det var "mormor" som köpte skötbädden när jag låg på BB och jag vet inte om det det finns någon som man kan ta av överdraget på och tvätta, i så fall hade kanske det varit bra. Det går inte på vår så vi har alltid en handduk där som är lätt att slänga i tvätten.
lycka till!
Jag har allt i ett underskåp i köket. Skötbädden står lutad mot kylskåpet när den inte används, vi byter alltså på golvet då Viktor är livlig nu.
I skåpet finns:
* Blöjor
* En plastback med hans kläder
* Tvättlappar
* Potatismjöl
Vi har också Diktad skötbord från IKEA, på det har vi:
* Skötbädd från IKEA med frottéhandduk på
* Hans kläder
* Set med 3 plastbyttor från IKEA där vi använder den största med lock som blöjhink och en att hämta vatten i.
* Inotyolsalva, Natusan barnsalva och Dialon barnpuder (för halsveck och ljumskar)
* Liberos blöjor
* Tvättlappar i papper, växlar mellan olika märken.
* Några leksaker
* Skötbädd med med frottéhandduk på
* Nagelsax och fil
* Silon salva
* Pampers baby dry 4+
* Puder till rumpan
* Några bodys
* Tvättservetter
* Några handdukar i ombyte
Ja du, det är ju en hel del... För det första skötbädden, och på den en handduk för att det ska vara lite mjukt. Rekommenderas att ha en fin mobil ovanför skötbordet, gärna ganska nära barnet till att börja med. Spelar den en melodi är ju det också bra.
För själva blöjbytet och annat fix har vi:
*blöjor, Libero har funkat bra sen första början
*vatten (kan inte ha skötbordet i badrummet, hämtar därför vatten i en plastskål)
*bomullsbollar att torka med
*torra skötservetter från Libero
*tops (bra till lite allt möjligt, i början att rengöra kring naveln)
*salvor: Inotyol (super mot röd stjärt), Miniderm & Locobase (för torr hy), Idominsalva
*babytalk
*nagelsax (trubbig)
*frottélappar från Ikea
*mjuk hårborste & kam
*sopkorg intill att slänga blöjan i (gärna m lock!)
Ja, det är nog det mesta.
Vi har inget skötbord, utan en skötbädd från Jysk placerad på grovdiskbänken i badrummet. På väggen har jag satt upp jättepraktiska plastkorgar med sugproppar (från Åhléns) och där förvarar jag gula skumgummitvättlappar, nageltång, tops, pincett, ACO barnsalva, ACO barntvål och ACO barnolja. På krokar intill hänger ett gäng tvättlappar i frotté från Ikea. Brevid skötbädden står en rulle hushållspapper, blöjor och en förpackning våta tvättservetter. Bakom ryggen på väggen (som man når utan att släppa barnet) har jag satt upp krokar där jag hänger upp kläder.
Tvättlappar både torra och våta.
Zinksalva.
Pampers blöjor.
En mobil.
Brevid står en byrå med frotté handdukar, kläder, haklappar och små frottétrasor.
Ett skrivbord från Ikea fungerar som skötbord
Skötbädd
Flanell tvättlappar
Olivolja
Blöjor (Libero, tygblöjor, inlägg)
Papperstvättlappar Änglamark
Pumptermos med vatten
Balja under termosen
En trådback med kläder
Handdukar