Chokladkakor - recept ur "Sju sorters kakor"-boken
Jag vill gärna ha receptet för chokladkakan med glasyr o kokos på ur just Sju sorters kakor-boken. Har inte den boken själv härhemma o undrar om det är ngn annan som har???
Jag vill gärna ha receptet för chokladkakan med glasyr o kokos på ur just Sju sorters kakor-boken. Har inte den boken själv härhemma o undrar om det är ngn annan som har???
Ja vad heter den kakan egentligen?
jag har hört allt från snoddaskaka, till kärleksmums.
Vill oxå gärnaha receptet!
Den har många namn. Hos oss kallas den Snoddas eller Helavärldenkaka. Mockarutor är ett annat namn.
Snoddas är den i långpanna med sockerkakabotten och choklad uppepå.
Kärleksmums eller mockarutor heter den med chokladbotten och choklad uppepå. (fast jag tror den heter snoddas i 7 sorters kakor)
Vilken vill du ha?
Den som är med chokladbotten med glasyr som innehåller starkt kaffe. Kokos som garnityr. Den som är i sju sorters kakor boken.
Snoddas ur 7 sorters kakor
150 gr margarin
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk siktad kakao
4½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk
Glasyr:
75 gr margarin
2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3½ dl florsocker
Gör som sockerkaka, grädde i nedre delen av ugnen i 15 minuter och 175ºC.
Smält smöret till glasyren, häll ned det andra och bred sedan över den kalla kakan. Strö på kokos.
Mina tips:
Byt ut ½ dl mjöl på ½ dl kakao i själva kakan.
Gör dubbelsatsa av glasyren och dela kakan och ha glasyr både i mitten och uppepå.
Tack så mycket, Jennie!
Måste verkligen gå o köpa den där boken *saknar den i samlingen*
JewelGirl:
Den är superbra!
Kolla på loppis eller liknande, där finns den ofta i bra skick.
Annars väntar du till jul, den finns alltid som julerbjudande.
Jennie: Ja, jag vet att den är bra.. Men sen jag flyttade hemifrån för 4 år sen har jag bara inte införskaffat en. Bakar inte så värst mycket och har en del egna bra recept men just den boken måste man egentligen ha hemma