• Celindan

Fördel att vara äkta makar när man ska ansöka om bolån?

Jaa, som frågan lyder. Är chanserna större att få igenom ett bolån om man är gift?

Vårt förhållande är visserligen redan så seriöst det kan bli iom att vi har två barn ihop, men ökar chanserna att få igenom en bolåneansökan om man är gift? Eller påverkar det inte alls?

Drömmen om ett eget hus växer sig allt starkare. Vi vill gifta oss oxå, men jag vill inte ha ett sånt där pyttelitet bröllop där man inte ens serverar stuvade mackisar till gästerna. Vill ha det "relativt" påkostat, en medelvariant, och det handlar ju då om en lite större summa. Tar vi från sparkontot ryker ju vår tilltänkta handpenning, så det bästa för oss vore ju om vi kan slå ihop det när vi väl tar detta "stora" bolån o gifter oss i samma veva...

Hur har ni andra gjort, ni som INTE kommer från rika familjer där mamma o pappa pröjsat rubbet??

• Svar på tråden Fördel att vara äkta makar när man ska ansöka om bolån?
  • Kaosspassageraren

Vi sparade ihop pengarna till bröllopet.

Vad gäller bolån har jag inte märkt att banken ansåg oss mer seriösa sedan vi gift oss, det tror jag inte spelar så stor roll.

• melker03

Vi betalade vårt bröllop själva. Hamnade runt 40000, inklusive allt. Mycket pengar, visst, men vi hade 85 gäster så det blev inte så tokmycket per gäst. Hyrde en ganska billig lokal och köpte maten från en restaurang.

Våra föräldrar ville vara med och betala, men vi tackade vänligt med bestämt nej till det. Fördelen var att vi kunde bestämma allt själva utan att behöva ta hänsyn till någon som skulle betala . Jätteskönt!

Lycka till!

• Celindan

kaosspassageraren: tack för svaret....att spara ihop till bröllop är ju klart en god idé, vår tanke är ju dock att få ihop till hus-handpenningen på det sättet för att på så vis lättare få igenom ett bolån...o då känns det ganska surt att länsa det kontot för bröllopets skull.
    vill ju dock heller inte behöva välja - mitt drömbröllop eller drömmen om ett hus!

• melker03

Glömde svara på det där om lånet. Vårt första bolån tog vi innan vi gifte oss och vårt andra tog vi efter vi hade gift oss. (Vi är inne på hus nr2). Har inte märkt någon skillnad i hur banken hanterat oss.

• MansonDust

Vi fick huslån lätt trots att vi 'bara' är sambos.

• Majken

Jag tror inte banken bryr sig om ni är gifta eller inte - de vill ju låna ut pengar!!

Däremot kan det ju vara bra ur andra vinklar att vara gift när man har stora lån tillsammans, man är trots allt lite bättre "försäkrad" OM det värsta skulle inträffa....dvs att en av er avlider.

Vi gifte oss i samma veva som vi hittade vår drömtomt och började bygga hus - det var inte planerat att det skulle "krocka" men vigseln var bestämd och vips...så dök husmöjligheten upp nästan samtidigt!! Vi valde dock att åka iväg utomlands och gifta oss - något som också redan var bestämt sen innan!

Lycka Till med husdrömmarna!!

Love my M-girls
  • Snorky

Det kan jag aldrig tro att det har betydelse. Däremot har det betydelse om man har barn... dvs då räknar de bort mer på ens inkomster så det kan vara svårare att få lån med barn om man inte har så höga inkomster.

Vi köpte hus innan vi fick barn! O de går på ens inkomster, o beslutar om lånelöfte efter hur stor inkomst man har. De vill se att man klarar sig o har marginaler. Vi fick låna rubbet o dessutom över husvärdet utan problem. Så vi lade ingen handpenning. Dock steg värdet på vårt hus över 30% på 2 år, så våra topplån o sånt skrevs av ganska snart. Idag har vi bara bottenlån o då har vi ändå lånat till pengar för renovering etc.

26 dagar kvar...
  • Celindan

Majken: Jaaa just det....ytterligare ett skäl jag kan ange till gubben att han ska gå ner på knä Försäkran om att få bo kvar om man skulle kolavippa. Det finns ju särkullbarn här oxå.

MansonDust o ni andra, om ni VILL svara: Vad har ni lånet i för bank och hur stort är lånet? Hade ni till kontantinsats (som väl är 10%???) eller lånde ni allt? Är det lättare att få lån om man har pengar till kontantinsatsen redan? Vet ju att de granskar ekonomin, är det omöjligt att få igenom ett lån om den ena är mammaledig eller pluggar? Förstnämnda är jag nu o sistnämnda vill jag göra snart....men flytta till eget hus vill jag helst göra imorrn

• Snorky

Jag kanske ska tillägga att vi hade en hel del pengar i fonder o andra låsta kapital. Så banken visste ju att vi hade pengar. Men eftersom räntan var så låg o fonderna o kapitalet växte så bra så fanns det ingen anledning att avsluta det o satsa det i huset... därför behöll vi det som det var. Det har vi aldrig ångrat.

26 dagar kvar...
  • Celindan

snorky: du verkar kunna o veta mycket mer än mig. lust o bli min personliga rådgivare??

Svar på tråden Fördel att vara äkta makar när man ska ansöka om bolån?