• Anonym

Fick jag missfall för att jag knaprade Treo?

Hej på er!

Jag fick missfall för ett tag sedan i vecka åtta. Jag har väldigt lessen för detta.

Nu har jag kommit in i ett skuld-stadium.

Innan jag blev gravid tog jag en hel del Ipren (som också innehåller acetylsalicylsyra) och Treo, och det gjorde jag även i absoluta början av graviditeten, mellan ÄL och den uteblivna mensdagen. Jag TROR att det kan ha varit runt fem Treo mellan ÄL och den uteblivna mensen, men fler innan, då flera om dagen.

När det gäller kaffe drack jag mellan noll och tre koppar per dag.

Jag har nu sett att man ska dricka max två koppar per dag och inte ta acetylsalisylsyra alls. Jag har så klart ångest för det här.

Hur troligt är det att mitt missfall berodde på detta, då framför allt Ipren- och Treo-knaprande?

Och VARFÖR står det inte i bipacksedlarna? Jag läste dem - SÅKLART - och där stod det att man skulle undvika Treo I SLUTET av graviditeten. INTE I BÖRJAN!

Jag är så bitter och ledsen för detta. Vi hade SÅ SVÅRT att bli gravida!

Och slutligen - är det något MER jag måste veta om, eller räcker det om jag skippar acetylsalisylsyra och kaffe om vi lyckas bli gravida igen?

Hoppas att någon kan ge mig svar som gör mig klokare!

• Svar på tråden Fick jag missfall för att jag knaprade Treo?
  • Nalle Puh77

Hej gumman
    Vill bara beklaga ditt MF, förstår sin sorg. E där idag själv, väntar på att få skrapas.
    Jag e ju ingen expert men jag tror inte att det va ditt fel. Försök att inte känna så vännen. Men jag förstår att det inte e lätt. Själv slutade jag röka när jag såg mitt + o hade jag inte gjort det hade jag skyllt mitt MF på mig själv o rökningen, så jag e glad att jag kunde sluta.
    Men jag tycker inte du ska känna skuld, tror inte det va med det att göra.
    Vill du prata vet du var jag finns. Ta hand om dig.

Kram

• Ginko

Hej!
    Tråkigt att höra om ditt mf. Jag tycker inte att du ska skuldbelägga dig för vad som hänt. Tidiga mf beror ju ofta på att själva fostret inte är livsdugligt ex kromosomfel. Det är inget man kan påverka, fostret har då inga utvecklingsmöjligheter. Ta inte så hårt på om du drack en kopp kaffe mer än vad som rekomenderas, försök i alla fall. Att klandra sig själv ger ju inte det lilla livet i magen tillbaka utan får en troligen bara att må dåligt.

Jag har själv upplevt ett ma och vet att det är jättejobbigt. Jag tror att det är viktigt att du låter alla känslor komma fram, och visst kan skuld vara en av dem. Bara du inte fastnar i ett skuldtänkande utan går vidare. Det här kanske inte riktigt var svaret på dina frågor men jag ville så gärna dela med mig av mina tankar. Skickar tröstkramar till dig, hoppas du snart blir gravid igen. *KRAMAR OM*

• Björkeli

Hej tjejen.

Här där jag bor har vi rekommendationen om tre koppar kaffe om dagen, så det e inte bestämt att om du inte sköter dig till punkt o pricka så får du Mf. Det e som sagt bara rekommendationer, i Danmark t ex får du dricka rödvin o äta ost, vilket vi inte får här...

O som någon skrev innan, tidiga mf har du själv inget med att göra.

Så skyll inte på dig själv, utan ta hand om varandra. En dag kommer du bli en underbar mamma till en underbar bebis.

Kram på dig.

• JPL

På en annan tråd kan man läsa att barnet inte påverkas av vare sig nyttig eller onyttigt intag hos mamma de första 12 veckorna. Det behövs ju moderkaka och navelsträng och sånt.

Själv tycker jag att tolv veckor är lite väl länge att "leva som vanligt" (tänk om gravida drack alkohol så länge, känns lite riskabelt) men två veckor som det rör sig om för dig är nog inga problem!

• Paddologen

jag har hört att man knappast "KAN" skada fostret de första veckorna, för att det inte har hunnit koppla ihop näringsintaget med mamman. Dessutom är det rekommendationer att inte göra ditt och datt, inte "Om du gör si och så dör ditt foster bums"... De flesta missfall är ju ett sätt att hindra allvarliga kromosomfel att bli ett jättesjukt barn... Men jag har tänkt i samma banor som du, jag fick missfall i fredags, 8:e veckan. Drack jag för mycket kaffe, tog jag fel huvudvärkstabletter, stressade jag ihjäl fostret.... Pratade med läkaren idag, och han sa att kaffe, tabletter stress o.dyl hindrar främst graviditet att huvudtaget uppkomma!!

Ta det lugnt!

• Anonym

Tackar för bra svar. Men nog blir jag förvirrad. Det verkar finnas studier som styrker att acetylsalicylsyra kan framkalla missfall. Men varför står det då inte i bipacksedeln till exempelvis Treo?!?! Är studierna inte tillräckligt bra? Inte tillräckligt många?

Jag var hos gyn i dag och drog då denna ångestgrej. Läkaren sa att jag skulle släppa det helt. Enligt henne händer det till och med att vissa kvinnor som får upprepade missfall får pröva just mycket små doser av acetylsalicylsyra för att se om det kan FÖRHINDRA deras missfall....

Samtidigt rekommenderar IVF-klinikerna att man inte ska ta just acetylsalicylsyra innan man testat om man är gravid. Så de verkar tycka att det kan påverka graviditeten att uppkomma. Men detta har jag inte frågat om (vi blev gravida efter IVF).

Förvirrat är det i alla fall. Men läkaren i dag och era gulliga svar här har fått mig att släppa frågan.

Men om någon vill skriva mer i tråden är jag fortfarande vetgirig, eftersom det är så förvirrat. Och igen - tack ni som svarade.

• Fillifjonkan

Jag kommer ihåg att min bm sa att man ska undvika acetylsalisylsyra (ex Treo, Magnecyl, Aspirin) under graviditet, men minns inte anledningen.

Har man känslig mage ska man ju inte ta acetylsalisylsyra eftersom det kan ha en negativ påverkan på magsäcken, men hur det påverkar graviditeten vet jag inte. Hon sa inget om att det kunde orsaka mf och det borde hon ju ha gjort i så fall... tycker jag.

Ipren (som innehåller ibuprofen, inte acetylsalisylsyra) och Alvedon, Panodil och Reliev (alla paracetamol) var däremot ok men att man alltid skulle vara återhållsam med alla typer av mediciner.

Det är jättetråkigt att det gick som det gick men jag har dock lite svårt att tro att det var tabletterna som orsakade ditt mf. Tycker inte du ska skuldbelägga dig själv.

• JPL

Filifjonkan
    Jag har hört att inte heller Ipren gå bra utan endast Alvedon (Paracetamol). De blir inte mindre rörigt precis... Dessutom tänke jag på vad man fick som barn, det var ju alltid Alvedon, fast då var väl Ipren knappt ens påtänkt.

• Fillifjonkan

Ja, jag får väl (förhoppningsvis) fråga henne. Det kommer ju nya forskningsrön hela tiden, och det är ju inte säkert att alla inom vården tar del av forskningen bara för att den finns.

Kommer inte ihåg vad det var jag fick som barn när jag hade feber. Namnet börjar på B tror jag, vill minnas att namnet fick mig att tänka på Bamse. Har inte sett det på apoteket så det finns kanske inte ens längre...

• Anonym

Filifjonkan - du kanske tänker på Bamyl?

Jag blir fortfarande glad om fler svarar här, för jag är fortfarande förvirrad!

• Fillifjonkan

Just det, Bamyl hette det. Namnet bara försvann ur minnet. Finns det fortfarande?

• Sciarlotta

om man läser i www.fass.se står det att man inte ska använda treo och irpen regelbundet under de tre sista månaderna av graviditeten..
    jag tror inte att du har orsakat ditt missfall.. som läkaren sa till mig efter mitt MA "nåt gick snett redan i befruktningsögonblicket, man hade aldrig kunnat hindra/påverka missfallet" 99% av de tidiga missfallet beror på allvarliga fel hos embryot (som tidigare sagts)

sörj nu och samla krafter inför nästa försök.. jag håller tummarna för dig..
    kram..

• Korallen

Då Treo är det enda som hjälper min huvudvärk, frågade jag läkaren när jag var i v. 10, om jag kunde äta det.
    Han log bara och sa att visst ska du ta det om det är det enda som hjälper din huvudvärk. Hade det inte varit bra hade han nog inte sagt så.

BM sa också att de skriver så om Treo i slutet av grav. då det tunnar ut blodet och kan göra en lite mer blödningsbenägen inför förlossningen.

• Themis

Det man kanske skulle fundera över är om kaffet och huvudvärken hänger ihop. Det är inte så få kvinnor (för vi tål kaffet sämre än män och det påverkar även vår fertilitet negativt) som får abstinens efter kaffe vilket ger huvudvärk, eller som får i sig för lite vätska under dagen eftersom de hinkar kaffe vilket är vattendrivande, och det får man klart också huvudvärk av. Jag har en väninna som hävdar att om hon inte får kaffe vissa tider på dagen så får hon "migrän".

För egen del hade jag nog sett det som ett tecken på att det verkligen är dags att dra ner på kaffeintaget.

Jag har själv aldrig (och jag menar ALDRIG) huvudvärk om jag inte har 40 graders feber men så dricker jag inte kaffe regelbundet heller och tar alltid ett stort glas vatten så fort första varningstecknet kommer att det börjar bli tungt i huvudet.

Tyvärr finns det en pillerknaprarkultur bland kvinnor idag som säkert leder många in i beroende. Vem vet, kanske skulle det gå lättare att både få barn och behålla hälsan om fler av oss började utreda orsakerna till värken och ta till enkla medel som rörelse, vila och vätska innan vi stoppade tabletterna i munnen?

Jag vet många som har huvudvärk men det kan jag säga att det hade jag nog också haft om jag hade levt och ätit som de gör. (Undantag migrän då, det är en helt annan sak).

• vanilla

Bimsan, jag "lider" av kaffeabstinens i form av huvudvärk, jag dricker en kopp om dagen vilket är minimum för att slippa värken, men min huvudvärk beror inte på vätskebrist, jag dricker även ca 2L vatten per dag, utan på att blodkärlen i hjärnan drar ihop sig när de inte får sin dagliga dos koffein. Jag skulle sluta helt med kaffe om det inte vore så gott
    Jag blev gravid utan problem, efter 2 månaders försök, är nu i v19.

• Paddologen

Paracetamol är lugnt!! Hörde det idag!

• Anonym

Acetylsalisylsyra används visserligen i lågdos vid upprepade missfall men bara när det handlar om vissa autoimmuna tillstånd och som profylax vid risk för blodproppar, det är ingen universalkur som passar för alla.

Trådstartaren: Det är inte så stor mening att grubbla över orsakerna. Troligen berodde missfallet inte på acetylsalicylsyran och i vilket fall som helst kan du inte påvekra det förflutna. Jag var själv inne i samma felsökarfas när jag fått missfall och det leder inte till något.
    Jag hoppas däremot du lyckas skaffa dig andra sätt att hantera din huvudvärk. Med så pass stor konsumtion riskerar du att få abstinenshuvudvärk när du inte tar acetylsalicylsyra (vanligt med Treo).
    Det är bra att det finns medicin för tillfälligt bruk men uvudvärk är ett symptom och inte en sjukdom. Det är visserligen jobbigare att ta itu med stress, dålig kroppshållning, för lite sömn, vätskebrist, taskig jobb- eller hemsituation eller vad som nu orsakar huvudvärken men det är bättre i längden, för dig själv!

• Anonym

Jag fick abstinenshuvudvärk av treo och det kändes på något vis som om jag blev beroende av det. Enda sättet att sluta var när jag ville bli gravid eftersom jag visste att det inte var bra för barnet. Och det var jättesvårt. Nu har jag inte alls huvudvärk lika ofta - jag fattade ju inte då att huvudvärken många gågner berodde på huvudvärkstabletterna... Under min graviditet har jag inte tagit en enda huvudvärkstablett, inte ens alvedon, eftersom man nästan blir nojjig åt andra hållet. Ett tips. Sluta dricka kaffe och använd enbart kaffe som smärtlindring när du får huvudvärk. Det funkar faktiskt jättebra!

Svar på tråden Fick jag missfall för att jag knaprade Treo?