• Humminggirl

Sterilisera/kastrera hund?

Hur funkar det egentligen med kastrering eller sterilisering...?

Hur mycket brukar det kosta att sterilisera en tik eller kastrera en hanhund?

När kan man tidigast göra det på en medelstor vovve?

Kan man göra det fast det inte är "medicinskt nödvändigt"?

Slipper man löp hos tiken när det är gjort?

Blir hanhunden alltid ointresserad av löptikar efteråt?

• Svar på tråden Sterilisera/kastrera hund?
  • JMD

Hej!
    Man kastrerar både tik och handhund, EJ sterilisering. (kastrering= man plockar bort alltihop) (sterilisering=kapning av äl-ledare/sädesledare)
    Ja, tiken slutar att löpa och riskerar ej heller att få livmoderinflamation, och ja hanhundar slutar att intressera sig.
    Det är dyrarare att kastrera en tik, eftersom det är ett större ingrepp, men det bästa är att ringa runt o fråga. och det sista, att kastrera en hund utan medicinsk motivering, absolut JA, särskilt hanhundar som då blir mkt lugnare o harmoniskare. Alla som bara har en hund för sällskap bör kastrera sin hund (min åsikt)

Lycka till!

• kinadockan

Jag kan säga, efter att haft både en kastrerad hanhund och en kastrerad tik, att det är att föredra.
    För tikar rekommenderas det att göra det, om man inte ska ta valpar på henne, eftersom det minskar risken för livmodercancer och livmoderinflammation betydligt. Svar ja, du slipper löpet också, jätteskönt.
    Som JMD säger, så blir hundarna mycket lugnare och mer harmoniska efteråt. Min hanhund, som var jätteosäker och reagerade mycket på andra hanhundar i hans egen storlek, släppte allt det där efter kastreringen, han blev som en annan hund, mycket mer harmonisk.

• flixflax

Min hanhund är kastrerad det kostade 2500kr det varierar ENORMT i pris! Så kolla upp sådan innan.

Och det är helt klart att föredra om man inte anser att hunden tillför ngt i avel. I stort sett så blir alla hanhundar ointresserade av löptikar. Det beror ju på när man gör det. Lämpligen gör det när hunden är ung för bäst resultat. Aningen fogligare kanske han blivit med. MEn fortfarande lika sprallig och galen

• kinadockan

just de glömde skriva att vi letade bästa pris inom rimligt avstånd och hittade en jättebra klinik i smedjebacken som tog 1500 för hanhunden, till skillnad mot att det skulle kostat uppåt 3000 i stockholm.. så precis kolla upp, det är stora summor det skiljer mellan.

• Vargtass

Tycker det är fel att göra ett sånt ingrepp på sin hund utan mediciska skäl till det. Varför vill man göra det?

• Jewell

Det ska läras finnas ett företag i USA som säljer plast och silikon testiklar åt hundar, katter och oxar...
    Eftersom hundar kunde bli deprimerade när det fattades en kroppsdel...

• flixflax

Vargtass: För att underlätta för hunden och sig själv. har man en hund som blir galen av löptikar, som inte äter och bara är helt stirrig flera månader om året då mår den bättre kastrerad med jämnare hormoner.

Tiker kan ju med otroligt dåligt, bli skendräktiga, sorgsna och så.

Alla katter och hästar i stort sett kastreras ju så varför inte hundar?

• Vargtass

flixflax: Det är nog för att underlätta för sig själv då! Om man innan problem uppstår bestämmer sig för att kastrera så är det illa. Man får en hund som inte har någon könsbenämning,(den är ju varken tik eller hane)  blir mobbad av andra hundar då de inte förstår vad den är, svårt för att hitta sig själv på ett naturligt sätt eftersom den inte har sin givna roll. Tycker det är egoism, faktiskt. Man tar den lätta vägen istället för att jobba med sin hund. Om det är medicinska skäl så självklart, och även i "sällsynta" fall där man har en hane med extreme könsdrift, men som sagt sällan.   

• sockenos

Vargtass ! där har du fel. Det är mer egoism att låta hundarna löpa när dom inte ska paras. det är en instikt dom har att dom SKA para sej och får dom inte det så blir dom ju tokiga ! det är synd om dom, vi förstör ju deras instikter ! därför är det bättre att kastrera så dom slipper att löpa och stirra upp sej när dom inte behöver. JAg tycker otroligt synd om min hane och min tik när hon löper. Bägge två är som tokiga och det är deras instinkt ! jag känner mej hemsk som delar på dom, därför valde jag att kastrera min tik för hon är för gammal för att få valpar. och det är mycket bra för både henne och honom. inget onödigt stress för dom och dom slipper blir tokiga när dom inte få para, när ddom så gärna vill !

• sockenos

de är inte schysst mot djuren att ha löptikar och hanar tillsammans när dom inte få paras sej eftersom det är en naturlig drift dom ha att föröka sej, håller ocå med flixflax !

• Vargtass

sockenos: På vilket sätt har jag fel enl Dig? Hundar, om de hålls i flock tillåts inte att få para sig hur som helst. Då gäller strikt rangordning och det är naturligt att de mindre starka individerna inte får nöjet att para sig. Evolution, de starka generna ska gå vidare. Deras könsdrifter är naturliga och varför är det inte schysst att låta dem få ha dem? (om de inte är extrema, för visst finns det hundar som har enormt mycket av det) Som hundägare sk. flockledare så kan man styra eftersom det är vi som är de som bestämmer över flocken. Sen förstår jag ju självklart att det kan vara besvärligt att hålla tik och hund under samma tak under en löpperiod. Men är det en normal hund med "normala drifter" och inga medicinska diagnoser så ser jag ingen som helst anledning till att låta dem bli "könslösa", ser det som en enkel och bekväm utväg för att man inte kan hantera roten av sina problem.

• JMD

Jag har kastrerat min hanhund, o det kan jag säga att det var det bästa jag någonsin gjort! Jag tycker att svenskar har en sådan pjoskig syn på hundar, se bara utomlands, där är det mer vanligt en ovanligt att man kastrerar sällskapshundar. Hundarna mår bätre, blir mer harmoniskare går bättre ihop med andra hundar, och det där att de inte kan läsa andra hundar stämmer inte alls. den enda skillnaden på kastrerad o icke kastrerad är hormonerna som styr könsdriften, inget annat!!

• Vargtass

JMD: Ja, de blir slöa, och del kan bli rent av deprimerade. De har förlorat sin givna roll. De kan bli mobbade av andra hundar eftersom de inte förstår dem. De luktar varken hane eller tik. Nej, de mopsar sig inte mot andra hanhundar för det har man genom kirurgiska ingrepp sett till att få bort. Om inte hunden är gammal när ingreppet sker för då kan beteendet blivit så inrotat att det fortsätter. Vad är det för fel på att träna sin hund? Träning, stimulans och aktivitet är toppen bra för att plocka bort en hanhundsilsken, löptiktokig hanhund. Dessutom främjar det banden mellan hund o förare och hunden blir harmonisk!   

• Humminggirl

Vargtass:

Jag lade inget som helst moraliskt eller etiskt i min fråga (TS). Jag vet redan vad jag tycker om saken. Jag ville enbart veta om kostnader och följder mm. Så ta det lite lugnt är du snäll.

Mvh Hg

• Vargtass

Ok, förlåt om jag spårade iväg lite...

• flixflax

Vargtass skrev:
    Man får en hund som inte har någon könsbenämning,(den är ju varken tik eller hane) blir mobbad av andra hundar då de inte förstår vad den är, svårt för att hitta sig själv på ett naturligt sätt eftersom den inte har sin givna roll.

Det är ju rent skitsnack. Fick oxå höra det innan jag skulle kastrera min hund. Veterinären sa att det inte var så. Andra hundar vi träffar vet mkt väl att är en hane. De reagerar mot honom som de vanligtvis gör mot en hane.

• flixflax

Så min erfarenheter är enbart POSITIVA! Helt klart rätt val om man inte skall avla.

Svar på tråden Sterilisera/kastrera hund?