Den här gången SKA jag lyckas! (mintkyssar)
Jag försöker mig på att koka mintkyssar varenda år, men misslyckas jämt... De sockrar sig och blir jättedåliga.
Hur gör man för att inte misslyckas? Några tips innan jag sätter igång?
Jag försöker mig på att koka mintkyssar varenda år, men misslyckas jämt... De sockrar sig och blir jättedåliga.
Hur gör man för att inte misslyckas? Några tips innan jag sätter igång?
ingen som lyckas?
Hua! Nä, jag misslyckas alltid
Ska försöka om nån vecka men jag bävar inför det....
Hua! Nä, jag misslyckas alltid
Ska försöka om nån vecka men jag bävar inför det....
När jag tänker efter undrar jag om jag inte lyckades rätt bra förra året... Det gäller att koka lagom länge, ta från plattan och hälla i en skål. Droppa i mint och sedan röra precis lagom länge.... Smeten ska svagt börja vitna, då droppar man ut på smörpapper.... Lycka till!
trixet är att inte röra i florsockret förrän sockerlösningen svalnat lite...
Här är ett recept så kan du ju kolla om det är någon skillnad, dessa har jag lyckats med iaf.
6 dl socker
2 dl vatten
2 msk glykos
pepparmintsolja
smät choklad
Gör så här:
Smält socker, vatten och glykos. Använd gärna en termometer och en kopparkastrull så går det snabbare att komma upp i rätt temperatur; 120°.
Häll ut på bakplåtspapper, stenhäll eller silikonduk. Rör runt så att det kommer in luft i smeten. Den ska bli grynig.
Värm sedan massan igen i vattenbad. Klicka upp på stenhällen eller bakplåtspapper. Klicka på smält choklad och låt stelna.
Sockerlösningen ska vara ganska sval...så sval man vågar innan man börjar blanda i florsockret.
Lycka till!
ps. Har ni sett att det finns blockchoklad med minstsmak nu, som man kan ha på mintkyssarna.
hm... i mitt recept använder man florsocker och det ska i redan från början. (nytt recept, inte det gamla som jag misslyckas med.
)
De blev helt okej, men det blev liksom vita prickar nu när de har stelnat, ser ju inte så fint ut.