• Malllis

Vilka regler gäller för lägenhet?

Jag blir TOKIG på våra grannar! Dom spelar hög musik nästan hela dagarna och deras hund skäller halva nätterna. Dessutom bråkar dom var och varannan dag så det hörs upp till oss.
    Vi bor på tredje våning, dom på andra våning, snett under oss. Vi hör inga andra grannar, så så lyhört kan huset omöjligt vara.
    Men vad är det för regler som gäller? Får man spela hur högt som helst före kl 22 på kvällen?
    Vi bor i en bostadsrätt, och vet inte om vi ska vända oss till Riksbyggen eller till föreningen för att klaga?
    Jag kommer bli galen på dom om det inte händer något, vi får barn om tre månader och om det ska fortsätta såhär så kommer vi antingen få flytta eller byta sovrum till vardagsrum.

• Svar på tråden Vilka regler gäller för lägenhet?
  • Axels och Annies mamma

Vänd er till föreningen i första hand.

• snartfaster

jag vet inte säkert, men de regeler som gäller har nog föreningen eller riksbyggen satt upp själva, i de bostadsrätter där jag har bott har det gällt samma regler som för hyreslägenheter, att man bara får spela musik på normal nivå fråm till ett visst klockslag. min erfarenhet säger mig att det är svårt att få störande grannar i bostadsrätter att sluta störa, de vet att det är svårare att "vräka" dem än om de bor i hyres. vi hade en granne som störde jättemycket när jag bodde i bostadsrätt och han fick föreningen till slut köpa ut, efter att det varit tjafs jättelänge med advokater inblandade. men klaga kan man alltid göra, de kanske själva inte är medvetna om att de stör. jag skulle ha klagat till föreingen i första hand. lycka till!

• Ciccin3

Prata med grannarna först och främst?

• flixflax

För hyresrätt gäller ju hyreslagen, vet inte hur det är med BR. Jag ahde ringt Riksbyggen och hört mig för ang gällande lagar.

För hyresrätt gäller att du får inte under någon tid på dygnet störa dina grannar. (Visst överseende får man ju ha men inte så här.) Efter 22 skall det vara "tyst".

Hade jag varit du hade jag i första hand även pratat med min grannar, de kanske inte är medvetna om att de stör.

• Malllis

Tack för era svar. Något måste vi göra. Vi vet också att det är andra grannar som tycker att dom stör väldigt mycket, däremot vet jag inte om de har klagat.
    Självklart vill vi inte att de ska behöva bli vräkta, men de måste bli medvetna om att det stör oss väldigt mycket.
    Däremot så är det en bra förening och vi vet att personen som hade vår lägenhet innan blev vräkt.

Är dock besviken på föreningen, vi uttalade extra många gånger att vi inte ville bo i en trappuppgång där det var mycket fester och ungdomar, och de lovade dyrt och heligt att detta var en av de lugnaste trappuppgångarna. Nu har det visat sig att det är den värsta trappuppgången. Får väl helt enkelt anta att föreningen inte visste.
    Känns inte så roligt att bo såhär när vi ska få barn...

• Malllis

Grannarna är helt omöjliga att prata med. De öppnar inte när någon ringer på dörren så det har vi fått utesluta. Det är grannar tidigare som försökt ringa på hos dem men utan någon tur. Vi möter de aldrig heller i trappuppgången pga de aldrig går ut, mer än extremt korta promenader med hunden.
    Annars hade vi naturligtvis vänt oss till dom i första början.

• Malllis
    Sirlig skrev 2006-12-06 11:56:43 följande:
    Ring störningsjouren!
    Vad är det?
  • SVejsan

När du har Bostadsrätt så kontakta bostadsrättsföreningens styrelse.
    De får om de anser att bostadsrättsinnehavarna bryter mot stadgar och av föreningen uppsatta ordningsregler utdela varningar och sedan om det inte blir bättring ta ifrån dem rätten att bo där (typ "vräka dom"), man äger inte bostaden utan man äger bara "rätten att bo där".
    För att det skall gå att "vräka" dom så krävs det att bostadsrättsinnehavaren brutit mot av bostadsrättsföreningen uppsatta och antagna regler/stadgar...flera gånger (gravt).

Det brukar dock vara 22.00 som är det magiska klockslaget för tystnad.
    Men ta gärna upp störningarna på nästa Brf styrelsemöte... (gå ihop med de andra brflägenhets-innehavarna som störs så att ni får bra med gehör) - Be BRF-ordföranden skriva en "skriftlig varning och att det protokollförs, för senare "bevisning"...

Svejsen (tidigare brf-ordförande för en mindre brf-förening)

!!Brflägenhetsinnehavare Var med i styrelsen om ni vill AKTIVT kunna påverka !!

• SVejsan

Sirlig,
    Störningsjouren - är inte det för hyresrättsföreningar bara - och om hyresrättsbolaget har en sådan...
    Polisen är det som gäller om man bor i bostadsrätt/villa, och då så är det svårt att få dit dom för "hög musik"

• Malllis

Aha, ni menar alltså ett vaktbolag eller så? Vi har ett vaktbolag här som vi tänkt ringa när dom håller på som värst på nätterna och bråkar. Vi har dock aldrig kommit oss för att ringa dit. Men ja, nu har vi lessnat.

Svar på tråden Vilka regler gäller för lägenhet?