• smulan76

mjuk kola (fudge?), recept?!?!

Finns det någon som har recept på såna där gul-bruna fyrkantiga mjuka kolor som man kan köpa vid lösgodiset och som man även brukar kunna köpa hos såna som säljer schweizermandel på marknader, fattar ni vilka jag menar?
    Är liksom inte segt som kola egentligen men jag vet inte vad de kallas.

• Svar på tråden mjuk kola (fudge?), recept?!?!
  • Fille Fjonkan

Mmmmums, vanlijfudge, tror jag de heter... *lägger tilli favoriter *

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 33
  • Alexa

Ååååh... det är mina favvisar just nu... vill oxå veta..

trött...
  • smulan76

Ja vaniljfudge kanske det heter, ska söka på nätet!
    Hoppas någon här kan receptet annars!!!

• smulan76

Hittade detta receptet på nätet, tror ni att det blir såna?!

Vaniljfudge

ca 75 st

4 dl socker
    3 dl grädde
    1/2 tsk salt
    2 tsk vaniljsocker
    1 tsk kakao

Koka socker, grädde och salt tills det håller kulprovet för fudge.
    Ta av från värmen och vispa mkt kraftigt 1- 2 minuter.
    Blanda i vaniljsocker och kakao.
    Häll upp på bakplåtspapper och låt stelna för att sedan skära i lagom bitar

• Fille Fjonkan

Det låter lovande! Nu blev jag ju sugen på att testa! Har dock redan gjort chokladbollar idag, så det går verklgien itne för sig

• CherstinBovington
    Fille Fjonkan skrev 2006-12-06 12:14:29 följande:
    Det låter lovande! Nu blev jag ju sugen på att testa! Har dock redan gjort chokladbollar idag, så det går verklgien itne för sig / Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 33
    Äsch då, du kan kalla det julgodis, då får du baka hur mkt smarrigt som helst!
    You call me a bitch like it's a bad thing.
  • smulan76

Har provat receptet nu, det blev jättegott MEN inte som jag hoppats ändå... Det blir ju vanlig fudge som liksom faller isär och smular lite. Jag vill ju ha konsistens mittemellan fudge och kola, fattar bara inte hur jag ska lyckas hitta ett sådant recept?! Orkar ju inte hålla på att pröva varenda recept...

• Fille Fjonkan
    smulan76 skrev 2006-12-06 19:53:33 följande:
    Har provat receptet nu, det blev jättegott MEN inte som jag hoppats ändå... Det blir ju vanlig fudge som liksom faller isär och smular lite. Jag vill ju ha konsistens mittemellan fudge och kola, fattar bara inte hur jag ska lyckas hitta ett sådant recept?! Orkar ju inte hålla på att pröva varenda recept...
    Kan det inte variera efter hur länge man kokar, tro?
  • Fille Fjonkan
    CherstinBovington skrev 2006-12-06 12:18:57 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2006-12-06 12:14:29 följande: Det låter lovande! Nu blev jag ju sugen på att testa! Har dock redan gjort chokladbollar idag, så det går verklgien itne för sig / Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 33Äsch då, du kan kalla det julgodis, då får du baka hur mkt smarrigt som helst! You call me a bitch like it's a bad thing.
    In teså stor risk att det finns något kvar i jul om jag bakar det nu dock Generad
  • Jennie Brunflo

Jag tycker det låter som Marknadsnougat???

Marknadsgodis

6 dl mjöl
    5 dl socker
    4 dl florsocker
    1 dl kakao
    125 gr kokosfett
    1,75 dl vatten
    100 gr margarin

Blanda socker, vatten, koksfett och margarin i en kastrull och värm till allt är smält. Blanda det andra i en bunke och häll sedan över sockerlagen. Blanda väl och häll i lite långpanna. Låt stelna svalt och skär i bitar.

• Jennie Brunflo

Annars har du här ett säkert recept på fudge/kola:

Rör du ordentligt så blir det verkligen fudge...alltså sån som smälter i munnen. Rör du mindre så blir det mer kola. En sån där perfekt kola som går att skära i fyrkantiga bitar om man gör i liten form så den blir hög.

Matildas fudge

1 dl sirap
    3 dl socker
    2 dl grädde
    3 msk kakao
    1 msk vaniljsocker
    2 msk smör

Häll allt utom smör och vaniljsocker i en kastrull. Koka upp och låt koka till kulprov. Häll ner vaniljsocker och smör.
    Ta plattan från värmen och rör om häftigt. Häll ut smeten på bakplåtspapper.

Mums!

Svar på tråden mjuk kola (fudge?), recept?!?!