• Niinaaa

Linser - när blir man van?!??

Hur länge tar det innan man blir van vid linserna???  Jag har haft dom 5 dagar nu & jag känner dom liksom nästan hela tiden. Eller om jag tittar uppåt eller neråt.
    Jag har hört av andra som har linser att dom överhuvudtaget inte känns.
    Är det för att det tar längre tid än så här att vänja sig?!?

• Svar på tråden Linser - när blir man van?!??
  • Lilla Linnéa

Du kanske ska prova ett annat märke? Mina linser känner jag inte alls av. För ngr månader sedan testade jag endagarslinser och dessa satt mkt illa. De skavde och satt inte som de skulle. Om det inte blir bättre så be om ett par nya.

• Alcarinque

För mej tog det nog en vecka innan jag kommit på hur jag skulle sätta i och ta ur dem smidigt och innan jag tänkte på att jag alls hade dem.
    Men att du känner av dem när du "tittar runt" låter ju mysko?
    Du blir inte torr i ögonon av dem?

• Fru Gustavsson

åh herregud, linser, en sån mardröm det var
    Testade färgade linser förut, tog i snitt tre timmar att få i dem, oftast gick de sönder när de väl var på plats. Att ta ut dem var ännu värre, fick ångest av att sätta fingret i ögat på mig själv, och började nästan tjuta av det hela!*asg*
    Men de jag känner som har linser dagligen är så vana på handen att det ser ut som en lätt plätt, så vänjer sig gör man nog!

Älsklingen föddes 061122. Välkommen älskade son!♥
  • annca

Känner du dom är det nog inte riktigt bra. De *ska* verkligen inte kännas...

Det är inte så att du råkat sätta in dom ut-å-in?
    Annars kan det vara att de är lite fel storlek... men det ska ju optikern se innan h*n skriver ut dom! Gå tillbaka och tala om hur det känns, för linser ska verkligen inet kännas.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Karl

Van o van.. Jag kör endagslinser och dom känner jag inte alls faktiskt. Förr hade jag en annan typ som jag tog ut och kokade varannan vecka - dom kände jag mer, kanske för att dom är tjockare?

Annars så skaver det ju väldigt om man råkar vända dom åt fel håll då

• Niinaaa

Jag har inga problem att sätta i dom eller ta ur dom det är bara det att dom känns liksom i kanterna.
    Men då är det antagligen fel då?!

• Niinaaa

Nej dom är inte åt fel håll heller...

• m a m m a

vad har du för linser?

jag har haft focus månadslinser förut, tror de hette så
    sen hade jag en dagars soft lens och nu har jag one day acavue..

tyckte att månadslinserna var bäst av alla!

nu har jag inte linser varje dag, men när jag väl har de så är det en plåga

• Duckan74

När jag fick mina allra första kände jag av dem ett ganska bra tag, som att ha skräp i ögat hela tiden. Nu var de ganska tjocka för det är över 15 år sen, men om du fortsätter att känna av dem, kontakta optikern och hör dig för ifall denna modell kanske inte var rätt för dig.

• Jen nifer

när ja hade färgade linser tog de kanske två dagar innan ögonen vande sig, fast i ena ögat skavade linsen just som du säger när ja "kikade runt" med ögat, obehagligt..

men då kanske man får testa nått annat märke

Plussade 18/5. !
  • Alcarinque

Karl: Kokade? Vad var det för spännande sort?

Jag har 2-veckorslinser som jag inte alls känner av men när jag provde endags var det hemskt. Kanade runt och hade sej...
    Och ut och in... Guuuuud så ont det gör

• Zaria

Linser ska verkligen inte kännas om de sitter rätt.

Har du pillat och joxat mycket vis i och urtagning (man gör ju det i början) kanske ögat har blivit irriterat, eller om du är förkyld då brukar ögonen reagera.

Blir det inte bättre så hör med optikern, för som sagt en lins i ett icke irriterat öga ska inte kännas alls

• m a m m a

kan säga att alla linserna jag haft satt bra i ögat enl optikern, även ett annat sort (daileys) satt OK men det kändes som attans...

är de kanske för torra innan de kommer in i ögat?

• Velemaja

hej!
    jag har haft linser, men jag tyckte faktiskt de skavde med, jag var aldrig bekväm i dem, ögonen kände röda, å de kändes som om jag inte sovit på år.. optikern sa till mig att jag hade dåligt med tårvätska, å skulle fukta linserna med ngt medel, jag kommer inte ihåg vad de hette.. men de försvann inte helt ändå.. det gick jättebra när linserna var nya, hade månadslinserr, men senare blev de jobbigt ändå.. så nu funderar jag på å testa endagslinser istället.. kanske borde fundera ut andra linser eller kolla din tårvätska

• Niinaaa

Jag är inte torr i ögat & jag grejjsar inte mkt med den när den ska in heller. Det är ju toklätt.
    Den känns som sagt inte hela tiden bara ibland.
    Vet inte vad för märke jag har på dom men det är månadslinser iaf...

• Karl

Alcarinque: Detta var ett tag sedan då.. Dom linserna kunde jag ha i 1 år om jag tog ut dom på kvällen, 6 månader om jag körde dygnet runt.

Efter 2 veckor fick jag ta ut dom och sätta dom i en liten behållare. Hällde i 1 mått PR1 (tror det var så det hette) och fyllde på med koksaltlösning. Sedan la jag behållaren i en liten korg som man satte på kastrullkanten och kokade i 15 min har jag för mig. När det var klart så var det att skölja dom 4-5 ggr och så i ögonen i 2 veckor till

Idag kör jag endagslinser som sagt, bara att skölja ner i handfatet på kvällen när man gör iordning sig. Köper dom på nätet ( www.lenson.com ). 1 hel månad kostar 303kr med frakt och man har dom i brevlådan 2 dagar senare

• trollhassel

Man behöver ha olika "kupighet" på linserna beroende på hur utåtbuktande hornhinna man har. Mina hornhinnor är ovanligt mycket utåtbuktande vilket gör att jag har svårt att hitta linser som jag inte känner av alls. För liten kupighet gör att linserna glider runt och skaver.

Jag fick prova flera varianter innan jag hittade en som satt någorlunda. Endagslinser fanns det inga i min storlek, så jag fick hålla mig till månadslinser.

• Zimlis

Nej linser ska man inte känna att man har på sej.
    Det är verkligen jätteviktigt att vara noga med rengöring av linserna och att man är noga med att tvätta händerna innan i/urtagning (finns faktiskt de som inte ser handtvätt som en självklarhet *URK*)
    Sen ska man absolut inte använda linser om man är förkyld - jag gjorde det o åkte på en infektion i ögonen som gjorde att jag inte kunde ha linser på över ett år.

Sen en sak t: Koka linskydden 1ggr/vecka i vanligt vatten i 15 min - för det samlas ju bakterier i linsburken även om man tvättar sina linser jättenoga.

Nu hade ju inte du haft dina linser så länge men se det bara som lite småtips - viktigast av allt är ju ändå att du ska känna dej bekväm i dina linser.

Svar på tråden Linser - när blir man van?!??