• sailormoon81

Gulsot???

Min son på 1 vecka och 4dar har tendens till gulsot, vilket tydligen är vanligt bland spädbarn. Nu var vi och tog prov på honom igår och det låg på 259. Vad innebär det??? Ska dit på måndag igen och se så att det går neråt. Nån mer som har haft detta med sina barn.?

• Svar på tråden Gulsot???
  • Jessica med Seth

Våran son fick ligga inne o "sola" ett dygn. Han hade 330 när han va några dagar gammal. Men sen sjönk det.

259 är nog inte så farligt mycket om sonen är 1 vecka o 4 dagar.

Försök ha honom vid fönstret (gärna i bara blöja om ni har det varmt inne) så sjunker värdet.

• sailormoon81

jag har faktiskt ställt honom vid fönstret, men inte med bara blöja är lite för kallt i vårat hus för det, vi får se då på måndag om det har gått ner något.

• AmAnna

vår kille hade svår gulsot som nyfödd. Hade som mest 420 i billir. Han fick ljusbehandling i ca 1 vecka, så fick han även blodtransfusion mot slutet men det var pga att hans HB sjänk så mkt o snabbt.
    Han hade gulsoten pga RH-immunisering. Och som du säger så är vanlig nyföddhets gulsot oftast övergående, och kräver i sällsynta fall solning.
    De vill nog ha en "kurva" på din son så att värdet inte överstiger 360, vilket är gränsvärde och då måste bebisen sola.

Lycka till med lillkillen!

• Julmust

Gränsvärdet ändras med ålder och storlek eftersom levern blir bättre och bättre på att bryta ner billirubinet. Det gällde iaf för förtidigt födda, möjligen finns det en fast gräns för normalfödda, men jag tror eg inte det. Eftersom ni inte blev inlagda för solning så är det ok, men de vill hålla koll. Det går säkert bra för er och annars så är ju behandlingen rätt varsam. Grattis till lillkillen!

• Norrbotten

ni ska dit och kolla att de gått ner värdet eller ja beroende på hur många dagar barnet är får de ha vissa värden tror det är vi 300 nått man måste sola fick själv åka som ej jojo till sjukhuset me vår dotter då de inte ville gå bort.. men ja det är väldigt vanligt (men som nybliven chockad mamma) så blev jag ju så klart orolig
    Hoppas de går bort snart för er.. Kram anna

*** Stolt mamma till Alva ***
  • Jessica med Seth

Ja seth hade 300 vid läkarkontrollen när han va 2 dagar gammal. Då skickade dem hem oss. men ringde sedan o sa att vi fick komma tillbaka, det hade blivit fel i journalen, det stod att han va född 12 timmar tidigare än vad han va.

Dvs hade seth varit 12 timmar äldre när dem uppmätte 300 hade han sluppit sola. Sen fortsatte det att stiga till 330 innan det avtog. När läkarna mätte 290 så sa dem att allt va okej o vi behövde inte komma på fler besök.

• MaNiMi

Min älste var rejält gul men hade inte så högt värde iaf
    så de höll bara extra koll på det och ställde honom vid ett fönster så aprilsolen lyste på honom

Svar på tråden Gulsot???