• Anonym

Panta eller sälja smycken?

Vet inte under vilken rubrik jag ska lägga detta då jag vill vara anonym och det egentligen inte passar in någonstans.
    Jag har tillfälligt kommit på lite ekonomiskt obestånd och har en ring som jag funderar på att sälja.
    Det är en gammal förlovningsring med en diamant på 0,16 carat så den är väl värd något i alla fall. Nu är jag gift (med en annan man) och har liksom ingen användning för ringen mer.

Nu undrar jag om någon vet vart man vänder sig för att få ut ringens rätta värde vid försäljning? Kan jag gå till pantbanken och få ut vad den är värd, eller får jag bara en mindre summa där?
    Att sätta ut en annons och sälja den på egen hand är inget alternativ då jag dels inte vet vad ringen är värd och dessutom behöver pengarna denna vecka.
    Vore tacksam om någon kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Panta eller sälja smycken?
  • Tossan79

Gå till en guldsmed, en utbildad sådan kan nog berätta på ett ungefär vad ringen är värd. Och vill du vara säker kan du ju fråga några guldsmeder, för att få en second opinion liksom. men tyvärr tror jag inte att du får ut hela summan på pantlånekontoret, de säljer ju den ifall du inte löser ut den efter en viss tid, och då vill de ju göra en vinst......

• bambigirl

Jag tror att man kan gå till en guldsmed som köper ringen. Men de betalar nog bara för guldets vikt och stenarnas värde.

Pantbanken ger nog mindre än vad de får ut för den om de säljer de. Du kan ju prova gå både till en pantbank och en guldsmed och fråga vad du skulle få för den om du väljer att sälja den till dem. Så kan du bestämma när du vet exakt hur mycket du får.

Om du kommer ur ditt ekonomiska obestånd kan du ju annars göra ett halsband eller örhängen av ringen

• Anonym

Jag går nog till pantbanken med den och löser lånet sen när ekonomin ser bättre ut.
    Tack för tips!

Kan tillägga att min man inte är helt förtjust i tanken på att jag gör om ringen till något annat smycke som jag sedan använder. Oavsett utformingen så är den ju en symbol för en tid i mitt liv som ligger bakom mig nu.

Svar på tråden Panta eller sälja smycken?