• Hanakana

Låter ni era barn gå i smutsiga kläder???

Jag har undrat över hur en del föräldrar låter sina små barn (från små bebisar och uppåt...) gå i smutsiga kläder... Flera gånger har jag träffat bekanta med småbarn och deras små har haft tröjan full med gamla matrester, byxorna leriga e.t.c.
    Det är en sak om det händer en "olycka" direkt och man inte har hunnit hem eller att byta kläder på barnet.

Men i de här fallen har föräldrarna ursäktat sig och sagt t.ex att "oj så smutsig hon är, ja det var under lunchen hemma när hon försökte att äta själv" eller "igår lekte hon och fick färgen på kläderna" e.t.c.

Då borde man ju lämpligtvis ha hunnit byta kläder (och göra rent dem/tvätta dem i maskinen)! Äter man hemma och barnet smutsar ner sig (vilken självklart är naturligt, det är ju sådant man får räkna med när man har småbarn...) så byter man
    väl om på barnet till rena, nya kläder när barnet har ätit klart!

Iallafall gör jag alltid det, även om vi inte ska gå ut någonstans. Det känns självklart att man inte går omkring i
    smutsiga kläder! Är jag ute under en dag så har jag alltid med mig extra ombyten (tröja, byxor, trosor, body, strumpor e.t.c).

Samma sak gäller haklappar. Jag har alltid extra haklappar med mig (Ikeas mjuka). Blir en haklapp smutsig under maten så tvättar jag på toaletten direkt efteråt(eller när blöjbyte sker). Sedan hänger jag den "på tork" i vagnens underrede...

Är det bara jag som tycker att det är självklart att barnen
    ska ha rena kläder på sig (i den mån det går...)?

• Svar på tråden Låter ni era barn gå i smutsiga kläder???
  • mitthjärta

SJÄLVKLART, min son ska inte behöva gå i smutsiga kläder.
    Dels så dregglar han mkt oxå & blir blöt om tröjan fort.

Hellre tvättar jag OFTA än att låta plutten gå med smutsiga kläder.

♥ min son - min underbara ♥
  • Tonx

Beror väl på hur smutsig man är, har hon spillt mat eller rullat i en lerpöl så byter man ju, men är det bara "torr" smuts, typ lite fläckar på kläderna efter uteleken så byter jag inte, det är ju barn. Skulle jag byta kläder vid varenda liten fläck så skulle jag få ha 10 ombyten med mig jämt.

• Dino78

Det har hänt att jag satt på henne samma kläder två dagar i rad och sen ser att det faktsikt var lite smutsigt, men oftast åker det i tvätten direkt hon skitat ner sig.

DIF i själ och hjärta
  • Jossisen

På min son som är 7 mån byter jag kläder om han kräkt ner sig eller kissat igenom. Har också en tjej som är 3 och hon kan nog få gå i smutsiga kläder ibland. Inte jättesmutsiga, men om hon ätit mellanmål och spillt lite messmör på byxorna så låter jag henne ha de byxorna resten av dagen. Om vi inte ska bort nånstans naturligtvis. Annars skulle det gå åt 3-4 byxor per dag och SÅ kul tycker inte jag det är att tvätta.

• Tonx
    Jossisen skrev 2006-12-06 14:40:32 följande:
    På min son som är 7 mån byter jag kläder om han kräkt ner sig eller kissat igenom. Har också en tjej som är 3 och hon kan nog få gå i smutsiga kläder ibland. Inte jättesmutsiga, men om hon ätit mellanmål och spillt lite messmör på byxorna så låter jag henne ha de byxorna resten av dagen. Om vi inte ska bort nånstans naturligtvis. Annars skulle det gå åt 3-4 byxor per dag och SÅ kul tycker inte jag det är att tvätta.
    Och det känns ju meningslöst att byta kläder för småsaker när man vet att det snart blir mer smuts på dom
  • Rorca

Är vi bara hemma har en och annan matfläck faktiskt fått vara kvar
    men vet jag att vi ska iväg då byter jag kläder innan vi går
    för jag tycker det ser tråkigt ut med smutsiga kläder när man vet att man ska iväg.

• miss misan

ja, jag e en sån där som byter kläder till rena om vi ska ut, ibland när jag hämtar barnen från dagis e deras ytterkläder helt nerskitade av lera osv. då kan det vara så att jag inte hinner tvätta dom till dagen efter så de får vara leriga på dagiset dag 2 med. MEN jag har andra ytterkläder till dom när de är hemma!

Men man skyndar sej hem från dagiset!!

• mitthjärta

*haha* Jag måtte vara den enda som tycker om att tvätta Skrattande

♥ min son - min underbara ♥
  • mrskensington

Kläder med småfläckar används ofta en dag till, helt rena kläder är jag bara noga med om vi ska göra något särskilt. Eller om jag är på humör för att klä upp dottern en smula :) Det blir så himla mycket tvättande om man ska tvätta för minsta lilla fläck, och det finns inte hur mycket vattenresurser som helst på jorden.

• grodmorsa

Vi kollar alltid kläderna på kvällen och är de smutsiga åker de i tvätten dirket.

Vår bebis å¨drygt en månad byter vi självklart kläder på varje dag även om de inte ser smutsiga ut eftersom även små personer tappar hudceller och svettas. Den smuts som blir naturligt i kläderna går vi ju själva inte i så varför ska barnen göra det?

Fläckar och smuts vill väl ingen gå i och grunden till en god hygien måste man ju lära barnen från början...jag byter hellre en gång för mycket än att barnen är smutsiga...kalla mig petig den som vill.

Svar på tråden Låter ni era barn gå i smutsiga kläder???