Låter ni era barn gå i smutsiga kläder???
Jag har undrat över hur en del föräldrar låter sina små barn (från små bebisar och uppåt...) gå i smutsiga kläder... Flera gånger har jag träffat bekanta med småbarn och deras små har haft tröjan full med gamla matrester, byxorna leriga e.t.c.
Det är en sak om det händer en "olycka" direkt och man inte har hunnit hem eller att byta kläder på barnet.
Men i de här fallen har föräldrarna ursäktat sig och sagt t.ex att "oj så smutsig hon är, ja det var under lunchen hemma när hon försökte att äta själv" eller "igår lekte hon och fick färgen på kläderna" e.t.c.
Då borde man ju lämpligtvis ha hunnit byta kläder (och göra rent dem/tvätta dem i maskinen)! Äter man hemma och barnet smutsar ner sig (vilken självklart är naturligt, det är ju sådant man får räkna med när man har småbarn...) så byter man
väl om på barnet till rena, nya kläder när barnet har ätit klart!
Iallafall gör jag alltid det, även om vi inte ska gå ut någonstans. Det känns självklart att man inte går omkring i
smutsiga kläder! Är jag ute under en dag så har jag alltid med mig extra ombyten (tröja, byxor, trosor, body, strumpor e.t.c).
Samma sak gäller haklappar. Jag har alltid extra haklappar med mig (Ikeas mjuka). Blir en haklapp smutsig under maten så tvättar jag på toaletten direkt efteråt(eller när blöjbyte sker). Sedan hänger jag den "på tork" i vagnens underrede...
Är det bara jag som tycker att det är självklart att barnen
ska ha rena kläder på sig (i den mån det går...)?