• Shyme

Problem med min gjutjärnsgruta...skötsel...

Jag köpte i början på året en gjutjärnsgryta från skeppshult d.v.s. det borde vara bra kvalitet. Jag har använt den två gånger och gjort rent den och smörjt in denmed olja efter alla konstens regler.
    Jag har jobbat i olika kök och vi har behandlat grytor där på samma sätt (på ett ställe diskades den tom i diskmaskin och överlevde).

Nu till problemet: När jag nu tog fram den för att använda den så var det en beläggning i botten, ungefär som om man spiller ut något sött som får torka dvs. hårt och lite "klibbigt".
    Hur får jag bort detta?
    Jag har nämligen varit med om detta förut men det var en billighetsgryta så jag tänkte att det var väl något fel på den och kastade den. Med den grytan försökte jag allt för att få bort beläggningen tom diskmaskinen, koka ur osv.
    Nu har jag då laggt ut mer pengar på en kvalitets gjutjärnsgryta ocg ändå blir det samma. Jag rengör den som man ska och smörjer med olja om det behövs.

Hoppas det finns någon gjutjärnsgryte-expert här på forumet

• Svar på tråden Problem med min gjutjärnsgruta...skötsel...
  • Jennie Brunflo

När mina Skeppshult krånglar (har hänt 2 ggr) så ställer jag dom på stora plattan och ångar på maximalt med värme. Sedan häller jag på lite vatten och skurar.
    Sedan häller jag bort vattnet och ställer tillbaka på plattan och så på med lite olja och stänger av plattan.

Man kan även rengöra på samma sätt i ugnen, men det har jag aldrig gjort.

• Önskan

Om det blir lite rost i dem, är de förstörda då? Fasen, önskar att den var emaljerad, tycker det är bökigt med gjutjärn!

• Memma

Om det är rost är det bara att diska bort så mycket som möjligt. OBS! INGET diskmedel, aldrig diskmedel i gjutjärnspannor/grytor. Torka den sen på spisplattan. Vi sätter på full speed och håller koll tills det inte är mer än ett par vattendroppar kvar. Och sen smörjer du in den med olja.

• MayaPiraya

Jag har oxå problem med min, har hamnat i ett skåp för jag är så less på den. Det bränner _alltid_ fast i den!
    Tycker mycket bättre om min gamla, den är så inbränd o stekt att den kunde inte vara en bättre gryta

• norgesessan

kan det inte vara harsknat fett? tenkte på det sedan brunflo fixar det med värme...har en plättpanna av samma märke, inga problemer med den..jag anvender pyttelite diskmedel, sen anvender jag smör när jag skal stäka i den.. Jag torkar den alltid på varm platta innan jag ställer undan den..

Svar på tråden Problem med min gjutjärnsgruta...skötsel...