Enkelt recept på julköttbullar...
någon som har?
någon som har?
Jo det har jag!
Så fantastiskt enkelt: Köp dig en påse kryddmix av märket FANT, tillverkat i Kroatien. Finns både för köttbullar och cevapcici eller hamburgare.
Jag köper min mix i en Willys-butik, men den finns kanske på fler ställen.
Så vansinnigt goda blir köttbullarna!
Är det julig smak på dem?
Tänkte mer om det finns någon krydda som man kanske har hemma som man kan slänga i köttbullarna, eller om det finnns något annat enkelt recept?
Måste tillägga att jag har ingen möjlighet att komma till affären
TA köttfärs & krydda mycket med svart7vit-pepper.glöm ej ströbröd/äggula.(en kock)vill du ha recept?
meandra5: Jag vill gärna ha receptet
För att få goda köttbullar ska man ha massor med lök i och mineralvatten. Blir så bra så.
Många har lite kryddpeppar i köttbullarna för att få en lite juligare smak. Fast här hemma har vi samma recept som vanligt.
meandra5 - ja tack vill gärna ha det
Julig och julig...
Vet inte riktigt vad du menar, men med FANT-kryddan smakar köttbullarna riktigt riktigt gott.
Men annars kan du väl ta vad du har...lite ansjovisspad kan piffa till dom...lite senap....fint riven lök naturligtvis...
Använd blandfärs så blir konsistensen fast och fin och stek i smör+olja så blir ytan jättefin!
mammas special knep. 3-4 matskedar senap i smeten sätter god smak på kötteböllarna
tack för alla tips
Tror ni det bara räcker med brödsmulor och kryddpeppar? Har bara en liten affär här i närheten och kan inte ta mig till en annan så där finns det bara ett begränsat utbud..
jag brukar använda buljong som spad i smeten, det ger god smak!
Det finns en kryddmix från Santa Maria i butikerna nu som heter "Julköttbullar". Ger jättegoda, kryddiga köttbullar.
1/2 kilo k-färs
1 riven lök(liten)
1 dcl ströbröd
i-2 äggulor
svartpeppar/vit..efter smak
För dom som vågar kryddpeppar,kanel el nån annan "julig krydda"
Bästa kryddsättningen är salt, peppar och mycket gul lök.