• mammizen

Kakelpelare i badrummet, bilder??

Hej! Håller på att bygga hus och skulle bli jätteglad om någon har en bild på kakelpelare i badrummet?? Jag har valt stora vita matta plattor i vårt badrum men tycker det känns lite tråkigt. Skulle vilja göra någon effekt med en pelare av kakel. Vår toastol står under ett fönster så det känns inte som rätt placering, kan man göra en pelare mitt på väggen ovanför badkaret istället eller något annat förslag?? Har en förpackning plattor som är 30 cm långa och 15 höga. Plattläggaren ville att vi skulle sätta dem på en trumma i ett hörn men där hade jag tänkt skaffa ett högskåp till handdukarna så då syns det inte Har surfat runt som en galning hos er alla men inte hittat någon som har en pelare med "större" plattor utan enbart två med mosaik. Eller är jag helt fel ute och ska skippa pelaren totalt. HJÄLP???? Har fått totalt hjärnsläpp.... Bilder please???

• Svar på tråden Kakelpelare i badrummet, bilder??
  • Monstermamman

Jag vill också se såna bilder!

Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp!
  • olpansfamilj

Kan du inte bara lägga en rand från golvet upp till tak? Svårare kanske med större plattor...

• Marie IE B

Jag hade skippat pelaren och kört på bara stora vita plattor. Less is more - ju enklare desto bättre. Man ångrar som regel inte det enkla och stilrena men risk finns att man ångrar färger och "annat skoj som livar upp".
    Vi satte bara stora (30 x 60 cm) plattor på väggarna och det ångrar vi inte, tvärtom. Från början hade vi tänkt sätta färgad mosaik e likn i duschhörnan för att "liva upp" det hela men känner redan (efter ca 1,5 mån) att vi nog hade tröttnat på det ganska snabbt. Det ENDA jag EV skulle kunna tänka mig var att gå upp med duschhörnans golvplattor på väggen, kanske två plattor brett precis i hörnet. Kika gärna på bilder hos mig!

• mammizen

Men nog borde väl fler ha gjort om badrummen härinne???

Olpansfamilj: Jo, men jag har som ingen "naturlig" placering. I alla glassiga inredningsmagasin så har de pelaren antingen bakom toastolen, duschen eller bakanför tvättstället, tror jag sett något bakanför handukstorken oxå. Men jag har inte sett en enda bild på en pelare mitt på väggen. Det är därför jag börjar fega ur nu eftersom jag inte sett någon göra så....

Marie IE B: Du säger precis som svärmor Och hon jobbar på Kakelfirman där jag beställt kaklet... Ni har säkert rätt men grejen är den att jag har alltid haft bara "vitt" på väggen förut och var sugen på något annat. Sedan har jag redan en kartong med plattor att göra något med som jag ändå måste betala. Ditt badrum hade jag redan spanat in Snyggt, badrumsskåpet tänker jag oxå köpa

Jag ska åka till huset imorgonbitti och prata med plattsättaren och se om han har någon ide. Jag vill ha vit fog och då var det inte så populärt med färgad pelare. Det dumma är att det är så bråttom nu. Jag trodde det skulle var superkul att välja allting själv till huset men det är sååååå många olika val hela tiden så till slut blir jag alldeles vimsig. Min man säger bara - välj du... Morr Jag har ingen att bolla idéer med. Svärmor är bra men hon är ändå 60 år och kanske inte riktigt har samma smak som en annan.... *L*

• olpansfamilj

Marie IE B har nog lite rätt, less is more!! =) Jag tycker att det är snyggt när man tex har mosaik i duschen, men man ska akta sig för färg glatt(man tröttnar sååå fort)

Du kan ju fixa mycket mer med handdukar, badrumsmattor mm....

Sjlv ska jag ha storaplattor i kommande renoveringen, men inte för stora.....det som är trendigt idag är kanske inte det om tio år...... så jag ska köra ganska basic, förutom duschen, där ska jag ha mosaik, fast i beige pärlemo (ovanligt men väldigt stilrent och fint)... Och jag är lite orolig över detta redan, men vill fånga havets tema med snäckor.... därav pärlemo......

• mammizen

Svärmor sa när jag velade att man omöjligt kunde göra pelare om det inte var exakt samma kakel som på golvet... Själv hade jag tittat på små mosaik-plattor men ändrade mig till de stora plattorna... Jag är alldeles för dålig att stå på mig när jag vill något. Men men jag kanske ska ta allting vitt och piffa till med detaljerna. Att jag får lov att betala en förpackning kakel är ju ändå bara fis i rymden i den stora kostnaden.

Olpansfamilj: Jag tycker mosaik effekter är ursnyggt!!!! Mina på golvet är lite rostbrun-färgade... Ganska mörka så gör jag en pelare med dem så är de INTE diskreta...

• pr32

VI har nyrenoverat badrum och jag ville inte heller bara ha en färg på hela väggarna, så vi gjorde som en "bård" av samma sorts kakel fast i en annan färgnyans.
    Bilder finns i mitt galleri.

• home sweet home
    Duschrum, nästan klart..    Mycket pyssel och tålamod för att få till rundningen på mosaiken..

vi har ju både stora och små plattor, tycker det funkar fint, inte för pråligt med tanke på dem dämpade färgerna och inte heller för sterilt..

lycka till  :)
    ~Amor Vincit Omnia~
  • Lejlej

kolla i mitt galleri. jag har vita plattor o svarta "stegar" (enligt svärfar som inte fattade vad de skulle vara bra för, pyttsan så modernt ) i vårt minimala badrum.

Mamma till Isak 0304 och Olivia 0509
  • mammizen

Tack alla för bilder och tips!!! Vad fint alla har hemma Ska kika lite mer på era bilder när jag inte sitter på jobbet

Lejlej: Precis nåt sånt där hade jag tänkt mig!!! Kanske man inte ska fråga svärföräldrarna som ändå inte förstår

Nu på morgonen har jag varit och pratat med platsättaren och han tyckte att trumman i hörnet var den naturliga placeringen så där kommer jag att göra pelaren. Skulle jag göra som Lejlej har så bör man ha fler än en pelare tycker jag... Åhhh, vad jag längtar tills jag får flytta in i huset v 2 2007!!!!!! Läääääängtar!

Svar på tråden Kakelpelare i badrummet, bilder??