Se till att du hittar en uppfödare som du verkligen gillar och trivs med, du ska ha förtroende att lämna din "bebis" hos denna person i minst tio veckor i sträck, plus upp till två veckor under parningen, klarar du av att lämna bort din hund så länge?
Jag tog en fodervärdshund från "fel" uppfödare, hon hade åsikter (läs: krav) på vad jag skulle ge hunden för foder och kosttillskott (olika förslag varje gång), hur jag skulle uppfostra henne, hur ofta jag skulle hälsa på uppfödaren, hur ofta jag skulle ringa till henne och rapportera hur hunden mådde (gjärna varje vecka),osv. hon var även duktig på att påpeka hur värdelös jag var som hundägare.
Det här är verkligen ett skräck-exempel, endel uppfödare hör inte av sig förrens det börjar bli dags för parning.
I praktiken så äger du hunden, och är skyldig att ta hand om den på bästa sätt, och hålla den i skick för utställning och avel, vad det nu innebär med resor, utfodring, motion och pälsvård, försäkringar.
MEN uppfödaren har enligt kontrakt rätt att ta ett visst antal kullar efter hunden, och under den tiden så har uppfödaren "makten" över hundens kropp, och uppfödaren bestämmer när och hur.
Uppfödaren kan även besluta att inte ta hunden i avel, och då tillfaller hunden dig efter angiven tid, utan ersättning.
Uppfödaren kan om denne vill även erbjuda dig att "köpa loss" hunden, men det är du inte tvungen till om du inte absolut vill.
Jag tycker som vilja00 att du ska gå in på SKKs hemsida och läsa där om vad som gäller vid fodervärdsavtal.
Var noga med att skriva både köpeavtal och fodervärdsavtal när du hämtar din hund, och ta ingen oregistrerad eller blandrashund på foder, då kan du inte få hjälp och stöd från SKK.