• Skärgårdsfru

Fodervärd

Jag undrar vad det egentligen innebär att vara fodervärd för hund.

Jag har faktiskt aldrig riktigt förstått det där. Är det verkligen så att man tar hand om en hund, betalar allt för den osv. men man äger den inte? För mig låter detta jätteskumt så ni får gärna reda ut begreppen. Vad kan det finnas för regler och villkor? Berätta gärna.

Jag är sååå sugen på att skaffa hund. Jag är uppvuxen med hund och jobbar nu som dagmatte men det är lika tråkigt varje gång en av "mina" hundar åker hem. Hon är så underbar att jag saknar henne jättemycket när jag inte har henne. Jag skulle inte tveka en sekund om jag fick frågan att ta över henne men det kommer inte bli aktuellt så jag får fortsätta vara fylld av längtan och nöja mig med dagmattejobbet

• Svar på tråden Fodervärd
  • Den Bästa av Mödrar

jag har bara varit fodervärd för en häst. Men då hade jag den alltså hemma hos oss och betalade mat, underhåll, ev. veterinär och försäkring. Ja som att det var min fast inte i papprena. Det är nog väldigt individuellt vad man kommer överens om.

• Vilja00

fodervärd på häst o hund är inte detsamma.
    På hund är det ett skrivet kontrakt mellan fodervärden o ägaren där du är handhavare av hunden och uppfödaren är fortfarande ägare o har avelrätten (1-2 kullar eller 5 år).
    Jag rekomenderar att ska man bli fodervärd ska man ha en nära o bra kontakt med uppfödaren för det är viktigt för hunden, förare o uppfödares välbefinnande. Det blir lätt strul.
    Gå in på skk.se och läs om fodervärd och det avtalet som finns om skyldigheter o rättigheter. Bra info.

• JewelGirl

Vi har en hund på foder. Vi står för alla utgifter såsom mat och försäkring och dylikt. 
    Vi har avtal med kenneln där han kommer ifrån och vi kommer att äga honom när han blir 7 år (är 5 år nu, fick honom när han var 3,5 år) eller när han genomfört ett visst antal parningar då han är avelshund men alltså är han vår senast när han fyller 7 år. Så ser vårt avtal ut.
    Oftast så finns där ett avtal eller ska finnas ett avtal som talar om när man äger hunden. Visst kan den som sätter ut på foder ta tillbaka djuret men även där ska det specifieras på vilka grunder såsom tex vanskötning osv. Inte enbart för att "man vill det".

Men kortfattat så innebär det att man kan få en renrasig hund utan att ha betalat inköpspriset så att säga mot att man kanske åtar sig en och annan uppgift. Våra uppgifter är att någon gång varje år lämna bort vår Eddie 3-4 dagar för parning samt att ställa ut på utställning (dock helt frivilligt men det är bra att han syns bland folk, typ)

Är helt för att vara fodervärd om man har en bra relation med den riktiga ägaren och inte jättekrav på sig. Då är det toppen

Jewel och Sancho med änglatvillingar. Nu inne på tagning 2.
  • Hallonsaft

Min ena tik har jag på foder. Har en tik från samma uppfödare, men den tiken är köpt.

Min fodertik är nu 3 år, planerad kull i april om vi hittar en bra hane. Uppfödaren tar då hem min tik till sig där hon får sina valpar och låter de bli 8 v innan tiken återkommer till mig.

Jag står för mat, träning- och tävlingskostnader, min uppfödare för försäkring och vet.vård. Sen så är det sagt att jag får en viss summa pengar för varje merit jag lägger på hunden. Även för kull nr 2 och 3. Sen är hunden min.

• Euphorbia

Se till att du hittar en uppfödare som du verkligen gillar och trivs med, du ska ha förtroende att lämna din "bebis" hos denna person i minst tio veckor i sträck, plus upp till två veckor under parningen, klarar du av att lämna bort din hund så länge?
    Jag tog en fodervärdshund från "fel" uppfödare, hon hade åsikter (läs: krav) på vad jag skulle ge hunden för foder och kosttillskott (olika förslag varje gång), hur jag skulle uppfostra henne, hur ofta jag skulle hälsa på uppfödaren, hur ofta jag skulle ringa till henne och rapportera hur hunden mådde (gjärna varje vecka),osv. hon var även duktig på att påpeka hur värdelös jag var som hundägare.
    Det här är verkligen ett skräck-exempel, endel uppfödare hör inte av sig förrens det börjar bli dags för parning.

I praktiken så äger du hunden, och är skyldig att ta hand om den på bästa sätt, och hålla den i skick för utställning och avel, vad det nu innebär med resor, utfodring, motion och pälsvård, försäkringar.
    MEN uppfödaren har enligt kontrakt rätt att ta ett visst antal kullar efter hunden, och under den tiden så har uppfödaren "makten" över hundens kropp, och uppfödaren bestämmer när och hur.
    Uppfödaren kan även besluta att inte ta hunden i avel, och då tillfaller hunden dig efter angiven tid, utan ersättning.
    Uppfödaren kan om denne vill även erbjuda dig att "köpa loss" hunden, men det är du inte tvungen till om du inte absolut vill.

Jag tycker som vilja00 att du ska gå in på SKKs hemsida och läsa där om vad som gäller vid fodervärdsavtal.

Var noga med att skriva både köpeavtal och fodervärdsavtal när du hämtar din hund, och ta ingen oregistrerad eller blandrashund på foder, då kan du inte få hjälp och stöd från SKK.

• Skärgårdsfru

Euphorbia

Tack för ditt långa och intressanta svar. Det är bra att få höra både för och nackdelar.

Jag har aldrig tänkt att ta någon hund på foder. Jag var bara nyfiken på hur det fungerade. Om jag ska ha hund så köper jag den själv

• Skärgårdsfru

Vilja00

Tack för tipset. Jag ska absolut gå in där och kika.

• Skärgårdsfru

Hallonsaft

Intressant att höra. Hur känns det att din vovve försvinner de där veckorna?

• Skärgårdsfru

Jewelgirl

Roligt att läsa hur det kan se ut. Längtar du efter att äga honom eller fungerar det bra som det är nu?

• Hallonsaft

Skärgårdsfru: Vet inte. Hon ska paras för första gången i feb. OM vi hittar en bra hane, vilket vi inte gjort än.

Men jag tror det kommer bli hemskt, speciellt när hon blivit så väldigt bunden på mig. Jag kommer nog lämna henne i "sista minuten" innan valpningen. När valparna väl kommit tror jag hon har fullt upp med att dem och glömmer nog bort mig. Sen blir det 8 snabba veckor så att jag snabbt får hem henne igen.

Det kommer nog bli väldigt tufft! Den stora nackdelen med fodertik. Vilket jag aldrig kommer skaffa igen och hade heller inga planer på att skaffa. Men jag känner ju uppfödaren väl och brukar bo där när de är utomlands. Jag väntade ju på en ny hund från uppfödaren (min andra tik är från samma kennel) Planen var ju en valp, men så har jag ju träffat fodertiken många gånger och tycker hon är såå härligt. Så jag tog henne, även om det tyvärr bara blev på foder. Men det har jag inte, än, ångrat. Hon är helt underbar och suveränt rolig att träna!

• NK80

Vi har våra papegojor ute hos en fodervärd och han betalar allt förrutom då försäkringen som står på oss då vi är deras ägare.

Mamma till Colin ♥
  • JewelGirl
    Skärgårdsfru: Eftersom vi har haft lyckan att få en suverän relation med kenneln och Eddies egentliga ägare så känns det egentligen som att vi redan äger honom. Vet att det inte står på pappret men vi blir behandlade såsom vi skulle äga honom. Det tas hänsyn till oss tex när det gäller hämtning och lämning vid aveltillfällen så vi känner inte alls överkörda osv bara för att vi inte riktigt är ägarna. Matte och husse är vi likväl ändå för honom. Han blir strålande glad när han kommer hem efter att ha varit borta 3-4 dagar precis som att han blir strålande glad och visar igenkännande när han åker "hem" till kenneln för sin "dejt"
    Jewel och Sancho med änglatvillingar. Nu inne på tagning 2.
  • Euphorbia

Skärgårdsfru:
    Klokt att köpa hund istället för foder.

JewelGirl:
    Enligt Kennelklubbens juridik-avdelning så är du den juridiska/egentliga ägaren till hunden du har på foder, hunden skall vara registrerad på dig i SKK/jordbruksverkets register.
    Jag har ringt och frågat, kan vara bra att veta.

• Skärgårdsfru

Tack så mycket allihopa för era svar

Svar på tråden Fodervärd