• mina små kämpar

hjälp min hund vågar inte gå i trappan

jag har en kille på 2 år vi har precis flyttat till läg, en trappa upp, han visade direkt hur läskig han tyckte att den var, bodde i hus tidigare även där hade vi en trappa och den gick han i utan problem. men denna nya är sten trappa färger svart vit grå sån det brukar vara i uppgångar, ser han inte stegen ? idag var jag tvungen att bära han ner, så kan vi inte ha det några tips på vad jag kan göra, han blir jätterädd och gnyr och ylar och stressar upp sig

• Svar på tråden hjälp min hund vågar inte gå i trappan
  • linnsans

går han uppför trappen? om han gör det, beröm jätte mycket då!! sen får du locka med godis och beröm, visa att trappan inte är farlig. tror nog hunden ser trappen, men kanske upplever den som hal eller nåt sånt.

• mina små kämpar

uppför går bra, tänkte fjäska med korv imorgon, han är en schäfer så han e ganska tung att bäraSkrattande

• linnsans

ja, det kan jag förstå. men nu kanske man lägga ut nåt som han kan gå på? är det många trappsteg. om han får gå på nåt så att han inte halkar, så kanske han blir lugnare, och sen bara springer ner.

hundar kan verkligen få för sig saker. min hund vägrar gå uppför trappen hemma hos min mamma. ner däremot går hur bra som helst. och ner vill jag inte att han ska gå, eftersom det är ner till deras gillestuga. och man måste hämta honom hela tiden, eftersom han inte vill gå uppför själv. så han står där nere och gnäller. men nu har han äntligen lärt sig att han inte få gå ner där, om jag inte säger att det är ok.

locka med korv, ta det lugnt, så kommer det säkert att gå bra. ta det sakta, så att hunden inte halkar, för då lär det i slutänden bli ännu svårare att få hunden att gå nerför trappen...
    :o)

• enlitenbitkaka

Min voffis är likadan....har altid varit lite skraj för trappor...speciellt altantrappor där det är öppet mellan trappstegen, dem vägrar han gå i.

Nu bor vi i hisshus men har ju även ett trapphus......den trappan hatar han och sänker sig enormt mycket och går såååå bredbent upp för den....sen vill han bara ut ur trapphuset så snabbt som möjligt...är en sådär spräcklig stentrappa.

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Vilja00

det här kommer säkert ge i ramaskrin men här kommer mitt råd:

parkera en burk (med lock!) med gott godis typ leverpastej el dyl (som han inte får vanligtvis men som du vet att han gillar) ovan för trappan o en burk nedanför trappan.

Ta hunden i ett fast grepp i koppel (ett halsband som han inte kan smita ur men inte helstryp, koppla isåfall ihop det) och gå tillsammans uppförtrappan.

Ignorera om han gnyr, piper eller talar om för dig att han dör. Här gäller det att du med hela din kropp talar om för honom att trappor inte bits o du är stans modigaste, bästa ledare. Var tyst o titta inte honom i ögonen. Ni "bara" går.

Så fort du kommit upp i trappan får du INTE backa eller släppa hunden.
    När ni kommer upp/ner byt kroppsspårk o bli hur larvig o rolig som helst o bjussa på burken med godiset, en rejäl munsbit ska det vara. Gör något annat en 5 min och låt hunden vara i fred innan ni gör samma sak igen. Frågor?

Det här är enkelt o tryggt o sett hur hundens synvinkel det enda raka eftersom du som ledare talar om att det är inte farligt o du kan lita på mig. Att locka med godis uppför trappan kan ge bakslag eftersom du då kan förstärka rädslan. lycka till

• Vilja00

glömde - han får inte heller springa förbi dig o "rusa" upp eller ner i trappan. Ni ska gå lugnt o stilla, kontrollerat mao.

• teijasmamma

min hund gjorde så hemma hos svärmor.... spiraltrappa o den e ljus så tänkte som så att hon inte såg den så bra o sen såg hon inte slutet av trappan heller så jag gick bredvid henne o knuffa till henne lite i baken så hon kom ner ett steg så vänta vi en stund sen ett steg till nu springer hon upp o ner som om inget......

• Hallonsaft

Är helt på Vilja00 linje. Dock skulle jag nog hoppa över att bli "larvig och rolig" när Ni kommit upp/ner. Jag skulle helt klart berömma och ge godis, men utan överdrifter. Det är annars lätt man man låter daltig inför hunden och genom detta påtalar att det verkligen var otäckt att gå i trappen.

Så koppla hunden, viktigt att halsbandet verkligen inte går att backa ur, och så går Ni. Gå rakt fram, titta inte på hunden när Ni går upp/ner och prata bara i normal samtalston tex. Kom igen grabben, detta är lugn och det fixar vi. Bla bla bla.

Håll inte på att träna att gå upp och ner, då blir det också "en grej" av det. Det räcker med den trappträningen det blir av när Ni ändå ska ut på promenad.

Har tränat flera hundar på detta sätt, och efter bara några dagar så går de lugnt i trappen.

• Lundatjej78

Testa att bära honom ett par steg och sätt ner honom "mitt" i trappan, detta funkar på min hund iallafall när hon blir rädd för nya trappor som hon aldrig tidigare gått i!

Svar på tråden hjälp min hund vågar inte gå i trappan