• kidA

    Omständigt? Nå hur stavas det?

    Inget fusk här... Hur trodde DU att det stavades o hette?


    nya bilder på noah.lurig.se/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omständigt? Nå hur stavas det?
  • Jessica24
    Omständigt.
    Det andra ordet har jag aldrig hört.
    ♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Danbala

    Jag väljer bort att rösta, för detta är ett av några ord som jag aldrig, aldrig minns, och därför brukar kolla upp innan jag använder.

    Nu existerar ju båda dessa ord i svenskan, eller snarare har existerat. "Omständig" som sysnonym till "omständlig" finns med i SAOB. (Inte SAOL, som ju bara har mer aktuellt korrekta ord.)

    Min minnesregel är att omständlig ska ha ett l, oberoende av omständigheterna.

    Men, summa summarum, så är det p.g.a. omständigheterna kring ordet, alltid omständligt att skriva omständlig.


    [...fnord...]
  • Supertesco

    Jag har alltid trott att det heter omständig tills jag fick klart för mig att det heter omständligt för några år sedan, men vad osm är helt rätt vet jag inte, röstade på omständLig


    Vi är på väg till Isola
  • sakoline

    Danbala: Litar verkligen på dig när det gäller det här, fast sökte på omständlig på google, och tydligen finns det ordet...

  • Ruh

    Det finns inget ord som heter omständigt, det kan bara vara en omständigHET. Vill man beskriva något krångligt heter det omständLigt.

    *Slut för idag*

  • Danbala
    sakoline skrev 2006-12-07 00:55:51 följande:
    Danbala: Litar verkligen på dig när det gäller det här, fast sökte på omständlig på google, och tydligen finns det ordet...
    Det var precis det jag ville ha sagt. Det heter omständlig. (Men i gammal svenska har "omständig" funnits, med samma betydelse.)
    [...fnord...]
  • Laire

    Vet att jag säger fel, men skiter i det


    Allmänna opinionen är ingenting annat än det folk tror att andra tror
  • Neko

    Är det omständLig som är rätt? Det skulle jag aldrig ha trott!! Var helt säker på att det var det andra som var fel! O_o

Svar på tråden Omständigt? Nå hur stavas det?