• JAndersson

Pappadagar och försäkringskassan???

Jag är ensam gravid och kommer att ha ensam vårdnad om barnet. Dvs jag får alla föräldradagar (240 + 240). Jag har pratat ett par ggr med försäkringskassan i lite olika ärenden. Och har under dem tillfällena frågat dem om hur det blir med dem första 10 pappadagarna. Nu är det så att jag har fått ganska så olika svar!! Jag hade tänkt att ge dem till min mamma så hon kan vara hos mig o hjälpa till under dessa första 10 dagar. Nån har sagt att det ska inte vara något problem, en annan att det får det bli utredning på (att det inte finns nån pappa), o en tredje att det är bara pappan som har rätt till dem dagarna och att han får ge sig medgivande i såna fall. Och att han ska ha ett jobb så att han är berättigad pappadagar! Men vi är mitt uppe i en faderskapsutredning och det kommer inte visa sig förrän efter kanske 3-4 veckor vem som är pappa, och vi kommer inte ha gemensam vårdnad hur det än visar sig. Krångligt kanske? Är det någon som vet om min mamma har nån chans att få dem 10 första pappadagarna?

• Svar på tråden Pappadagar och försäkringskassan???
  • Jasusu

Jo du ska kunna ge dagarna till din mamma iom att det pågår en faderskapsutredning

• melker03

Ett tips är att prata med FK tills du får "rätt" svar och sen se till att få ett papper på det. Då blir det lättare att hävda din rätt om ärendet hamnar hos en annan handläggare.

• Celin

Jag ska ge bort mina "pappadagar" fördelat på fem var till mina systrar... det är bara att man anmäler till försäkringskassan viket barn det gäller och vem som ska ha dem.

• conspirelove

Jag ska ge bort mina pappa dagar till den som vill hjälpa mig första tiden, blir det snitt av någon anledning så blir det min mamma som får dom 10 dagarna.

• Novus

Jag frågade FK ang att ge bort dagarna. Hon sa då att det går vid speciella fall och då måste även pappan avsäga sig dagarna och skriva under det

• Jasusu

Jag har gett bort dagarna två gånger utan att behöva få pappans underskrift...inga speciella fall här inte.

Har pappan inte skrivit under faderskapet så är det fritt fram
  • JAndersson

Ok, för det är ju i början, precis när bebis kommer som jag vill ha hjälpen. Och faderskapet faställs inte förrän 3-4 veckor efter födelsen... Så det borde ju kunna gå då ju?

• Jasusu

Ja..

Ringer fk och undrar över varför din mamma ska ta ut dagarna så säger du bara att faderskapsutredning pågår.
    Mer behöver du inte säga för mer behöver de inte veta.
    Dagarna är till för att mamman ska få den hjälp hon behöver tiden efter förlossningen.
    Inte  för att en pappa ska kunna få ledigt från jobbet.
    Jag vet fall där pappan åkt på semester och plockat ut dagarna så har mammans vänninor eller mamma fått ta från sina semester dagar för att hjälpa henne.
    Man är ju ensamstående av en orsak och jag tycker att det borde vara upp till mamman att bestämma vem som ska ha dagarna...
    Fk är nämligen rädda för att behöva betala ut dubbla dagar...vilket jag inte ens tror har hänt
  • zasata

jag bra läste, har man 240dagar var? har man typ 360dagar att ta ut tillsammans?

• Jasusu

Har man gemensamvårdnad så har man 240 dagar var varav 45 av dom är Lägsta nivå.

Det är alltså 480 dagar sammanlagt varav 90 är lägsta nivå.
    Sen så har pappan 10 dagar som han kan ta ut i samband med förlossningen och tiden efter.
    De dagar kan även en mamma,kompis eller någon annan i den blivande mammans bekantskapskrets ta ut om det inte finns ngn pappa med i bilden.
Svar på tråden Pappadagar och försäkringskassan???