• pilla21

Omvårdnadsutbildning? Hjälp, är jag färdig eller inte??

Hej!

Jag har läst lite gamla trådar här om OP utbildningen.
    Jag har gått den på distans på 2 terminer.
    Har fått ett intyg där det står mitt namn och personer sedan har genomfört kursen vård och omsorg på gymnasienivå med godkända resultat.
    Utbildningen har bedrivits på heltid under tiden ...-...
    Sen har jag fått ett till papper där det står Intyg för behörighet till högskolestudier
    Där det står att jag uppfyller efter ovanstående kurser ( Vård och Omsorg) kraven vad gäller studiernas omfattning.

Sen står det särskild behörighet.
    Den studerande har på folkhögskolan inhämtat kunskaper motsvarande nivå i följande kurser utöver kärnämnena som intygas ovan:
    Medicinsk Grundkurs
    Vård och omsorg
    Arbetsmiljö och säkerhet
    Männsikan socialt och kulturellt
    Datorkunskap

Är jag färdig utbildad?
    Jag fattar inget av detta alls..
    Vad tror ni???

• Svar på tråden Omvårdnadsutbildning? Hjälp, är jag färdig eller inte??
  • Peand

Hej!
    Jag läser omvårdnadsprogrammet på distans motsvarande Komvux. Jag tror inte att du är färdig - tyvärr.....

Jag läser motsvarande 1350 gymnasiepoäng innan jag är klar.
    Först en grundel som motsvara de ämnen du skrev plus psykologi A och Etik och livfågor. De ämmnen total allts dessa två + de du skrev motsvara hos mig 650 poäng. Alltså lite mindre än halva kursen.
    Sedan tillkommer valbara ämnen på minst 750 poäng.

Ring skolan men jag tror inte att du är klar. Möjligtvis klar med första grundbiten, beroende på hur skolan har lagt upp det.

Lycka till.

• grabbmamman

Man får väl ett slutbetyg med måtten G - MVG (i värsta fall IG), när man är färdig. Det fick jag när jag var klar julen -98, men det kanske inte funkar så längre...vad vet jag?! Läste 3 terminer på vuxengymnasiet.

• Indianica

Det är möjligt att du är klar med etapp 1, men absolut inte både etapp 1 och 2 som är hela programmet. Minns inte vilka kurser som ingår i etapp 1, men det motsavarar ungefär 500 poäng och det är ju ungefär så mkt du läst...men har du verkligen bara läst de kurserna på 2 terminer? Du har kanske läst kärnämnen utöver det? Ska du söka högskola eller vad har du betyget till?

Fattar inte riktigt varför det står intyg för högskolestudier? Då måste du komplettera med andra gymnasiebetyg för det krävs ju över 2300 poäng för det...

• pilla21

Ja jag har läst dom kurserna på 2 terminer.
    Jag har inte läst något annat utan bara dom här som jag nämnde.
    Det är tänkt att jag ska bli färdig utbildad så ja måste ta reda på vad som fattas.
    Jag fattar inte heller varför det står intyg. Tur att man får nån förklaring av skolan..HaHa *ironisk*

• Indianica

Mne är det inte så att på folkhögskola får man INTYG istället för betyg? Hade du läst på vanliga gymnasiet eller Kom Vux hade det stått "betyg" överst, det är alltså samma sak.

Sedan kan du ju ringa skolan kanske och försöka ta reda på vilka kurser som ingår i hela programmet, för det där är som sagt absolut inte hela programmet. Hela programmet är drygt 1300 poäng och du har läst 500....

Dte verkar dock konstigt tat det står särskild behörighet så det borde du också fråga om. På höhgskolan skiljer det ju sig vad som är särskild behörighet, men varför de klumpar ihop ett helt gäng kurser och skriver särskild behörighet förstår jag INTE. Vad som kan räknas som särskild behörighet på högskolan är Vård&omsorgsarbete och medicinsk grundkurs som på vissa universitet räknas som Naturkunskap B. Men för högskolestudier gäller att man MÅSTE läst 2 350 gymnasiepoäng så du uppfyller absolut inte behörighet överhuvudtaget med 500 poäng..

• KalleLinus

Har du varit ute på praktik? valt en inriktning tex Demens, sjukvård, handikapp det finns lite olika att välja på. Tycker det ser ut som att det fattas något.
    Jag läste på västra vux 3 terminer men fick betyg + intyg på att jag är undersköterska från den dagen jag får mitt första arbete inom vården det gäller alla.

• Indianica

Glömde skriva att du får ju tillgodoräkna dig arbetslivsarfarenhet ifrån vården också. Men det står ju konstigt nog inget om dte isådanafall...

Så här rä det iallafall på min skola:

Omvårdnadsprogrammets kurser är fördelade på Etapp och Etapp 2.
    Kurser som ingår i etapp 1 motsvarar utbildning på vårdbiträdesnivå.
    För undersköterske-/skötarnivå krävs även kurserna i etapp 2.

Etapp 1 (vårdbiträdesnivå)
    Datorkunskap 50 p
    Medicinsk grundkurs * 100 p
    Psykologi A * 50 p
    Social omsorg 150 p
    Vård och omsorgsarbete * 200 p

Etapp 2 (undersköterske-/skötarnivå)
    Arbetsmiljö och säkerhet * 50 p
    Etik och livsfrågor * 100 p
    Människan socialt och kulturellt * 100 p
    Psykiatri 200 p
    Sjukvård 200 p
    Utvecklingsstörning/funktionshinder 200 p

-----------------

Man läser 450 poäng per termin....så jag tolkar dte som att du läst motsvarande ca 1 termin på omvårdnadsprogrammet. Som du se saknar du de flesta kurser i etapp 2

• KalleLinus

Indianica
    Håller med dig
    men då valde du att läsa Utvecklingsstörning/funktionshinder 200 p eller?

Svar på tråden Omvårdnadsutbildning? Hjälp, är jag färdig eller inte??