• musiknallen

Hur får man bort kaffefläckar från vit matta??

Hej.
    Damsög min fina vita bomullsmatta i vardagsrummet härom dan. En kaffekopp med kaffe kvar i stod på soffbordet och for ner rakt på mattan. Försökte gnugga bort fläckarna med tvål och ljummet vatten men det gick inte.
    Hur ska jag få bort fläckarna. Nu var det några dagar sen.
    Mattan går att tvätta i maskin (grovtvättmaskin) men vad ska jag bearbeta fläckarna med innan jag lägger in den i maskinen, en massa Tabort eller tvättmedelspulver.
    Vi hade en vit duk som det blev kaffefläckar på och de gick inte bort alls i tvättmaskinen.
    Men jag vill rädda min matta, lite dyrt att köpa en ny.

Nått råd?? Snälla!

musiknallen

• Svar på tråden Hur får man bort kaffefläckar från vit matta??
  • Blå Flygare

Jag brukar få bort fläckar genom att väta upp med ljummet vatten och sedan hälla på potatismjöl. Sedan dammsuger man bort potasismjölet någon halv dag senare.

Bäst resultat får man om man gör det genast, då går nästan vad som helst bort. Lite mer tveksamt om ett par dagar gammalt kaffe går bort så, men du kan ju testa.

• wasani

jag skulle färga hela mattan med kaffe!!
    Nä skämt åsido, jag tycker vanish funkar jättebra på de flesta fläckar..arbeta in på fläcken helst på direkten..sen vänta en stund så det hinner "jobba" in sig i fläcken o sen ev handtvätta bort eller köra i maskin..annars har jag också provat vanligt yes handdiskmedel som fläckborttagare, det funkar också bra..en liten varning bara på ljusa material så kan det bli lite fläckigt kvar av själv diskmedlet..så nu för tiden kör jag bara vanish...arbeta in det på fläcken så ska du se mattan blir som ny! annars får du ta mitt första råd..alltså färga hela mattan

• wasani

skulle göra en lipande gubbe..;-P

• Ninanna

om det är vit bomull   så kan du ta klorin en tredjedel och vatten resten och spraya på med blomspruta.. se hur fläcken försvinner  och  skölj under kranen..

Svar på tråden Hur får man bort kaffefläckar från vit matta??